Årsoversikt

søndag 25. september 2016

Uke 38 2016 - Er det lov å være glad for at uka er over?

I dag er det søndag - igjen. Den 38. søndagen i 2016, og tid for mitt 38. innlegg i denne bloggen i år. Og det er jeg egentlig bare glad for, siden denne uka har vært slitsom på så mange fronter. Så da er det kanskje lov til å være litt glad for at uke 38 er overstått, og se frem til en ny uke som forhåpentligvis ikke blir like slitsom som den vi nå er ferdig med?

Uka begynte dårlig for min del, natt til mandag kastet jeg opp og hadde diare gjennom natta, og da Trond forsøkte å vekke meg mandag morgen for å si at han gikk på jobb, så var det lite å hente av krefter hos denne dama. Jeg var faktisk så dårlig at jeg bare sovna igjen, og våknet først ti på ni uten å ha gikk beskjed på jobb om at jeg var syk - det har aldri skjedd før - og så sov jeg nesten uavbrutt dagen gjennom, til alle kom hjem fra jobb og skole litt utpå dagen. Så uka startet med andre ord med at jeg var ganske så sliten i utgangspunktet.

Trond har vært mye på jobb denne uka.
Fra tirsdag måtte jeg være på jobb, til tross for vedvarende kvalme, siden den andre legen skulle ha ferie, og jeg dermed var alene lege på jobb. Det har medført lange dager på jobb resten av uka, siden det jo ikke er slik at det er mindre jobb å gjøre selv om en har halvert arbeidsstokken, det er bare slik at en må gjøre jobben for to. Forståelig nok så klarer en jo ikke det på den vanlige arbeidstida, så da blir det å sitte noen timer over vanlig arbeidstid, slik at en holder hodet sånn noenlunde over vannet. Og siden jeg måtte gå fra jobb litt tidlig på fredag på grunn av et møte, så var jeg faktisk på jobb i 4 timer i går, på lørdag, i tillegg, så det har blitt noen timer ekstra på jobb denne uka, og det kjennes.

Neste uke skal jeg på kurs-samling i Bergen, og i den forbindelse så har jeg hele uken hatt hengende over meg at jeg måtte gjøre meg ferdig med alle delene av nettkurset som er en del av kurset som må være ferdig før mandag. Det burde jeg jo ha gjort for flere uker siden, ideelt sett, men det har jeg jo selvsagt ikke, for er det noe jeg er flink til, så er det å utsette ting til siste liten. Nå jobber jeg jo også i følge meg selv best under press, noe jeg har bevist i dag, når jeg endelig gjorde meg ferdig med de tre siste delene av nettkurset, og jublende kunne konstatere at jeg var ferdig med kurset! Men tanken på at jeg måtte få gjort dette, det har jo slitt litt, det også, selv om det heldigvis gikk rimelig greit å få gjort det i dag, da.

Komlekrig i Sokndal?
På hjemmefronten så har det gått i ett med aktiviteter for alle tre barna. Trond har jo måttet ta seg av det meste av dette, siden jeg har kommet hjem sånn omtrent til kveldsmaten, og ikke kunnet ta noen større del i transport- og logistikk denne uka. Heldigvis har Trond jobbet formiddag, slik at han har hatt ettermiddagene fri, jeg kan bare tenke med gru på hvordan det hadde gått om han i tillegg hadde hatt ettermiddagsuke denne uka. Så, et lite hurra for at det har vært formiddagsuke, selv om det betyr at stakkars Trond, som nok er rimelig sliten etter denne uka, han også, har hatt jobbehelg, og vært på jobb i hele 12 timer i dag.

Trond har en noe finere utsikt på jobb enn meg.
I tillegg har uke 38 2016 vært den uka med gjennomført flest foreldremøter for familien Wesenlund Hjønnevåg, jeg vil tørre å påstå noensinne. For hør på dette: Mandag - foreldremøte for skolemusikken. Tirsdag - foreldremøte for 4. klasse. Onsdag - foreldremøte for 6. klasse. Torsdag - foreldremøte for 2. klasse. Trond har vært på 3 av disse, jeg dekte tirsdagens møte i 4. klasses foreldregruppe. Jeg tror aldri at vi har opplevd at alle foreldremøtene har falt på en og samme uke før - på en måte er det jo greit å bli ferdig med det, samtidig så gjør det at en aldri helt får tatt seg inn på kvelden, for den som er alene igjen hjemme, må jo ordne med alt hjemme, mens den som er på møte, skal forsøke å få med seg mest mulig, slik at det kan videreformidles til den som er hjemme.

Nå er det ikke umulig at vi ender opp med å blande litt, for var det i 4. eller 2. klasse at det var viktig med merking av klær, og var det i 6. eller 4. klasse at vi skulle rette norskfeil, men ikke matte, og på hvilket klassetrinn var det nå det var viktig at de fikk hjelpe til på kjøkkenet hjemme? Huff, det skal neimen ikke være lett å ha kontroll når en har klart å få tre barn såpass tett! Nei, da må jeg si at hun har rett, hun som innså at hun hadde gjort noe rett, som har en i videregående, en på barneskolen og en i barnehagen, det er ikke fullt så travelt da, kanskje.

I går var jeg altså i Egersund på jobb i noen timer. Rune var med, og var kontorhjelp, mens Amanda var i bursdagsselskap, og Maia og Snøball var med farmor på brannvernsdag, og fikk seg (enda en) brannmannshjelm. Når Trond var ferdig på jobb, hentet han jentene og så kom de til Egersund, der vi handlet sykkelhjelmer til Trond og meg, litt forskjellig til barna på bokhandelen, og litt klær til barna og meg, før vi tok turen til Lille India, der vi spiste middag.


Snøball var med, så da spurte vi om vi kunne få sitte ute og spise, slik at hun skulle slippe å vente i bilen noe mer, og det gikk fint. Vi fikk låne deilige tepper, og varmelampene ble satt på, så vi hadde det riktig så greit på uterestaurant, selv om vi er i slutten av september. Maten var, som alltid, nydelig god, skikkelig koselig lørdagsmidag ble det på oss, selv om det kanskje ikke er den typiske lørdagsmiddagen.

På kvelden i går dro Rune på overnatting til bestevennen sin, for han hadde fått være med dem på fotballturnering i Egersund i dag, siden jeg måtte få gjort meg ferdig med nettkurset. Så da ble det guttekveld på Rune sammen med kompisen, mens jeg og jentene hadde jentekveld her hjemme, og så en skikkelig jentefilm sammen. Trond var også en svipptur på konsert på Sokndal Musikkfestival i går kveld, men kom tidlig hjem, og sovnet ganske så tidlig mens vi hadde jentekveld. Ja, lørdag ettermiddag og kveld ble et deilig pusterom i en ganske så slitsom uke!


I dag har Rune altså vært på fotballturnering, og hatt det ganske så greit der, tror jeg, mens jeg endelig har fått gjort unna de siste kursdelene, slik at jeg er klar for neste ukes kurssamling. Og så har jeg, jentene og Snøball hatt oss en sykkeltur, første gang på sykkel med hunden i bånd, det gikk overraskende bra, selv om Snøball var noe pest når vi tok pause hos farmor. Farmor ble så bekymret at Snøball i stedet fikk sitte i en sekk på ryggen min på hjemveien, noe som også gikk veldig bra. Så det ble en fin liten sykkeltur til og fra Haua på meg i dag.

Nå er det kveld, og jeg har "bare" igjen å pakke til jeg skal dra på kurs rett fra jobb i morgen. Det blir greit med noen dager på kurs, selv om det medfører at jeg nok kommer litt på etterskudd igjen, og at min kollega får 2 dager alene når han er tilbake på jobb. Og jeg må innrømme at jeg er litt glad for at denne uka er over på så mange måter, og at det forhåpentligvis ikke blir flere slike uker på en stund, nå som det meste er "overstått".

Runes solsikke vokser fortsatt og er nå dobbelt så høy som gutten.
Men så er det altså bare 90 dager igjen til jul, og 67 dager igjen til advent, så det er jo bare å begynne å stresse litt med det, om en føler at det er for lite stress i hverdagen, sånn, liksom. Men det er jo lenge til det, i min verden, for ting må jo utsettes til det blir litt ekstra press, må vite!

1 kommentar:

  1. Dette høres travelt ut! :) Du er flink til å skrive, håper kjærlighetsuka denne uka byr på flere pusterom:)

    SvarSlett