Årsoversikt

søndag 12. april 2020

Uke 15 2020 - Hjemmepåske eller koronapåske?

Illustrasjon: Maia
Hjemmepåske eller koronapåske?

Etter tre uker med hjemmeskole var det godt med påskeferie for barna nå.
Det har gjort godt for oss voksne også,
selv om vi var litt på jobb i begynnelsen av uka,
så har nok alle fem hatt stor glede av fridager og familietid.

I år har vi, som de fleste andre, hatt "hjemmepåske",
bare oss fem sammen her i Eivindvik. 
Selv om Amanda har slitt med å finne påskestemningen uten å være i Sula,
så har det også vært en fin opplevelse, selv om det har blitt litt mye "skjermtid".

Amanda og Maia har også hatt "koronapåske" i regi av UKM denne uka.
Jammen har det blitt mange nye begrep rundt årets påske!

6. april - Sixtus martyr

Foto: meg selv
Uken startet på jobb for Trond og meg, mens barna var hjemme.
Jeg har kjøpt nye påskeduker i plast til stue og spisestue,
og Trond har vært flink til å handle påskeblomster.

7. april - World Health Day

Foto: Trond og meg selv
Det var travelt på jobb på tirsdag, både for Trond og meg,
på hvert sitt vis. Så da gjorde det godt med en kveldstur,
sammen med barna og Snøball, som alltid er klar for å gå tur.

8. april - Kakedagen

Foto: meg selv
Jeg fikk avspasere onsdag, og var hjemme med barna hele dagen.
Så da koste vi oss med litt påskeaktivitet;
marsipanfigurer i alle regnbuens farger og former.

9. april - Skjærtorsdag

Foto: Trond og meg selv
Vi forsøkte oss like godt på å smelte om lys, med noe blandet resultat.
Det ble også tur ut med gjengen, denne gangen helt til dagsturhytta,
noe som har vært et langsiktig mål for meg siden i høst.

10. april - Langfredag

Foto: Trond og meg selv
Jammen har vi sett litt sol og vårstemning også denne uka.
Dermed ble det lunsj ute på fredag, og så ble litt av naturen med inn etterpå.
På kvelden så vi "Hop" - for å komme i påskestemning. Terningkast: 6.

11. april - Påskeaften. Parkinson-dagen

Foto: Trond og meg selv
Påskeaften betyr påskeegg-jakt i hagen, selv om vi har hjemmepåske.
Fangsten ble god også i år - jeg ble særlig glad for Baileys-egg fra påskeharen.
Og så kom isbilen, og vi kunne hamstre litt is...

12. april - Runars bursdag. Påskedag.

Foto: Trond
I dag sov alle mann lenge, det gjorde godt, men dagen ble kort.
Ute har det vekslet mellom solskinn og varme og snøvær og kulde.
Inne spretter bjørkekvistene. Vent, er ikke jeg allergisk mot bjørkepollen?

Ukens kreative fra Amanda

Foto: Amanda
I regi av UKM har Amanda og Maia deltatt på "koronapåske" hele uka.
Der har de fått mange oppdrag som appelerer til kreativiteten.
Dette er bare noen få av Amandas kreative bidrag.

Ukens spill-anmeldelse fra Rune

Spill: The Darwin Project på PS4


"Spillet handler om en 'PVP', en 'battle røyale', der du prøver å vinne.
Men det er lite folk, grafikken, eller hvordan det ser ut, er veldig dårlig,
andre ting er dårlig, som kontrollene og hvordan det føles.
Den gode tingen jeg liker at det er jetpack, pil og bue og en øks, og du må lage ild."

Terningskast: 1

Ukens Snøball


Du har alltid en lekekamerat om du har en hund i livet ditt.
Snøball elsker å leke kamp om bamsen sin.

Ukens Ole Brumm

I begynnelsen, mens de ruslet bortover den stien
som går langs utkanten av Hundermeterskogen,
sa de ikke stort til hverandre; 
men da de kom til bekken og hadde hjulpet hverandre over
på stenene og igjen kunne gå side og side,
pratet de hyggelig om både det ene og det andre, 
og Nøff sa "Hvis du skjønner hva jeg mener, Brumm,"
og Brumm sa; "Akkurat det synes jeg også, Nøff,"
og Nøff sa "Men på den annen siden må vi huske at,"
og Brumm sa "Så sant, så sant, Nøff. Det holdt jeg nesten på å glemme."

(Ole Brumm)

Foto: Trond

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar