Årsoversikt

mandag 20. juni 2016

Uke 24 2016 - Det føles som at sommeren er her, og så litte grann Harry Potter...

Ohoi, nå holdt det på å skjære seg helt her! For første gang siden jeg bestemte meg for ukentlige blogg-innlegg i vinter, så holdt jeg på å glemme hele bloggen min, selv om det da øyensynlig er søndag i dag. Her stod jeg på hodet i de rene klærne som lå i kroken på sofaen og lette etter sokker til Maia, som skal dra på en ukes tur til Scarborough med Skolekorpset tidlig, tidlig i morgen, da jeg kom på at det er søndag, og jeg har ikke blogga! Huff og huff! Jeg tar det som et tegn på at sommeren er her, og at dagene derfor går litt i surr.


Ja, for nå er det så godt som sommerferie for barna. Selv om Amanda og Rune skal på skolen på mandag og tirsdag, så er det jo egentlig bare to dager for å fylle "kvoten" av timer de skal ha i løpet av et år. Jeg tviler på at det er lagt opp til at de skal lære mye nytt disse to dagene, og jeg håper at de ikke har så mye lekser fra mandag til tirsdag. Og når onsdag kommer, så er det ferie også for dem, Maia har jo strengt tatt startet ferien sin, siden hun drar til England, og kommer tilbake etter at resten av skolen har tatt ferie. Så, ja, det føles som at sommeren er her.

Denne uka har gjennomgående vært preget av at vi lørdag feira fødselsdagen til Maia, med stor fest med hele femte klasse invitert, og med Harry Potter som tema. Hver ledige stund, og ofte litt for langt utpå nettene, har jeg jobbet med å sy kutter (eller kapper) og kostymer, med å lage bøker, med å planlegge festen, med å handle inn de siste detaljene, med å tenke på hvordan vi skulle gjøre dette, med å bake, og med å pynte kaker, og med tusenvis av småting som jeg kommer på at vi måtte gjøre. Barna har trykt rødmaling på metervis med papir for å lage murvegg, og Trond har laget over 50 tryllestaver. Det føles som vi har tenkt, levd, og drømt, Harry Potter, den siste uken. Ja, i alle fall siden tirsdag.


For på mandag var både Maia og jeg hjemme fra skole og jobb, siden ingen av oss var i form. Jeg hadde trøblete mage, mens hun hadde feber og var nokså forkjølet. Så vi tilbrakte mandagen på sofaen og i senga og prøvde å bli friske nok til å begynne uka. Så dermed gikk vi to også glipp av avslutning med tredje klasse, i amfiet på Sokndalstrand. Men Amanda, Rune og Trond var der, og det virket som de hadde hatt en fin ettermiddag der, med fisking, grilling, lek og moro. Så da var tredje klasse "i mål" for sommeren.


Tirsdag skulle jeg vært på styremøte for skolekorpset. Det kom jeg på onsdag ettermiddag, når vi gjorde oss klar for å gå på konsert med skolekorpset, som hadde hatt "rekrutteringsdag" hele onsdagen. Ja, for tirsdag ettermiddag, da sydde jeg kostyme til Trond og til meg selv. Onsdag var vi jo på konsert, som sagt, både Amanda og Maia var med og spilte. Maia spilte solo, og fikk stor applaus midt i nummeret for den, hun klarte det kjempegodt, så godt at dirigenten, som akkurat da spilte pauker, ble så opptatt av å klappe at han nesten glemte å spille!


Så fort vi var hjemme igjen, så begynte jeg å lage bøker til bursdagsfesten, og det brukte jeg egentlig resten av onsdagen til. Men bøker måtte de jo ha, barna, når de skulle på Galtvort Høyere Skole for Hekseri og Trolldom, så da måtte jeg jo bare bruke litt tid på det. Og det måtte jo bare stå noe ordentlig i de bøkene, selv om barna sannsynligvis ikke fikk tid til å se noe særlig i de nevnte bøkene på selve festen. Men nå er nå jeg litt slik, da, nesten dessverre, at jeg har en tendens til å gjøre ting nesten litt for skikkelig.


Torsdag ettermiddag og kveld bakte jeg to kaker, den ene i to omganger, som skulle bli en "gullsnopp", og så et sukkerbrød. Å, nå fikk jeg lyst på et stykke av den bløtkaka, resten av den står nemlig i kjøleskapet. Men, i alle fall, sukkerbrød, det får meg til å tenke på tante Magnhild, for når mamma lærte meg å bake sukkerbrød, så fortalte hun om tante Magnhild, som satte på egg og sukker, for så å gå på butikken et godt stykke unna, og handle, og så gå hjem, før hun blandet inn mel og bakepulver. Ja, for det er altså viktig å piske eggedosisen lenge nok, det er visst hele hemmeligheten. Og det funker virkelig. Når jeg tenker at nå, nå er det lenge nok, så lar jeg kjøkkenmaskinen holde på omtrent 5 minutter til, for å være sikker. Og det funker, for de blir bra!


Fredag ettermiddag, og for så vidt, natt til lørdag, brukte jeg til å bake over 50 muffins, gjøre alt som jeg ikke hadde fått gjort tidligere i uken, lage sjokoladefrosker, og så pynte to kaker etter alle kunstens regler. Trond ville på Fridtun og begynne å gjøre klart der, men jeg var så stressa med alt jeg skulle ha gjort hjemme, at jeg bare ikke klarte å være med på det, slik at det eneste Trond fikk gjort, var å kjøre opp det aller meste av utstyr som var klart, og så rigge lydanlegget opp.


Lørdag morgen startet bare noen timer etter at jeg hadde lagt meg. Men det måtte til, for å få alt klart. Jeg har en lei tendens til å utsette alt til siste liten her i verden, og slik ble det jo også denne gangen, det var mye som jeg burde ha gjort for lenge siden, som gjorde at alt det som ikke kan gjøres før de siste dagene måtte dele på en noe trangt tilmålt tidsramme. Så hodene våre gikk nok litt varme når vi endelig kom oss av gårde til Fridtun, og skulle sette opp alt vi hadde planlagt på litt for lite tid.

Men - takket være en rekke gode hjelpere, så kom vi på et vis i mål. Bord ble dekket, lys ble hengt opp, murvegger ble hengt opp, eliksir-flasker ble fylt, skilt ble tegnet og hengt opp, og når de første barna begynte å komme, så var vi så godt som klar for å skape litt magi. All ære til våre venner og familie, som tok seg tid til å være med, det hadde aldri gått uten dem!


Og etter tre timer med både besøk i Diagonalmenningen, valghattsermoni, åpningsfest med god mat, undervisning i transfigurasjon, urtologi, eliksirer og trylleformler, eksamen med utdeling av poeng, besøkt av en flott enhjørning, avslutningsfest med kaker og utropning av vinneren av huspokalen, og til slutt diplomer og litt godteri, så tror jeg at de hadde hatt en fin dag. Maia var i alle fall fornøyd, og spør du meg, så er det egentlig det viktigeste! Og om du ikke skjønner så mye av dette, så kan du trøste deg med at det nok var et par av barna som deltok på festen som ikke heller gjorde det. Men kanskje, kanskje, gikk de hjem og hadde litt lyst til å lese Harry Potter, det er da i alle fall lov å håpe! Og så kan det være at det kommer et eget, litt mer detaljert, blogginnlegg med alle detaljer, i løpet av uka, men det blir for spesielt interesserte, tenker jeg!

I dag har vi ryddet ferdig og vasket på Fridtun, og så har vi så smått forsøkt å få litt orden på huset her hjemme, som bærer preg av at all ledig tid de siste ukene har gått med til å forberede gårsdagens fest. Og så har vi pakket for Maia og Trond, som altså drar til England så tidlig i morgen at det egentlig er i natt. Og dermed må jeg sette punktum for bloggingen, for Trond finner ikke skoene sine, og Maia mangler fortsatt de sokkene (selv om hun for lengst sover). Og så må jeg lette litte grann til etter Maias mobil, som på mystisk vis har forsvunnet på 5 minutter i dag. Men den er i hus, et eller annet sted. Og Maia har løsningen - hun mente vi bare kunne leie inn noen til å rydde og vaske huset, så fant de nok mobilen hennes med det samme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar