Årsoversikt

søndag 12. juni 2016

Uke 23 2016 - Om fanatiske mennesker - og mine egne fanatismer

I dag har jeg altså egentlig ikke tid til å blogge. Men så er det søndag, og da må jeg jo bare finne litt tid til å blogge. Og så har jeg vel egentlig aldri tid til å blogge når jeg tenker på det, men nå har det nesten blitt en rutine å finne frem dataen og blogge litt hver søndagskveld, så da setter jeg meg like godt ned og blogger litt. Selv om jeg altså egentlig ikke har tid til å blogge.

Så lurer mine kjære lesere kanskje på hvorfor jeg ikke har tid? Vel, akkurat i dag skyldes det at jeg burde fortsatt med det jeg holder på meg, forberedelser til Maias fødselsdagsselskap, som skal finne sted lørdag om 1 uke, og siden vi, slik vi gjerne har en tendens til å gjøre, har gått litt amok når det gjelder denne bursdagen, så er det litt forberedelser som må gjøres. Nå har vi på mange måter planlagt dette fødselsdagsselskapet i et år allerede, men samtidig så er det jo en kjensgjerning at jeg er utrolig flink til å utsette ting til siste liten, så da er det noe med å iverksette alle de gode ideene vi har hatt, og det må skje før neste lørdag, siden det da er den store dagen. Så nå holder jeg altså på å sy et fullt klasse-sett med "kutter" eller trollmannskapper, som barna skal få låne, slik at de blir "riktig" kledd under besøket på "Galtvort Høyere Skole for Hekseri og Trolldom".


Men nok om det, jeg antar at neste ukes blogginnlegg vil ende opp med å handle veldig mye om den bursdagsfesten, så da tenker jeg at vi heller kan blogge om andre ting i dag. For det har jo foregått litt andre ting denne uken også, selv om jeg stort sett hele veien jobber med bursdagsplanlegging, i det minste på et underbevisst nivå.


Mandag og tirsdag var jeg på tur til byen med stor "B" - den byen som alltid har vært "byen" for meg, min fødeby, byen med Bryggen, Torgallmenningen, Fløyen, og Fisketorget, selveste Bergen by. Ja, en liten svipptur til Bergen gjør alltid godt, selv om det innebar en lang dag på kurs, og mye reising på to dager, så er det absolutt verdt det. Når jeg i tillegg fikk lagt inn et koselig besøk hos broremann med familie, som bor i Arna, så kan det nesten regnes for en liten vitamininnsprøyting for min del. Ja, Byen er Bergen! Men jeg holder ikke med Brann, der går grensa, nei, laget "mitt" er Sogndal eller Sokndal, da.

Huff, der klarte jeg nesten å blogge om fotball på serie-nivå. Det går da ikke an! Jeg, som er selverklært anti-fotball-menneske. Det skyldes, i mitt forsvar, en oppvekst med en bestefar som var uttalt fotball-fanatiker. Vi visste utmerket godt som barn at vi ikke måtte bevege oss i området mellom sofaen og fjernsynet når han så på fotball-kamp, selv om det aldri stoppet meg fra å gjøre akkurat det, med påfølgende utbrudd fra bestefar, som ble forstyrret i fotballkampen. Så etter å ha fått et lettere anstrengt forhold til fotball på fjernsyn etter å ha fått kjeft for å forstyrre en del ganger (jeg tror jeg aldri helt lærte meg å ta hensyn til den fotball-tittingen), så er jeg fanatisk imot fotball, vel å merke på tv. Så selv om jeg er smertelig klar over at det pågår et eller annet mesterskap i Paris disse dager, så kan jeg herved garantere at jeg ikke skal se en eneste kamp fra det mesterskapet.

Et bilde som ikke har noe med fotball å gjøre, men Trond har tatt dette på jobb denne uka, og lagt ut på Instagram, 
og dette bildet endte på Tv2-været, så vidt jeg har latt meg fortelle.
Men jeg kan jo blogge litt om fotball likevel da. Rune har nemlig spilt fotball-kamper også denne uken. Først seriekamp på onsdag, borte mot Flekkefjord, igjen som målmann, og igjen med seier. Og så var det fotballturnering i går, NorDan-cup på Moi. Der gikk det ikke så bra, på 3 kamper (hvor Rune igjen stod i mål), ble det 2 tap og 1 uavgjort. Men jeg tror gutten ikke tok det så tungt, for han skulle få være med en kompis i Kongeparken etter at turneringen var over, og så fikk han overnatte hos samme kompis til i dag, før de igjen har tilbrakt dagen i dag i Kongeparken. Så i kveld har vi fått hjem en storfornøyd gutt som nok har hatt den beste helga i sitt liv!

Jeg kjøpte et par bøker på flyplassen i Stavanger på vei til Bergen, en tur innom bokhandelen på flyplassen har blitt en liten vane for meg, helt siden jeg en gang for mange år siden kjøpte en bok på flyplassen i København på vei til Ungarn. Den ene boken begynte jeg å lese på flyplassen, og så fortsatt jeg å lese på flyet, på flybussen, og på hotellet i Bergen etter at jeg hadde besøkt broremann. Og så leste jeg videre på flyplassen i Bergen på vei hjem, på flyet til Stavanger, og så hver kveld når jeg har fått tullet meg opp i senga resten av uka. Og det er forklaringen på hvorfor jeg har vært trøtt på jobb de siste dagene, for jeg har rett og slett ligget og lest til langt på natt. Snakk om å bli oppslukt. Boka heter "De syv søstre", og er skrevet av Lucinda Riley, og anbefales på det varmeste. Men jeg føler det må følge med en advarsel - boka er den første i en planlagt serie på 7, og er svært avhengighetsskapende, så vær forberedt på å bli oppslukt.


I går var forresten Maia på seminar med skolekorpset fra morgenen, og Amanda var hjemme alene med Snøball, mens Rune og jeg var på fotballturnering på Moi. Så måtte jeg skynde meg hjem før premieutdelingen, slik at jeg rakk hjem til danseoppvisning med dansegruppa på kulturskolen, der både Amanda og Maia opptrådte. Det rakk jeg akkurat, gikk bare glipp av det første minuttet av den ene dansen Maia var med på, før jeg følte meg frem til en stol i mørket i salen, og fikk med meg resten av opptredenene. Jeg fikk ikke tatt noen bilder, da, for mobilen lå igjen i bilen, men jeg fikk med meg at jentene danset og viste frem hva de har lært det siste året.


Ellers har visst Trond og barna vært på avduking av et stort veggmaleri på fredag. Det oppdaget jeg nå, som Trond sendte meg bilder fra dette. Jeg var sent ferdig på jobb på fredag, og har altså ikke fått med meg dette i det hele tatt. Og så var det Nordsjøritt i Egersund denne helgen. Det har jeg klart å unngå også i år, hurra for det, jeg har ikke så mye godt å si om den sykkel-fanatismen som foregår i Norge for tiden, men så lenge jeg slipper å delta i sykkel-løp, så skal jeg ikke lekse ut av meg mer enn et lite "hrmpf" til alle middelaldrende menn med midtlivs-krise-sykkelinnkjøp til mange mange tusen, og være takknemlig for at Trond, i alle fall inntil nå, ikke har fått akkurat DET behovet. Men kjære tid, de må gjerne sykle, alle de som synes det er gøy, bare de ikke sykler i veien for utrykningskjøretøy, slik noen insisterer på å gjøre, og heller ikke for meg, når jeg skal frem.

Nei, nå tror jeg at jeg må gi meg, før jeg irriterer på meg en hel masse folk som er entusiastiske for både fotball på tv og bredde i sykkelsporten og flere til. Jeg kjenner flere mennesker som er glade for slikt, og som jeg egentlig er ganske så glad i selv, til tross for deres øyensynlige feilbeslåtte lidenskaper. Men det må jo være lov, en må kunne skille mellom sak og person. Så skal jeg gå tilbake til min Harry Potter- og bursdags-fanatisme, og dersom noen kritiserer meg for det, skal jeg bare svare "også du, som ser fotball på tv", eller "også du, som deltok i Nordsjørittet!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar