Årsoversikt

søndag 21. august 2022

Sommeren 2022 - Uke 25-32 - En sommer av den uvanlige sorten

Illustrasjon: Maia


En sommer av den uvanlige sorten


De av dere som regelmessig er innom bloggen vår og leser har jo merket at vi har tatt en pause fra bloggen nå i sommer. Mange vet jo alt at det har skjedd litt i familien, noe som gjorde det vanskelig å klare å tenke blogg og sosiale medier. For en periode har det vært godt å bare forholde seg til oss i nærmest familie, og rett og slett ta en sommerferie fra bloggen.

Det har blitt en sommer av den uvanlige sorten på så mange måter. Været har jo, på ingen måte, gitt noen særlig sommerfølelse. Det har faktisk, til tider, føltes mer som vi gikk rett fra vår til høst, og Amanda sin spådom fra april/mai, om at det fine været vi hadde da, kanskje ble den sommeren vi fikk i år, rett og slett skulle vise seg å bli ganske riktig. Sånn sett har det vært en noe uvanlig sommer, selv om vi som er bosatt på Vestlandet er fullt klar over at det kan være slik her.

Starten av sommeren ble preget av skaden jeg pådro meg i slutten av første uka av juni. Det medførte noen uker med delvis sykemelding og delvis hjemmekontor, siden jeg ikke var i stand til å verken sitte eller kjøre bil. En sånn absurd skade, som skjer så plutselig, og medfører at en blir såpass "invalid" over tid, setter ting litt i perspektiv, og gjør at en setter enda større pris på sin førlighet, nå som den er så godt som tilbake, selv om beinet mitt i hele sommer har latt meg vite om jeg gjør for mye av det. Det har vært en ny, og uvanlig, situasjon, for jeg er vant til at jeg klarer det jeg vil.

I slutten av juni døde mamma. Selv om vi visste at det gikk den veien, etter at hun har vært syk en tid, så skjedde det på mange måter litt plutselig og fort da det først skjedde, og - om en aldri så mye prøver å forberede seg på at det skal skje - så er det både smertefullt og sårt når det skjer. Mamma har jo alltid vært der, bare en telefonsamtale unna, og det er fortsatt rart og vanskelig å innse at jeg ikke kan ringe henne eller sette meg inn på rommet hennes og ta en prat om det jeg har på hjertet, vise henne et bilde av noe som har hendt, eller bare lufte en tanke som har dukket opp. Det var det "vanlige", som nå, fra i sommer, er både umulig og uvanlig.

I midten av juli falt også vår gode venn, støttespiller og medsammensvorne, fine og gode Belinda, bort. Ord blir så fattige når unge mennesker blir tatt fra oss, og en står igjen med følelsen av at livet er så absurd og meningsløst. Det skulle ikke være mulig, men så skjer det likevel. Og igjen står det et tomrom. Det mangler to mennesker i livene våre som vi så veldig gjerne skulle hatt der så mye lengre.

Sommerferien ble for oss, som for mange andre, preget av manglende gyldighet på passfronten, noe som begrenset mulighetene for reiseaktivitet i nokså stor grad. Tanken om utenlandsreise etter flere år med pandemi var jo der, selv med en syk bestemor/mamma, men siden det altså ikke var mulig å få time til nye pass før i september, så ble det ny sommer med norgesferie for oss. Med alle økte kostnader det siste året, så var det kanskje like greit, sånn rent økonomisk sett. Men en ny "uvanlig" ferie ble det jo da, selv om vi faktisk hadde en veldig fin ferie den uka vi var på tur.

Ja, for strøm(pris)krise, passkrise, drivstoffspriskrise, renteoppganger på løpende bånd-krise, fastlegekrise og prisstigningskrise, og sikker flere andre "kriser" som jeg ikke kommer på akkurat nå, de har jo også bidratt til å skape en sommer av den uvanlige sorten. Det har rett og slett vært en sommer av den fullstendig uvanlige sorten på de fleste vis. Og nå synes jeg egentlig at de harde 20-åra, som jeg har skrevet litt om før også, de er harde nok. Vi trenger ikke mer "juling" nå. 

 Uke 25 - 2022

Foto: meg selv

Denne uka var jeg fortsatt skadet og sykemeldt, og arbeidet fra hjemmekontor.
Rune og Amanda hadde sin første ferieuke. Vi var på Svaberget på grillbesøk,
og så var vi til tannlege med Amanda onsdag, og på Ikea med rullator på lørdag.
Søndag ble mamma plutselig dårligere, og sovnet stille inn sent søndag kveld.

Stikkord for uka: Oppturer og nedturer

Uke 26 - 2022

Foto: meg selv

Denne uka ble, naturlig nok, en uke i sorg for hele familien.
Vi brukte tiden til å være sammen, finne ting å gjøre på som tok tankene litt bort,
og til å planlegge og organisere begravelse og minnestund i Solund.
Og så fylte Snøball 7 år, så det ble en liten bursdagsfeiring midt i sorgen også.

Stikkord for uka: Tunge dager

Uke 27 - 2022

Foto: meg selv

Første ferieuke for Trond og meg. Vi holdt oss i ro hjemme, hele familien.
Torsdag dro vi til Mona i Sula, min "støttekontakt" gjennom de tunge dagene.
Fredag var det begravelse for mamma, det ble en fin, men tung dag.
Åse, Tom og Zara var innom lørdag. Rune ble med onkel Runar og familie til Bergen.

Stikkord for uka: Begravelse

 Uke 28 - 2022

Foto: meg selv

De første dagene i uka brukte vi til å ta oss litt inn etter 2 tunge uker,
før vi onsdag pakket bilen og dro på en liten ferietur sørover til Sokndal.
Vi lekte turister i vårt gamle nabolag, på vitenmuseum i Jøssingfjord,
på festival i Lyngdal, fyrbesøk på Lindesnes, og vitenfabrikk i Sandnes.

Stikkord for uka: Litt sommerferie

Uke 29 - 2022

Foto: meg selv

Siste sommerferieuke for Trond og meg. Også denne uka for det meste på ferie i Sokndal.
Vi gikk på kino i Egersund, og hadde en dag i Lyngdalsbadet sammen med Åse.
Og så feiret vi Tronds femtitredje fødselsdag, med alt som hører med.
Fredag dro alle unntatt Maia hjem igjen, for å få litt ro før vi voksne skulle på jobb igjen.

Stikkord for uka: Sommerferiemodus

Uke 30 - 2022

Foto: meg selv og Amanda

Så var ferien over for oss voksne, og hverdagen tilbake på et vis.
Maia og farmor og Maias venninne, Rea, kom "etter" på mandag.
Trond og Amanda deltok på dugnad for 10. klasse-tur på Utkant.
Begravelsen til Belinda ble en tung dag. Lørdag dro Amanda på 4H-landsleir.

Stikkord for uka: Tilbake til hverdagen

Uke 31 - 2022

Foto: meg selv

Amanda var på leir det meste av uken, men reiste hjem en dag tidligere.
4H-leir-livet var kanskje ikke det rette for henne, i alle fall ikke i sommer.
Vi kom endelig i gang med å male huset utvendig, men været stoppet oss litt.
I helga dro farmor hjem til Sokndal, og vi hadde en svipptur til Sula.

Stikkord for uka: 4H-leirkluss

Uke 32 - 2022

Foto: meg selv

Siste uke av barnas sommerferie. Dårlig vær i uka, men fint i helga, hurra!
Maia har pakket og dratt tilbake til Balestrand for et nytt skoleår der.
Amanda og Rune har gjort seg klare for ungdomsskolen, der begge skal gå.
I helga har det vært Eivindvik Challenge, og konsert med Gunslingers på brygga.

Stikkord for uka: Sommerferieslutt

Sommerens anbefaling


Jøssingfjord Vitenmuseum

Foto: meg selv

Vi må reklamere litt for "lokal" turisme i vår tidligere hjembygd. I sommer åpnet deler av Jøssingfjord Vitenmuseum, med litt utstilling (det kommer mer, håper vi), en fin kafe og kiosk, og et flott uteområde. Her får en tatt inn Helleren og Jøssingfjorden på en unik måte, vi gleder oss til å se hvordan det blir når alt kommer på plass. Men allerede nå er det absolutt verdt et besøk. Og så kan en legge inn et besøk til husene under Helleren, og gå trappene helt opp fra fjorden til Fladen, eller stoppe på toppen av Jøssingfjord-svingene, og nyte utsikten derfra. Og for de aller mest vågale er det også kommet en via ferrata her, den har jeg ingen planer om å forsøke meg på.

Sommerens videoklipp fra vår verden


- How our summer went - 


Video: Amanda

👇

Åse sitt hjørne - Sommerquiz


Tema denne veka er Sommer 2022. 5 spørsmål og 9 bokstaver. Oppgave 1 er rebusspørsmål. Vi skal frem til en severdighet på en øy. Første bokstav i severdighet og første bokstav i navnet på øya. Oppgave 2 er bildehint spørsmål. Hvilken person fra nyhetene skal vi frem til her? Vi skal frem til første bokstav i fornavn og etternavn. Oppgave 3 er på rim. Her skal vi frem til en kulturell begivenhet fra sommeren. Navnet består av tre ord, og her bruker vi første bokstav i første og tredje ord. Oppgave 4 er tegning av en legendarisk artist. Her skal vi frem til initialene. Og så har jeg en ny type oppgave som nummer 5: Felles første bokstav. Tre bilder som begynner på samme bokstav. Hvilken? Løsningsordet er noe som har vært mye omtalt i det siste, til tross for en regnfull sommer på Vestlandet.
 
Oppgave 1. 
Hvilken severdighet på hvilken øy har jeg og Tom besøkt i sommer? Første bokstav i sted og øy brukes i løsningsordet.

 
Oppgave 2.
Hvilken person fra nyhetene skal vi frem til her? Initialene skal i løsningsordet.


Oppgave 3.
Hvilken festival skal vi frem til her? Her skal vi frem til første bokstav i første og tredje ord.
Samme helg som skuddene smalt,
Var det festival på Ekeberg sletta igjen.
Der var det tungrock og metall som gjaldt.
Norges største som sådan, min venn.
Før var Fredriksten og Halden scena,
To års corona avlysning har gått.
Mens priden ble avlyst, med mange på bena.
Var resultatet ganske rått?
 
Oppgave 4.
18. Juni, fylte en av pop musikkens største legender 80 år, og feiret det med å spille konserter. Hvem har jeg tegnet her?

 
Oppgave 5.
Disse 3 bildene har samme første bokstav. Hvilken?


Send svar på Messenger eller på Aasesitthjorne@outlook.com innen søndag 28. August klokka 24.00.
 
Vekas premie:
Liten strandbag og solbrille etui heklet i Vår fra Viking garn etter ideer på Pinterest.


Løsning uke 23

1. Durek Verrett
2. Kristiansand, Agder
3. Nasjonalmuseet
4. Bjørn Eidsvåg, Tapt Paradis

Løsningsord: Bakvendt

Vinner av premie: Brita Wesenlund Hjønnevåg.
 
Løsning uke 24

1. Flyteknikerstreiken
2. Emilie Enger Mehl
3. Napoli, Italia
4. Alice Cooper, School's out

Løsningsord: Amfiscene

Vinner av premie: Sølvi-Ann Oddekalv.
 
Sommerens håndarbeidprosjekter- del 1.

Til tross for lang sommerferie på quizzen, har ikke strikkepinnene og heklenåla tatt ferie. Etter litt tenking frem og tilbake på hvordan jeg skulle vise frem det jeg har laget, har jeg bestemt meg for å ta det i kronologisk rekkefølge. De jeg har med her var laget i løpet av uke 25, 26 og 27.
 
Først ut er denne tunikaen strikket i Line fra Sandnes garn. Mønsteret er eget design. Garnet ble kjøpt på en koselig garnshoppingtur, sammen med Turid i vår, på fabrikkutsalget til Sandnes garn. Tanken var egentlig å strikke en t-skjorte. Men da jeg bommet litt på masketall i starten ble det omgjort til tunika.


Neste prosjekt er Grisen, heklet i Vår fra Viking garn. Mønsteret til Grisen er fra Pinterest, med kjole i danske farger i eget design.


Og det neste prosjektet var en bøttehatt  i fargene til det Aseksuelle flagget, heklet i Petunia fra Rauma garn.


👇

Trond på tampen 


Ja, så er vi tilbake igjen etter en sommer fylt med alt hva livet har og "tilby".

Jeg har ifølge fruen og ungene fått en ny hobby. Dette er jo første sommeren vi faktisk bor i dette huset med den flotte utsikten til Prestesundet og all trafikken der. Når jeg ser en flott farkost, gjerne en yacht, ja så er det opp med mobilen, ut på terrassen og ta bilde og eventuelt en liten filmsnutt.

Litt morro å søke opp båtene (og særlig yachtene) for å finne alle mulige data. Fant blant annet ut at en av de flotte yachtene hadde så stor diesel tank at det ville koste  kr 500.000,- bare å fylle tanken. Båten hadde en verdi på 55 millioner, så de som eier den merker det vel knapt når regningen for dieselen skal betales.

Liker også å ta bilde av gamle fiskebåter og seilbåter, men ungene kaller hobbyen min for "yacht spotting". 

Så er du i nærheten med båt, snu deg gjerne mot babord  side idet er midt i Prestesundet,  så kan det være at du ser meg på verandaen, ivrig opptatt med å filme og ta bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar