Årsoversikt

søndag 27. januar 2019

Uke 4 2019 - Lang natt og kort søvn passer dårlig sammen

Denne lille uro
i rimhvite skoger:
Et rådyrhode
speilt i ila
i demringens matte tinn-lys.

 Men vinteren har allerede låst.
En skygge av liv
formørker et øyeblikk
speilbildet av froststjerner
i nattisen.

 Så løfter dyret hodet
og lytter, værer
etter rennende vatn...

Hans Børli


Foto: Ronny Ingebrigtsen
Lang natt og kort søvn passer dårlig sammen.

En ny uke i det nye året nærmer seg slutten.
En ny vinteruke med en god del snø,
som vel og merke har kommet og gått litt.
Men de aller fleste dagene har hatt et melisdryss på.

Jeg hadde legevakt natt til onsdag.
Det er rart hvor mye en enkelt nattevakt kan påvirke,
hele familien, egentlig. Ikke bare meg.
For lite søvn og en natt på vakt gjør lite godt,
og forplanter seg på et merkelig vis ut over nesten hele uka.

Mandag


Den internasjonale klemmedagen.
Hverdag hjemme i Eivindvik.
Godt å ha en rolig dag både på jobb og hjemme,
særlig siden jeg mentalt hadde begynt å forberede meg til nattevakt.
Så det ble en slapp mandag på sofaen hjemme.

Tirsdag


Årets første legevakt for min del.
Først jobb i Eivindvik, så hjem og sove to-tre timer,
og så til Knarvik på nattevakt.
Rune var på skyteøvelse sammen med pappa mens jeg sov.
Heldigvis ikke den traveleste legevakta jeg har hatt.

Onsdag


Dagen etter nattevakt på legevakten er aldri god.
Sov et par timer på natta, og et par timer hjemme før dagen innhentet meg.
Var lite tak i meg på ettermiddagen også.
Så da ble det tv-kikking sammen med barna.
"Den onde greven" engasjerer og irriterer oss alle.

Torsdag


Ukens fjerde dag. Familiens "travel-dag".
Jeg var fortsatt preget av nattevakt, med migrenetendens,
glad for at det ble en rolig dag på jobb med møter etter lunsj.
Denne figuren oppdaget jeg i bunnen av stekepanna.
Synes det så ut som Eiffeltårnet. Alt en legger merke til.

Fredag


Pålsmesse. Vi skal ha fått halvparten av snøen for i vinter.
Jeg sitter på kontoret og ser ut Prestesundet mot tomta vår,
og ser frem til å komme skikkelig igang med byggeprosjekt.
På kvelden ble det fredagskos med "Tacoflette".
Slakk ettermiddag fortsatt preget av trøtt og sliten meg.

Lørdag


Helg er ikke oppskrytt.
Vi hadde nok en rolig dag hjemme. Jeg sov masse.
Trengte nok det, siden kroppen ikke lengre synes nattevakt er noe gøy.
Amanda bakte både disse "mini-cookies" og større kjeks,
og så hadde vi en fin lørdagskveld med blant annet "Alle mot En".

Søndag



Ukens siste dag, og siste søndag i januar.
Trond og Maia på Dalsøyra på bueskytterkonkurranse.
Rune, Amanda og jeg i Sula på skytestevne.
Stolt Rune kom hjem med ny pokal til premiehylla.
Trond fikk en andreplass, og Maia vant sin klasse.
Flott avslutning på en nattevaktspreget uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar