Årsoversikt

søndag 13. november 2016

Uke 45 2016 - Stavanger Open vel overstått - og det nærmer seg jul!

Det nærmer seg jul! I dag er det allerede 13. november, og dermed er det faktisk bare 41 dager igjen til jul. Og det er 18 dager igjen til 1. desember, en merkedag av de større her i huset, for da åpnes første luke i adventskalenderene, og vi starter for alvor nedtellingen til jul. Jeg har en plan om ikke å stresse fremover mot jul, og i stedet forsøke å nyte dagene sammen med barna, selv om det, erfaringsmessig, fort blir litt stress likevel, med alt som en har lyst til å gjøre og klare på de få dagene fra 1. desember og frem til jul. Men, det er i alle fall mitt håp at jeg skal klare å tenke at det viktigste er at vi har en fin tid sammen, og ikke at alt skal være så utrolig perfekt. Jeg håper og tror at det er de gode stundene som barna sitter igjen med når de en gang blir voksne og skal tenke tilbake til barndommens julefeiring.


Med denne innledningen forsøker jeg å si at livet har vært litt bedre denne siste uka om jeg sammenligner med sist uke. Og det skyldes ikke bare at Trond ikke har hatt ettermiddagsuke, selv om jeg hele mandagen satt med en følelse av at jeg måtte skynde meg hjem etter jobb, siden jeg innbilte meg at han skulle på ettermiddag, og ble gledelig overrasket av tanken på at han var hjemme før meg hele uken. Men jeg innrømmer gjerne at det er en god del av grunnen til at livet er lettere, for jeg er nokså avhengig av den mannen min.


I dag har vi feiret farsdag her i huset, på en helt ok måte, om du spør meg. Trond har vært på jobb, og dro dit før noen andre var våkne, slik at frokost på senga ikke var en mulighet, om vi ikke hadde startet sånn midt på natten, noe vi altså ikke gjorde. Jeg fikk sove lenge, selv om det altså var fars-dag, og ikke morsdag, og det var utrolig deilig! Mens pappa var på jobb har barna laget små gaver og flotte farsdagskort til han, og så har vi kost oss i kveld med både taco-middag og farsdagskake, som vi kjøpte på butikken i går. Den stakkars kaka hadde et par turer opp ned under transporten hjem, men overlevde likevel på nærmest mirakuløst vis, og smakte ganske godt til tross for disse turene.


Uken har ellers, her i huset, vært mindre preget av resultatet av valget i USA, og mer av det faktum at skolekorpset skulle spille, og spilte, på Stavanger Open i går, på lørdag. Jeg har nemlig brukt mye av ettermiddagene og kveldene mine til å gjøre ferdig 14 rysjeskjørt, 12 magebelter, 14 rose-hatter, 12 mini-hatter, 12 slips, 2 store hatter, og eget magebelte og halstørkle til dirrigenten. Nå hadde vi jo fått begynt litt før helgen, men det er ingen tvil om at det har gått med noen timer til kostymer denne uka.

Jeg må få skryte litt av Amanda, for hun har faktisk hjulpet til en god del med søm denne uken, og har lært seg å sy både rynketråder og rettsøm, og er veldig klar for å lære mer. Og så har jeg fått hjelp igjen av Åse på onsdag, ja, uten dem to hadde jeg garantert tilbrakt enda mer tid bak symaskinen enn hva jeg har gjort. Nå er det egentlig helt greit, for jeg trives nok over gjennomsnittet godt bak symaskinen, og synes det er gøy å tenke ut løsninger som jeg kan klare å lage, og etter å ha laget 14 klovnebukser i februar, og nesten 40 trollmannskutter i mai, så har jeg skjønt at jeg er ganske god på "masseproduksjon" av kostymer. Og de ble ganske så stilige, om jeg skal si det selv.


Fredag kveld hadde de generalprøve på Soknatun, og så var det konkurransedag i går, på lørdag. Hele gjengen, 25 korpsinger, 18 drilljenter, og et ukjent antall foreldre, besteforeldre og søsken, pakket oss i bilene, og tok turen inn til Stavanger Forum, der Stavanger Open ble holdt. Det gikk veldig bra, de spilte enda bedre i går enn på fredag, og endte på en hederlig fjerdeplass med 92 poeng, noe de har all grunn til å være fornøyd med! Så i morgen blir det feiring med kaker og kos for hele gjengen. 


Uken har jo ikke forløpt helt uten dramatikk på hjemmefronten, det begynner jo å bli mer regelen enn unntaket, for å si det slik. Onsdag morgen følte Rune seg helt elendig, hodet verket som fy, og han sa han følte at han hadde en vulkan i magen som var i ferd med å bryte ut, så dermed ble det en dag hjemme på oss to den dagen. 


Jeg kan heldigvis jobbe litt hjemmefra, i tillegg har vi hatt en ganske grei uke på jobb, siden vi holder på med skifting av vinduer, og dermed har gått ned litt på pasientantall, så da var det egentlig greit nok å få en dag hjemme. Rune gikk dermed glipp av avslutning for fotballen som var på kvelden, men det får stå sin prøve, er en ikke i form, så blir det slik det blir. Han kom seg heldigvis i løpet av dagen (jeg tror kanskje det har vært et migrene-anfall han har hatt), slik at han var tilbake på skolen på torsdag.


Og så var det vinterdekkene til den nye bilen, da. Trond var først i kontakt med bilforhandleren på fredag i forrige uke og ville få hentet dem. Nei, de måtte stille om på noe når vi la på dekkene, så bilen måtte inn til dem. Dermed avtalte Trond at de skulle hente bilen på jobben min mandag, få lagt om dekkene, og levere bilen tilbake når de var ferdig. Men både mandag og tirsdag kom og gikk uten at de hentet bilen, for det viste seg at den som Trond hadde avtale med, hadde vært hjemme med syke barn. Onsdag skulle jeg levere bilen på morgenen, og få den levert når den var ferdig, men da ble jo Rune syk, så dermed falt det også i fisk. Så torsdag var jeg innom og hentet dekkene og fikk forklart hvordan vi skulle stille om det som måtte stilles, og så la Trond om dekkene torsdag kveld. 

Så langt, så godt. Fredag tok Trond den nye bilen på jobb, for han skulle låne henger der før Stavanger-tur på lørdag, og jeg skulle kjøre min "gamle" bil til jobb. Jeg og barna pakket oss ut i bilen, og var på vei til skolen, men kom bare akkurat ned bakken vår før clutchen røyk, og vi ikke kom oss av flekken. Da var det bare å ringe svigermor, og be henne hoppe i klærne, og komme og hente barna, for å få dem til skolen, for deretter å komme tilbake og hente meg, slik at jeg kunne låne bilen hennes til jobb. Imens organiserte Trond med et lokalt bilverksted at de skulle hente bilen og se på den (så bra at de kunne hjelpe oss på kort varsel, og få bilen bort fra oppkjørselen til oss og naboen.) 

Når Trond så skulle "slå ut" det elektriske hengerfestet på den nye bilen fredag ettermiddag, viste det seg at det ikke virket, så dermed endte også den bilen på verksted fredag kveld, mens vi akkurat nå har en lånebil som hadde hengerfeste, slik at vi fikk med oss tilhengeren til Stavanger likevel. Så dermed fikk vi med oss alle instrumenter som trengte litt større plass, og i tillegg var det plass til at vi kunne handle litt på Ikea før vi dro hjem, så nå har stua fått et lite "løft", og Amanda har fått ny skrivepult, om vi bare finner tid til å skru den opp.

Alt i alt har det vært en bedre uke denne uken enn sist uke, til tross for biltrøbbel og sykt barn, men nå skulle det vel kanskje ikke så mye til for at det skulle bli bedre heller, siden sist uke vel kanskje var på et absolutt lavmål. Og når det nå nærmer seg jul, så er det mye både å være glad for og glede seg til, så da satser jeg på at det gjør susen også i ukene fremover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar