Årsoversikt

søndag 1. desember 2019

Uke 48 2019 - Et lys brenner ikke dårligere om en tenner et annet med det.

Det er ingenting i verden så snille som sne,
når den sakte gjennom luften daler,
demper dine skritt,
tysser, tysser blidt
på de stemmer der for høilydt taler.

Helge Rode

Foto: Trond W. Hjønnevåg
Et lys brenner ikke dårligere om en tenner et annet med det.

Så var vi kommet til desember og adventstida,
noe denne uka har vært preget av, med forberedelser til advent,
juleball, adventskalendere og pynting til jul.
Og så kom snøen på fredag, selv om det til dels har regnet bort igjen i dag.

I helga har det vært konsert med Longfield og Superskeleton,
et fyrverkeri av en gjeng på scena på Vårtun.
Og så kom første desember i dag, med adventskalendere, lysmesse,
tenning av julegran og åpning av pepperkakebygda.
Adventstida er fantastisk fin, særlig med alle lysene vi tenner!

Mandag


Uken startet med vaktuke og utekontor i Brekke for meg,
mens resten av gjengen var på skole og jobb.
På ettermiddagen gjorde jeg ferdig juleballkjolen til Maia,
så da var begge jentene klare for juleball,
og det hele fire dager før de skulle bruke kjolene.

Tirsdag


Jeg og Åse har utvekslet adventskalendere i over 15 år,
og i år, som tidligere år, så ble den klar i siste liten.
Med god hjelp fra Amanda og Trond ble den klar,
frankert og klar for sending med posten på onsdag,
selv om jeg fryktet at den ikke ville rekke frem i tide.

Onsdag


Jeg var på utekontor på Byrknes på onsdag,
mens Amanda og Rune var på skoletur til Bergen.
Snille Arthur tok med seg de to til Sollibotn, så de kom seg avsted.
Og Rune holdt meg oppdatert på hvor de var,
siden jeg satt på Byrknes og var litt hønemor.

Torsdag


Tenk, så kom julegardinene og adventsstjernene opp.
Det blir så koselig i hus med stjerner og lys i alle vinduer.
Jeg bare elsker adventstida, og å pynte med lys,
det blir ikke for mye, spør du meg,
de "brenner" ikke dårligere selv om vi tenner flere.

Fredag


Og tenk, så kom adventskalenderen min frem fredag,
selv om den også ble sendt onsdag fra Haua.
Og Åse fikk sin kalender i posten samme dag - Posten imponerer!
På kvelden kom bestemor/mamma på besøk,
og jentene hadde en fantastisk kjekk kveld på juleball på Vårtun.

Lørdag


I går var det tid for konsert med Longfield og Superskeleton på Vårtun.
Trond tilbrakte derfor mye av dagen der.
Barna var på ungdomskonsert først,
og så var det konsert for oss voksne på kvelden, med fest og moro,
før jeg tilbrakte natta med å pakke inn kalendergaver.

Søndag


Etter en sen natt i går har det vært en trøtt dag i dag,
men jammen har vi rukket å være med på både lysmesse i kirken,
tenning av julegrana på Prestekaia,
og åpning av Pepperkakebygda nede på Kafe av og te.
Vi har gått inn i den aller beste tida av året, om du spør meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar