Årsoversikt

søndag 29. desember 2019

Uke 52 2019 - Året kan være så langt det vil, julaften er enda for kort.

La svinge de stjerner i stige og fall,
la skinne som kjerte ved kjerte.
Den stjerne som stod over Betlehems stall,
varm eller kald,
er tendt over tvilerens hjerte.

Herman Wildenvey

Foto: Trond W. Hjønnevåg
Året kan være så langt det vil, julaften er enda for kort.

Juledagene går for fort, det tror jeg mange er enig med meg i.
En rekker ikke over alt en hadde tenkt, og bakt, og planlagt,
før romjula plutselig er over, og det er nytt år - dog nye muligheter.
Ja, I år som før synes vi nok at jula godt kunne vart noen dager til.

Vi legger bak oss en litt annerledes jul, siden jeg hadde vakt på julaften,
men det ble en veldig fin julefeiring og julehøytid for oss likevel,
med julegaveåpning på engelsk vis på første juledags morgen.
Og nå er det alt 29. desember, og to dager til nytt år,
et år som kommer med mye nytt - nytt fylke, nye ferjer, og enda noe til.

Mandag


Lille julaften. Feriedag for hele gjengen.
Vi koste oss hjemme med oss selv, ryddet litt i hus,
bakte litt julekaker (julenissen måtte få cookies),
og pakket inn og leverte ut de siste julegavene.
Og på kvelden så vi "Grevinnen og Hovmesteren" - tradisjonen tro.

Tirsdag


Selveste julaften. En annerledes julaften for oss.
Jeg hadde ettermiddagsvakt på julaften,
dro hjemmefra kl. 14 og kom hjem igjen kl. 01,
der var det travelt nok til å være en slik dag.
Barna, farmor og Trond hadde en rolig kveld hjemme med pizza og film.

Onsdag


Vi åpnet julegavene på første juledags morgen.
Ungene syntes faktisk det var veldig kjekt, og kunne tenke seg det flere ganger.
Det ble i alle fall en fin løsning på at jeg hadde fått legevakt julaften.
Og bordet bugnet av gaver da vi var ferdige,
alle ble kjempeglad for alt vi fikk, og barna godt fornøyde. Tusen takk!

Torsdag


Julemat er tradisjon, og kalkun har blitt en tradisjon for oss.
Vanligvis har vi den på første juledag,
slik det er vanlig i England og USA,
men siden det var pinnekjøtt på første dag, ble det andre juledag i år.
Det smakte like godt for det.

Fredag


Bestemor/mamma stoppet innom på vei hjem fra julefeiring i Arna.
Belinda og Rudi inviterte til tradisjonsfest 3. juledag,
så kjekt å bli invitert og få være med på moroa!
Deilig mat ble servert - og godt selskap hadde vi.
Det ble en særs vellykket kveld! Tusen takk for laget!

Lørdag


Rune fikk stor legoeske med "Millenium Falcom" til jul,
og i går fant vi ut at det var på tide å bygge den.
Det må innrømmes at jeg koste meg nesten mer enn Rune med det,
men gutten ble svært fornøyd med resultatet.
Jeg ønsker meg helt ærlig en "dødsstjerne"-lego - en vakker dag!

Søndag


I dag har vi alle bevegd oss litt lengre vest i landet.
Bestemor/mamma, farmor/mor, Amanda og Rune dro først,
og Trond, Maia og jeg kom litt etter - via en tannlegetime i Åsane.
Vi ble således den aller siste bilen som var med den gamle ferja over Ytre Steinsund,
på den neste turen var det ny (dog midlertidig) ferje i sambandet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar