Årsoversikt

søndag 22. desember 2019

Uke 51 2019 - Noe kommer alltid overraskende, slik som julaften på kjerringa.

Og notti vart
so lang og so svart
men so fekk me solkverv
innunder jol.
Og joli, ho kom
med aukande sol.

Per Sivle

Foto: Trond W. Hjønnevåg
Noe kommer alltid overraskende, slik som julaften på kjerringa.

Det er jo egentlig ikke overraskende at det er julaften i over-i-morgen.
Det er heller ikke så veldig overraskende at 
jeg ikke føler meg helt klar for jula, i år igjen.
Men det er nå engang sånn likevel; at jula kom litt overraskende på denne kjerringa.

Jeg tror det har noe med at jeg har lagt bak meg en travel uke på vakt,
og at den travle vaktuka plutselig har brakt oss frem til bitte-lille-julaften,
uten at jeg har fått gjort alt det jeg hadde tenkt eller håp på av juleforberedelser.
Men det får nå bare bli som det blir, for jula, den kommer den,
selv om vi ikke er helt klare - og den derfor overrasker - i år igjen.

Mandag


Tradisjonen tro - for oss, i alle fall, ble 16. desember brukt til
å gjøre klar esker med gaver som må sendes med posten til jul.
Og så sendte vi gaver til Tyskland og USA som nok ikke rekker frem,
i motsetning til esken med godsaker til oss som kom fra Tyskland forrige uke.
Oppi den var det mye godt som skal smakes på i jula.

Tirsdag


På tirsdag tok vi oss tid til en koselig julelunsj på jobb,
eller egentlig så var vi hjemme hos Anita, da.
Deilig mat fra Tveita - og godt selskap - ble til en tre timers kosestund.
På hjemmefronten fikk julekortene på seg adresser,
slik at de var klare til å bli sendt på onsdag.

Onsdag


Etter lang dag på utekontor på Byrknes,
var det greit å "bestille" middag fra Trond.
Vi har endel nudler liggende, så jeg foreslo kylling i sursøt saus med nudler.
Men da middagen stod på bordet, så fikk vi visst ris.
Så da har vi vel de nudlene til gode til en annen dag, da. 

Torsdag


Så kom siste skoledag i 2019 for barna, med kosestund på skolen på dagen,
og så juleavslutning med underholdning, juletregange og nissebesøk på kvelden.
Amanda hadde bakt kake på onsdag,
som vi tok med oss, siden foreldrene til femte klasse skulle bake.
Det ble en fin kveld, og en flott avslutning før jul for barna.

Fredag


Dermed startet barna sin juleferie allerede fredag,
mens Trond og jeg hadde siste dag på jobb før jul den dagen.
Så nå har alle fem i familien (stort sett) ferie resten av året.
Denne fine ferie-magneten fikk jeg i adventskalenderen på fredag,
syntes den passet fint som bilde på juleferien, jeg.

Lørdag


I går var vi invitert på "Cider- og julebrus-smaking" hos Ingrid.
Det ble en kjempekoselig kveld, med mye latter,
i godt selskap med både god og mindre god drikke.
Jeg tror dette rett og slett kan bli en kjekk tradisjon,
både for barna, som kåret "Berentsens" til den beste brusen, og for oss voksne.

Søndag


I dag har vi hatt en ny tur til Bergen, for siste rest av julehandel,
og for å levere gaver og motta gaver til familien i Arna.
Og siden vi nå først var en tur i Bergen, 
så ble det en tur på kino for å se den nye "Star Wars" filmen.
Det er kanskje slike påfunn som gjør at vi ikke er helt klare for jula her i hus?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar