Årsoversikt

søndag 29. juli 2018

Uke 30 2018 - Første sommerferieuke

De siste tre årene har jeg skrevet blogg hver dag i feriebloggen vår de ukene jeg har hatt sommerferie. Det har blitt vår "feriedagbok", og flere har fulgt oss på sommerferie rundt omkring i verden. Men i år har nok de som er observante fått med seg at jeg ikke blogger i feriebloggen i år. Dette er mest av alt fordi jeg rett og slett ikke orket å komme igang med dette denne uka, og minst av alt fordi vi ikke har planlagt å reise noe sted i sommer. Vi har nemlig hatt en svært så aktiv uke den siste uka selv om vi har planlagt en "rolig" sommerferie hjemme, så jeg kunne fint fylt feriebloggen med minner sånn sett. Det dreier seg rett og slett om at det har blitt så mange sene kvelder at det ikke har vært ork i meg på slutten av dagene til å sette igang med ferieblogg. Så dermed blir det en litt mer "bilderik" ukesblogg i stedet disse ukene vi skal ha ferie i år.

Denne uka har tatt oss fra Sokndal i sør til Molde i nord og hjem igjen. Vi har vært sammen, og vi har vært "oppdelt". Vi har jobbet godt og slappet litt av. Vi har vært høyt oppe og langt nede. Vi har hatt mange gode stunder, og noen tunge stunder. Det har med andre ord vært en innholdsrik uke for oss alle fem (sju om du teller med Snøball og Snøhvit) i familien.

Fra årets "Utkant-festival" på Skjerjehamn denne helga.
En må følge livets bølge opp eller ned etter som den går.

Uka startet altså der forrige uke sluttet, ikke så rart kanskje, siden vi fortsatt var i Sokndal, og vi ikke ble helt ferdige med å vaske ned huset på søndagen. Det meste av dagen brukte vi altså til å vaske videre på huset vårt i Kvam. Disse fine bildene har Maia tatt av gulvteppet i kjellerstua før og etter at hun støvsugde det - og en må jo kunne si at hun har gjort en god jobb her.

Rune og Amanda rakk et besøk hos gode venner på Sandbekk på formiddagen, og så var Rune til frisør og fikk "sommerklippen", om enn noe sent. Og så vasket vi litt mer hus, før Trond dro til Egersund og hentet svigermor, som hadde fått biltrøbbel på vei hjem fra Stavanger. Kvelden på mandag avsluttet vi med koselig besøk hos Grete Ovidie, Gretha og Geir Arne. En noe slitsom (med all vaskingen), men fin første feriedag, med andre ord.

Vi stod opp til et litt etterlengtet regnvær i Sokndal tirsdag morgen. Det var jo godt for planter, trær og avlinger at det kom litt regn, men det passet noe dårlig, siden vi skulle pakke litt flyttelass i tilhengeren før vi dro hjemover til Eivindvik igjen. Heldigvis hadde vi litt igjen å vaske i huset i Kvam, og da vi var ferdige med det, så regnet det nesten ikke lengre, så vi fikk pakket i hengeren uten at alle ble kliss våte.

Litt utpå ettermiddagen satte vi så nesa mot nord, og kjørte hjem til Eivindvik. Det er noen kilometer hjem, og siden det ble sent, så hadde ferja sluttet å gå, så dermed måtte vi kjøre om Romarheim for å komme hjem. Og siden den andre bilen stod i Sløvågen og ventet, så tok vi turen via Kringla og Hosteland for å få hentet den. Dermed ble vel klokka bortimot tre natt til onsdag før vi var hjemme.

Vi hadde planlagt at vi skulle ha en rolig dag hjemme på onsdag før vi hastet videre på torsdag, og det ble det jo også, egentlig. Rune benyttet seg av godværet, og hadde seg en svømmetur i bassenget, mens Amanda og jeg begynte på prosjekt med å sy pynteputer til rommet hennes. Trond bar inn mye av det som stod i tilhengeren av flyttelasset. Jeg fikk en beskjed som satte meg litt ut, så onsdagen ble noe rotete for min del, da jeg følte at jeg gikk litt rundt meg selv på grunn av dette.

Maia koste seg sammen med venner nesten hele dagen, og så avsluttet vi dagen med å pakke til langhelg borte fra hjemmet for de fleste av oss.

Torsdag delte vi oss litt opp i familien. Trond ble "hjemme" i Gulen, men dro avsted til Skjerjehamn, der han skulle hjelpe til som frivillig på Utkant-festivalen, barna og jeg og Snøhvit dro til Arna på besøk hos Runar og familie, mens Snøball dro til snille venner her i Gulen på helgebesøk, siden alle vi andre enten var bortreist eller skulle være mye borte.

Barna koste seg med å være sammen med søskenbarna i Arna, og lekte både med vannkrig, på trampolina, med plastelina og enda litt til hele dagen. Vi hadde oss også en rundtur i Åsane for å handle litt, og så hadde vi en kjempefin kveld sammen med nesten hele familien (vi manglet bare Trond og Snøball) i Arna hos Runar.

Trond kjørte skytteltrafikk mellom Bergen og Gulen for transport av både utstyr og artister til og fra festivalen på Skjerjehamn. Bildet her har han tatt mot hovedscenen der.

Grunnen til at barna og jeg dro til Arna, var at barna skulle få tilbringe helgen der sammen med søskenbarna og onkel Runar, mens jeg dro til Molde sammen med Åse, Tom, Zara og Ragnhild, der vi damene skulle være med på utdrikningslag for Elise, som skal gifte seg 1. september. Det ble en lang tur nordover vestlandskysten, med et par feilkjøringer i tillegg, men med kaffe og mat underveis, så kom vi da fram til slutt litt utpå kvelden.

Trond startet dagen med frokost på Vidsyn hotell, og fortsatt deretter med å kjøre frem og tilbake mellom Bergen og Gulen med artister og utstyr og litt til. Bussparken til festivalen viste et sprekt mangfold, og været var på festivalens side, og ga ekstra stemning for de som var på festival.

Slik ble det derfor til at vi var delt "i fire" i går, med meg som var på et utrolig kjekt utdrikningslag for Elise rundt omkring i Molde, barna i Arna hos Runar, Snøball på besøk her i Gulen, og Trond på festival på Skjerjehamn.

Vi startet dagen med frokost og pynting av bruden, deretter forsøkte vi oss på leirdueskyting, før vi besøkte Varden, og lekte "Tante Knute" der, deretter var det båttur til Hjertøya, der vi koste oss med deilig lunsj, bading og soling i flere timer. Kvelden ble avsluttet i Solemdalen på låven, der vi hadde flott tapasmiddag, et utrolig morsomt "ande-løp" i elva, dans, musikk og mye moro ut i de sene nattetimer.

Trond fikk, etter mer kjøring på formiddagen, fri fra jobb som frivillig på kvelden, og koste seg på festival. Og regnet kom ikke før siste band gikk på scenen. Men det er trist å se hvordan festivalgjestene bare har kastet søppel og tomme ølbokser på sjøen, særlig når en vet hvordan så mange gikk og renset opp skjærgården tidligere i vår.

Så var jeg kommet til dagen i dag. Den har jeg tilbrakt i en bil det aller meste av dagen. Først med kjøring fra Molde til Arna, og deretter fra Arna og hjem hit til Eivindvik sammen med barna. Nå er vi altså samlet her hjemme, alle fem (eller syv) igjen.

Det har blitt en tung dag, siden vi fikk en trist beskjed fra Notodden om at mammas søster, min kjære tante Ingunn, gikk bort i dag etter kort tids sykeleie. Våre tanker går i kveld til familien vår der, som har mistet både tante og onkel på så kort tid.