Årsoversikt

søndag 15. juli 2018

Uke 28 2018 - Den deilige sommerfølelsen

Selv om jeg og Trond begge (fortsatt) har vært på jobb den siste uken, jeg har til og med hatt vakt på dagtid, så har sommerfølelsen bare vokst og vokst ut over uka. Vi er, tross alt, midtveis i juli, og så langt har sommeren gitt oss masse fint vær, og mange fine stunder, både vi to som er her hjemme i Eivindvik, og barna, som fortsatt er på sommerferie hos farmor på Haua. Nå er det heldigvis bare en liten uke igjen til familien blir gjenforent, og vi ser frem til å ha feriedager sammen, og ha enda mer sommerfølelse og flere fine stunder sammen, alle fem. 

En dag i lunsjen spurte min kollega denne uka hvor vi skulle på ferie i år. Jo, det kunne jeg fortelle ham, for vi skal til Eivindvik, vi. Eller, vi skal være i Eivindvik, hjemme med oss selv, og bare nyte dagene sammen her hjemme uten å stresse avsted på ferie. Det tror og håper jeg skal bli en fin ferie, jeg ser i alle fall frem til at vi, for første gang siden Rune ble født (tror jeg), ikke skal gjøre noe annet enn å være sammen hos oss selv. Det kan bli en deilig ferie med masse sommerfølelse, det også!

En nydelig solnedgang fanget av Trond sent torsdag kveld mens vi ventet på ferja på Leirvågen.
Se - sommeren har gode ting å gi oss. Den ser på oss med sine blomsterblikk.


Vaktuker starter jo vanligvis med en tur til Brekke på utekontor. Men nå er det slik, at i skolens sommerferie, så drar vi ikke på utekontor, men har vakt her i Eivindvik i stedet. Siden helsesekretærene våre er på utekontor disse dagene, så har vi ikke planlagte konsultasjoner disse dagene, men tar imot pasienter som trenger tilsyn som "øyeblikkelig hjelp", og dermed ble mandagen litt mindre travel enn det vanligvis er på vaktuker, og jeg fikk til og med gjort unna litt papirarbeid.

På ettermiddagen fortsatte Trond og jeg med prosjekt oppussing av rommet som har fått arbeidstittel "gjesterom 2", og det har vi egentlig holdt på med hver ettermiddag denne uken, innimellom mat, litt husarbeide og litt tv-titting. Og jammen fikk jeg begynt på gardinbånd til Amandas gardiner også, med enhjørning også på disse, så blir det bra, får vi håpe.


Siden det var travelt på jobben til Trond, var han på jobb helt til kl 18 på tirsdag, og da han kom hjem, var han varm og sliten og klar for en tur i bassenget. Det er jammen herlig å basseng i hagen, og ha mulighet til å ta seg en svømmetur der rett som det er.

Ellers gjorde vi jo mye det samme tirsdag ettermiddag som vi gjorde på mandag. Sparkling, pussing, vasking av vegger, jammen er det mye som må gjøres før en endelig kan sette igang å faktisk male et rom.


Med denne utsikten fra kontoret så er det egentlig litt rart at jeg får gjort så mye fornuftig på jobb om dagene. Onsdag var det deilig vær, og båthavna var full av store og små båter som hadde tilbrakt natten her i Eivindvik. På en av båtene stekte de bacon til frokost, og det luktet så deilig rett inn på kontoret mitt at det ble bacon til middag på Trond og meg denne dagen.


Torsdag dro vi til Åsane rett fra jobb, begge to. Denne gangen rett og slett for å handle litt forskjellig til rommene til barna, og for å få oss en liten pause fra oppussing og hverdag. Jeg har hatt et mål om at barnas rom skal være "ferdige" til de kommer hjem fra ferie hos farmor, men innser at det målet nok ryker, siden det har tatt tid å bli ferdig med å pusse opp det gjesterommet. Kanskje mer tid enn jeg hadde tenkt at det skulle ta, men så blir det skrekkelig fint, også, da.

Noe av det vi handla er tenkt som litt overraskelser til dem, så får vi håpe at de liker det vi har funnet på. Det ble i alle fall mange puter som skal bli til pynteputer, håper jeg, da. Jeg har visst en tendens til å ta litt av på planleggings- og shoppingfronten når jeg begynner på sånne prosjekter, så vi får se hvor mange puter det blir til slutt.


Selv om det var litt grått og trist fredag morgen, så var det likevel fullt av båter i havna utenfor kontorvinduet mitt på fredag også. Og selv om det var fredag den trettende, så syntes jeg det ble en fin dag på jobb likevel.

Fredag satte vi opp noen veggplater på en del av veggen som manglet plate, så da fikk jeg lov til å svinge hammeren. Jeg er nok helst bedre på å planlegge hva vi skal gjøre av snekring og saging enn å faktisk gjøre det. Det har nok noe med at jeg fikk lov å være med og se hvordan pappa gjorde det når han snekret rommet mitt en gang for lenge siden, men når det kom til saging og snekring, så var jeg nok bare "medhjelper", og ikke den som faktisk brukte verktøyet. Men jeg fikk det til nå, da!


I går jobbet vi jo videre med dette rommet vi holder på med, men innimellom fikk vi med oss noen flotte sommeropplevelser her i Eivindvik. På Gulatingsplassen har det vært vikingmarknad lørdag og søndag, så vi måtte jo ha oss en tur dit, særlig siden Trond hadde funnet ut at de skulle ha bueskytingkonkurranse, og det ville han jo ikke gå glipp av.

På vikingmarknad var det veldig koselig, kjekt å treffe kjente og bli kjent med nye ansikter, og Trond fikk vært med på konkurranse, og gikk til og med hen og vant hele konkurransen. I følge ham var det hans første seier i noen som helst idrett. Han har nok funnet "sin" idrettsgren, min kjære mann, i bueskytingen. På kvelden var vi en tur på Gulating hotel sammen med gode venner her i Eivindvik, det ble en koselig kveld med mange gode samtaler!


Og så var jeg nok en gang kommet til den siste dagen i uka. I dag våknet jeg overraskende tidlig, og gikk rett igang med maling av de siste veggene på prosjektet vårt. Nå har det blitt tre hvite og en blå vekk, og reine skjære sydenfølelsen på rommet. Snart er det tid for å legge litt gulv, og så kan vi endelig flytte senga fra rommet til Amanda og komme videre i det som jeg egentlig hadde tenkt å få gjort disse ukene som barna er bortreist; å gjøre rommene deres "ferdige".

Så, med masse oppussing, men også masse tid til kos, og flere gode opplevelser, så har det vært en fin uke, med følelse av sommer fra ende til annen. Sommeren har mye godt å gi, det skal jeg være den første til å skrive under på. Og nå er det bare en uke igjen på jobb før jeg skal ha littegrann ferie, jeg også. Det gleder vi oss til, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar