Årsoversikt

søndag 22. juli 2018

Uke 29 2018 - Siste uke før sommerferie

På vei sørover til Sokndal nå på fredag etter jobb innså jeg at jeg rett og slett hadde glemt å pakke en viktig ting; nemlig datamaskinen min. Selv om barna hadde bedt meg om å ta den med, de hadde til og med minnet Trond på å ta den med, men likevel står den altså igjen hjemme, slik at jeg nå forsøker å blogge fra mobilen i stedet. Det går nå på et vis, det, også, selv om jeg må innrømme at jeg savner tastatur og stor skjerm akkurat nå.

I morgen starter vi "offisielt" årets sommerferie,  Trond og jeg, selv om vi vel har tjuvstartet litt siden vi dro avsted til Sokndal rett fra jobb på fredag. Jeg avspaserte til og med et par timer, slik at vi kom avsted litt tidligere, og dermed ankom Sokndal og ble gjenforent med barna i rimelig tid på fredag. Og i tillegg har vi vel vært litt i sommerferiemodus hele uka, begge to. Men nå er det altså endelig sommerferie! Hurra!

Trond fikk i alle fall en slags kake på fødselsdagen i går.
Hipp hurra for Trond, som fylte år i går! Og nå er det sommerferie!


Været har skiftet endel denne siste uka, i alle fall i Eivindvik, og all vekslingen mellom høytrykk og lavtrykk tar litt på hodet mitt. Så dermed endte jeg med å måtte gå tidlig hjem fra jobb på mandag, finne senga, og sove noen timer før hodet kom seg litt.

Så den som så vidt var stått opp igjen da Trond kom hjem fra jobb etter 12 timer på jobb, det var meg. Resten av kvelden jobbet vi videre med rommet vi har holdt på med å pusse opp, og så hadde vi sein middag litt utpå kvelden, og koste oss med det.


Etter planen skulle Trond jobbe 12 timer skift hver dag unntatt fredag denne uka, men så kom det plutselig melding fra han på tirsdag om at planen var endret, og at han kom tidlig hjem i stedet. Så den som allerede hadde malt et strøk maling på kassen vi hadde bygd på mandag da jeg kom hjem fra jobb, det var Trond.

På tirsdag bygde vi deretter den veggen som er på bildet her, noe vi er veldig fornøyd med at vi fikk til, siden vi til sammen vel omtrent har 20 tommeltotter. Men vegg ble det, om den er litt skeiv og rar, så passer det vel inn i huset vi bor i likevel.


På ukens tredje dag var det jeg som var først hjemme fra jobb. Timene frem til Trond kom hjem benyttet jeg til å sy gardiner til Rune sitt rom, og så montere gardinstang, og henge dem opp, helt alene. Litt rydding rakk jeg også der inne, før Trond kom hjem, og vi satte i gang med å legge nytt gulv på rommet som vi har brukt mye tid på disse siste ukene.

Planen vår var jo at vi skulle "gjøre ferdig" barnas rom mens de var bortreist, men det har tatt mer tid enn vi tenkte med oppussing av dette rommet, så da blir det som det blir. Men rommet har i alle fall blitt flott, så da har vi i alle fall noe å vise frem til barna når vi kommer hjem igjen.


Siden bilen min en stund har mast om oljeskift, så ble det en ekstra tur til Bergensområdet på meg og bilen på torsdag, slik at bilen var klar for langtur på fredag. Jeg har hatt bilen i litt over 2 år, og nå har de allerede tatt "4-års service", så det er vel ingen tvil om at vi kjører litt mye opp og ned langs Norgeskysten med den bilen, i alle fall.

Bildet er tatt på ferja på vei hjem, den var full av biler, jammen er det mange som benytter seg av denne ferja over fjorden. På kvelden gjorde vi oss helt ferdig med rommet vi har holdt på med å pusse opp, før vi pakket kofferten, og altså jeg gjorde den fatale feilen å glemme å pakke datamaskinen min.


Det er noen timer kjøring og noen kilometer som skal tilbakelegges på turen mellom Eivindvik og Sokndal, så det var greit at vi kom oss avgårde litt tidlig, og dermed var vel fremme i Sokndal et par timer før midnatt fredag kveld. Trond måtte kjøre hele veien, stakkar, siden vi har med oss tilhengeren, slik at vi kan ta med oss noen kasser til med flyttelass på hjemveien.

Det var godt å endelig være gjenforent med barna, og Snøball var lykkelig over å se dem alle igjen.


I går hadde Trond fødseldag, så da brukte vi dagen til å feire ham. Men først hadde vi en rolig morgen, og så gikk vi oss en tur rundt på Haua og kikket litt i butikker, og forsøkte å finne en frisør som kunne klippe Rune. Han har fått time til i morgen, så da blir det nok en sveisen gutt vi tar med oss hjem igjen.

Tronds fødselsdag ble så feiret med deilig middag på Lille India Egersund, og deretter kino med "Mamma Mia, Here We Go Again" med hele familien. Det ble en fin feiring. Og kake fikk han, selv om det var gjort på enkleste måte, med kjøpekake fra lokalbutikken.


Og dermed var nok en ukesblogg kommet frem til søndag, og ukas siste dag. Dagen i dag har vi mest av alt brukt til å vaske ned kjøkkenet i huset vårt her på Haua. Siden vannet er stengt, så har vi måttet frakte vann i store "dunker" ut til huset fra svigermor, og så har vi kokt opp vann for å få varmtvann. Dette gjør at jeg nå er rimelig sikker på at jeg aldri skal ha meg noen hytte uten innlagt vann.

Men det blir nå rent og fint likevel, da, så får vi se om det er noen på Haua som har behov for tak over hodet i løpet av vinteren som kan finne seg til rette i huset vårt. Vi har i alle fall mange gode minner fra huset, og barna har alle tre vært litt triste i dag når de ser det tomme huset som er deres barndomshjem. Men snart skal vi begynne å planlegge nytt hus, på nytt sted, og det gleder vi oss veldig til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar