Årsoversikt

mandag 31. januar 2022

Uke 4 2022 - Og jula varer helt til - i alle fall slutten av januar?

Illustrasjon: Maia

Og jula varer helt til - i alle fall slutten av januar?


I hele høst har Amanda og de andre elevene på ungdomsskolen hatt 'Sal og Scene' som "valgfag". Ja, jeg setter "valgfag" i hermetegn, fordi de egentlig ikke har noe valg. Skolen har bestemt at hvert tredje år på høsten, så har alle elevene 'Sal og Scene' som "valgfag". Alle være med og delta, på et eller annet vis (jeg skal ikke gå mer inn på min irritasjon over "valgfag" her i bygda i dag), og så setter de opp Putti Plutti Pott (det er ikke utenkelig at den l-en havnet på feil plass) før jul. 

Barna får, i alle fall til en viss grad, lov til å velge hva de vil delta med. Noen velger å være på scena, som skuespillere, andre velger å være med på den tekniske siden, med lyd, lys, og musikk, og andre er med som scenearbeidere eller sminkører. Fra skolestart i august og frem til desember er det Plutti Putti Pott (ja, jeg vet rett og slett ikke hvor den l-en skal være) som gjelder. Og for barn som er som mine, og har en naturlig dragning mot scene-livet, som sine foreldre, så er jo dette en kjempefin høst. For barn som er stikk motsatt av mine, og elsker "valgfag" som 'friluftsliv' eller 'fysisk aktivitet og helse' (eller som Maia sier; "gym", eller mer "gym"), så er disse høstene antagelig like smertefulle som det er for mine å få "gym" i "valgfag". Men jeg skulle jo ikke skrive om det. Brita, da!

I fjor skulle Putti Putti Plott (det ble i alle fall feil) settes opp i uka før jul. 14., 15., og 16. desember var datoene som var satt opp. Plakatene var for lengst kommet opp, og mange hadde nok kjøpt eller i alle fall bestilt billetter, da omikron "traff" Norge for fulle mugger, eller i alle fall nok til at noen trykte på den store, røde knappen, igjen. Omikron har vel strengt tatt helst "truffet" Norge nå i januar, med flere tusen nye tilfeller daglig. Men nok om det.

 Plutti Plutti Plott (helgardering er vel lov?) ble dermed avlyst i desember 2021. Eller utsatt. Og 4 måneder med forberedelser endte med en blanding av skuffelse og lettelse (alt etter hvor mye de gledet/gruet seg til forestillingene) og "vanlig" skole den siste uka før jul. Og her er vel de fleste innforstått med at "vanlig", en uke før enhver ferie, betyr en hel masse mer eller mindre sosiale aktiviteter (men med 1-meters regel og smittevern); som å se film, delta i "pig-cup" og spise grøt. Så da ble det ingen Putti Plutt i Pott (eller noe sånt) i Eivindvik til jul. 

Men denne uka, nå som smittetallene er blitt så store at helsemyndighetene synes å ha gitt litt opp,  denne uka, den fjerde i januar 2022. Da ble det endelig jul i Nisseland, Vårtun, Eivindvik. Helt etter mitt hjerte, for øvrig, jeg synes jo godt jula kan vare helt til slutten av januar. Og for en suksess det ble. Flinke barn, både på, foran og bak scena, skapte en magisk kveld, der vi helt glemte både at det er en god stund til jul, en god del om smittevern (selv om både munnbind og sprit var tilgjengelig og stolene var reservert med navn), og bare koste oss skikkelig med ordentlig julestemning. 

Og det gjorde ingen verdens ting at jeg kunne være verdens stolteste mamma, med 2 flinke barn som gjorde en (i alle fall i mine øyne) fantastisk god jobb på scena.

24. januar - 2022 - mandag

Foto: meg selv

Denne uka har vi hatt besøk av Åse, som har tatt seg litt av mamma,
mens Trond og jeg har vært på jobb på dagtid, begge to.
Jeg startet mandag med et tungt hode, må seriøst begynne å legge meg tidligere.
Jeg fiksa det ene hengselet på matskapet, som hadde løsna. 

Stikkord for dagen: Mestringsfølelse

25. januar - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Det blir noen kopper kaffe i løpet av en dag på jobb, ja.
I posten kom router og boks til tv, men fiberen, den er fortsatt ikke i hus.
På jobben til Trond holder de på å ta bort en gammel knuser.
På kvelden koste vi oss med ost og kjeks.

Stikkord for dagen: ostefat

26. januar - 2022 - onsdag

Foto: meg selv

Så kjekt å kunne kose seg på teater med Putti Plutti Pott midt i uka,
en sårt trengt energi-boost når en er litt sliten etter en lang dag på jobb.
Amanda hadde rollen som "Jokkum Jokkumsen Jokkum",
mens Rune bekledde rollen som "Sylte". 

Stikkord for dagen: juleskuespill

27. januar - 2022 - torsdag

Foto: meg selv og Trond

Så ble det en tur til Bergen for å få mamma på CT-kontroll.
Det er mange plasser å rote seg bort på Haukeland, gitt.
Vi fikk tid til litt shopping for Åse og meg før vi dro hjem igjen.
Også denne uka har det vært en del vær og vind her Vest.

Stikkord for dagen: bytur

28. januar - 2022 - fredag

Foto: meg selv

Trond hadde fri før nattskift fredag, og kom innom med en bærepose med lunsj.
Det ble en deilig lunsj, selv om jeg fikk en reaksjon på noe.
Åse mekka middag til Maia kom hjem for helga,
og jeg stod for lørdagskosen, så fort vi hadde passert midnatt.

Stikkord for dagen: kosemat

29. januar - 2022 - lørdag

Foto: meg selv

Maia hadde med litt klesvask hjem i helga, 
så da ble det vask og tørking av klær i stua.
Jeg holder på å montere skuffer på vaskerommet.
Mamma var sliten etter torsdagens stress i byen.

Stikkord for dagen: klesvaskedag

30. januar - 2022 - søndag

Foto: meg selv

Mens vi ventet på croissanter og annet godt til frønsj,
så koste Åse og jeg oss med å teste ut kaffetyper på kaffemaskinen.
Cappucino i espresso-kopp fungerte dårlig.
Maia dro tilbake til Sygna, og Amanda og jeg koser oss på sjeselongen.

Stikkord for dagen: kaffetest

Ukens anbefaling - Uke 4

Godt Haill


Denne uka fikk jeg meg en ny t-skjorte fra Godt Haill.
Vi har bestilt flere t-skjorte fra dem, og er alltid fornøyd.
De har mange varianter med artige tekster,
midt i blinken for Trond og meg, som synes sånt er gøy.
Pluss for godt utvalg i farger, rask levering, og et holdbart trykk.

Anbefales virkelig om du liker å si ting med t-skjorta di.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 4

- Putti Plutti Pott - 


(Video: Amanda)

Maien på Sygna - Uke 4


Kebabturer og familie tradisjoner 

Heisann  Nå har jeg tegna til denne bloggen som mamma har i et par år, og jeg har tenkt å fortsette med det! Men nå i det siste sa mamma til meg at hvis jeg ville kunne jeg skrive min egen lille kolonne i bloggen, og som noen som elsker å skrive sa jeg med en eneste gang "JA!!"

Dere kjenner sikkert meg, eller så har dere blitt kjent med meg gjennom denne bloggen, men uansett; Hei! Jeg heter Maia, jeg er 16, går KDA linja i første klasse på videregående og jeg elsker alt kreativt. Her har jeg tenkt å skrive om hva som har skjedd med meg denne uken, og hva jeg har tenkt mest på. Jeg håper dere liker det! 

Da jeg først begynte på skolen min var jeg ganske redd. Jeg skulle bli kjent med masse nye personer, og gå i klasse i lag med flere av dem. Jeg visste ikke om de kom til å synes jeg var rar og ignorere meg, kanskje de kom til å være med meg på skolen men jeg kom til å være alene på fritida? Heldigvis endte det opp med å være det direkte motsatte. Så snart jeg kom hit ble jeg venner med alle i klassen min, og med mange utenfor klassen. Jeg var da, og er ofte nå, på besøk hos dem, nede i sentrum med dem eller drar på diverse turer med dem. 

Jeg er så endeløst glad at jeg endte opp her, med alle disse flotte folka. Denne uka dro jeg på en "kebabtur", som vi kalte det, i lag med 3 av vennene mine. Vi hadde fått denne ideen etter at DM'en (lederen av et dungeons and dragons spill) vår spiste en på runden vi spilte på søndagen før. Kebabturen var en av de mest gøyale tingene jeg har vært med på. Vi sang høylytt til favorittsangene våre mens vi kjørte til kebab-sjappen, mens vi var der snakket vi masse og lo masse i lag, og gjettet sanger på veien tilbake. Kort sagt koste vi oss masse og spiste god mat. 10/10 veldig anbefalt å gjøre. Da vi dro tilbake bestemte vi oss for å se 'Spiderman: No way home', og det gjorde vi! Jeg følte litt dårlig for å ha sett den uten familien min, men det var en kjempe god film. Vi ser alle Marvel filmer og serier i lag i familien min, men jeg kan jo og skal jo bare se den i lag med familien min en annen gang.  

Foto: Maia

Da jeg kom hjem i helgen så så vi 'Encanto'. Igjen. Det var den femte eller sjette gangen jeg har sett den nå, men det er en så god film at jeg vil gjerne se den igjen. Selv om jeg har det bra savner jeg jo selvfølgelig familien min og huset vårt og jeg gleder meg til hver helg jeg drar hjem igjen. Det som er så fint da, er jo at hvis jeg savner familien min mer enn noen annet, så er det bare å gå på mamma sin Facebook side og lese om hva de har holdt på med, eller ta opp mobilen min og med ett trykk, snakke med mamma om hvordan hun har hatt det i dag.

👇

Åse sitt hjørne


Ukas quiz har som tema: Uvær. 3 spørsmål, vi skal frem til 8 bokstaver. To av disse er samme bokstav. Du skal bare bruke en av disse i løsningsordet. Du skal finne: Første bokstav i to ord i oppgave 1. Første bokstav i land og den nye hovedstaden i oppgave 2. Tre initialer og første bokstav i kallenavnet til artisten i oppgave 3. (Kallenavnet er det han bruker i bandet.) Løsningsordet har hintet: Noe det har vært mye av ute denne uka, og spesielt i helga.

Oppgave 1. Hvilken nyhetssak skal vi frem til her? (To ord.)



Oppgave 2. Hvilket land og hvilken ny hovedstad skal vi til?


Oppgave 3. Hvilken artist?


Mon tro om det var i hans drømmer, At sangen skulle danne intro i Hbo's fredsmaker? Vil du smake suksessen, som er deg riktig vel unt? Ny plate med bandet fra grense- og allsang-byen. Håper alt bare går mot toppen herfra.

Ukens premie: Swanky chicken grytekluter etter bilder fra Pinterest. Heklet i Vår fra Viking garn. (Bomullsgarn).


Send svar til Åse på Facebook eller Messenger for å delta i trekningen.

Fasit fra forrige uke

1. Edam. Nederland. 
2. Harald Blåtann. 
3. Ingrid Alexandra. 
4. Elvis. All Shook up. 
Løsningsord: Baneheia.

Vinner av premie: Brita Wesenlund Hjønnevåg.

Ukas håndarbeidsprosjekt

Julefred - votter etter mønster fra Jenny Alderbrant i boka "Strikk votter, sokker og luer". Strikket i Finull fra Rauma Garn i blått og hvitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar