Årsoversikt

søndag 16. januar 2022

Uke 2 2022 - Det bles!

Illustrasjon: Maia

Det bles!

For en ukes tid siden kom Rune hjem fra skolen med gode nyheter. Han skulle på bading i Solund på onsdag. Jeg hadde hørt værmeldingen for de neste dagene. Og jeg kjenner etter hvert gutten min ganske godt. Her måtte det forebyggende tiltak til: Rune fikk derfor med en gang beskjed om å forberede seg på at det kunne bli avlyst på grunn av dårlig vær, sånn er det, når turen til bading i Solund skal tas med båt over Sognesjøen. Og godt var det, for da onsdag morgen kom, kom også meldingen om at turen til bading i Solund var avlyst. På grunn av dårlig vær.

Sånn er det jo. Vi bor på ytterste Vestland, her er det mye vær. Mye regn, mye vind, mye vær. Særlig på denne tiden av året. Nyttårsstormer og -orkaner er vi ikke ukjent med her vest. Det bles. I Solund blåser det enda mer enn her i Gulen, selv om jeg begynner å mistenke at akkurat her som vi har bygd hus, i Gulen, så blåser det nesten like mye som i Solund. Vinden farer i alle fall forbi i full fart, og alt som ikke er tjoret fast eller veldig tungt, det kan finne på å fly av sted. 

Papp, for eksempel. Papp flyr. Også om den er relativt tung av vann, så kan papp finne på å fly av sted i vinden her. Og om den er tørr, så flyr den gjerne ekstra fort og ekstra langt. Helt uten at du rekker å stoppe den. Søppel kan fly, den også. Særlig når spannet, som er stort, er litt overfylt fordi søppelbilen ikke vil tømme vårt nye spann, og det dermed ikke ble tømt for andre gang på 4 uker. Da flyr søppel. Særlig om spannet velter først. Og det gjør det gjerne, når det blåser sånn omtrent orkan rundt huset her. Men hvem har ikke lyst til å springe rundt i orkan og samle inn igjen søppel og papp som tror de er fugler? Det er jo bare litt ekstra krydder i hverdagen. 

Eller egentlig litt ekstra søppel. Eller. Egentlig er det jo den samme søpla. Som ikke har blitt tømt. Fordi det står et klistremerke på spannet som tilsier at spannet tilhører en bedrift. Noe det jo ikke gjør. For det er jo vårt nye spann, som tilhører oss. Og vi er da ingen bedrift? Selv om vi kanskje kunne kalt det vi dreiv med på mandag, en bedrift, der vi sprang rundt og reddet søppel. Og papp. 

Klistremerket er i alle fall borte nå. Og vinden, den får vi vel leve med. Når vi har valgt å bosette oss her. Og søpla, den blir kanskje borte på torsdag. Om vi er heldig, forsvinner den med søppelbilen, og ikke i vinden.

10. januar - 2022 - mandag

Foto: Trond og meg selv

Jeg har vært sykemeldt denne uka, ikke på grunn av korona, det fins andre lidelser også.
Trond synes derfor en stor Kong Haakon konfekt var et godt plaster.
Jeg tenkte på å begynne å rydde vekk jul og nyttår, men det ble med tanken.
I stedet blogget jeg litt, det blir visst mandagsblogging i år.

Stikkord for dagen: mandagsblogging

11. januar - 2022 - tirsdag

Foto: meg selv og Trond

Mamma har også vært syk denne uka, såpass at det ble henting med ambulanse,
og innleggelse på sykehus noen dager for å komme seg litt.
Trond lagde suppe til middag, vel og merke ferdig suppe. Men god.
Amanda lagde kaffe-kunst, og vi tenkte på å sette opp en klokke.

Stikkord for dagen: sykebil

12. januar - 2022 - onsdag

Foto: Trond og meg selv

Trond har jobba nattskift denne uka. Onsdag formiddag sov vi begge to.
Trond før nattskift. Jeg fordi jeg var sliten, og Snøball fordi hun syntes det var helt ok.
Innimellom nattskift og sykdom har Trond, med litt veiledning,
fått flyttet resten av tingene våre ned til det nye huset. Bare han fant låsen til hengeren.

Stikkord for dagen: søvnig

13. januar - 2022 - torsdag

Foto: meg selv

Innimellom flytting, lite energi og sykdom har jeg forsøkt å komme i orden i huset her.
Selvsagt med svært begrenset suksess. Og mange pauser.
Amanda forsøkte å hjelpe meg med litt ekstra energi på boks.
Men sjeselongen på sofaen frista likevel mest, er jeg redd.

Stikkord for dagen: energitomhet

14.  januar - 2022 - fredag

Foto: Trond og meg selv

Fredag kom endelig den nye sengebunnen til mammas nye seng,
og vi fikk returnert den som manglet motor med samme bil.
Det passet godt, så senga stod klar da hun kom hjem fra sykehuset.
Trond har tatt bilde av fiber-koblingsboksen borti veien her, den vet visst ikke Telenor at finnes.

Stikkord for dagen: sengebytte

15. januar - 2022 - lørdag

Foto: meg selv

Mammas rom ble litt samlingsplass i helga, siden det er to senger der.
Den ene passer det veldig bra å sitte i og prate med henne.
Men etter en uke på sykehus har hun vært mer oppe i godstolen igjen.
Og så har Amanda endelig fortsatt på prosjekt "vinterklipp" for Snøball.

Stikkord for dagen: samlingsplass

17. januar - 2022 - søndag

Foto: meg selv

Søndag brukte vi blant annet til å lage eplepai.
Den ble akkurat ferdig til at Maia skulle dra, neste gang lager vi pai på lørdag.
Kjøkkenet er blitt vårt favoritt-sted i huset, her samles vi, hele gjengen.
En ukes sykemelding har ikke løst alle utfordringer, men sånn er det vel.

Stikkord for dagen: eplepai

Ukens anbefaling - Uke 2

www.Bin-Lock.no


Hva gjør du, når søppelspannet ikke vil stå oppreist i orkanen? Jo, da kommer du på at du jo har kjøpt 3 slike "bin-lock"-dingser på nettet, og at i orkan vind er det akkurat rett tid for å test om dette fungerer.
Og det gjorde det! Enkelt å montere, bare 2 skruer i veggen, og vipps, så står spannet, til tross for at det både er stort og tungt. Orkanen klarte ikke å velte spannet flere ganger etter at dette ble montert. Veldig fornøyd, anbefales virkelig, også i Vestlands-vind.

Trond ønsker seg en lignende sak til å feste på tilhengerfestet, slik at han får med seg 2 spann opp bakken bak bilen. Kanskje en ide for firmaet som selger disse? 

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 2

- Vindfulle dager på Vestlandet - 


👇

Åse sitt hjørne

Vekas oppgåve har som tema: Corona-relatert. Denne veka skal vi fram til seks bokstaver: Første bokstav i sangtittel og første bokstav i navn på sanger (egentlig navn, ikke artistnavn) fra første oppgave. Initialer til idrettsutøver i andre oppgave. Og første bokstav i by og land i tredje oppgave. Riktig stokket skal du frem til et ord med hintet: Berre greit på vaskerommet.

Oppgåve 1. Kva song og artist skal vi fram til her?



Oppgåve 2. Hint: Så vart han utvist.


Oppgåve 3. Kor i verden skal vi? En by med ei lang historie, Ei tid under fransk kontroll. Kalt Midtøstens Paris, et sentrum. Så mang en gang preget av krig. Bombet av Israel i 2006, Hizbollah var målet den gang. Bilbomber og eksplosjoner, Både kristne og muslimer har lidd. Men Nrk lagde en sak, av smitteutbrudd etter nyttårsfeiring.

Nok en gang prøver eg meg på å utlyse premie til ein av dei som finn rett svar. Sjølv om eg ikkje har fått nokon respons på forrige veke. (Den vart kanskje for vanskelig....)

Vekas premie: Kluten på skrå frå Bittas strikkeplanlegger strikka i Vår fra Viking garn.


Fasit fra forrige uke

Oppgave 1: Marius (genser)+ lin + D (for diameter) + Vik (kommunevåpen) = Marius Lindvik.
Oppgåve 2: Ulsteinvik. 
Oppgåve 3: De elendige. 
Løsningsord: Dumle.

Vinner av premie: Tone B. Erdal, som kom nærmest.

Ukas håndarbeidsprosjekt: Lotus Votter

Modifisert mønster etter Heather Desserud (Ravelry) strikket i Mor Aase Superwash - Rema 1000.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar