Årsoversikt

søndag 23. januar 2022

Uke 3 2022 - "Deadline" for julepynten?

Illustrasjon: Maia

"Deadline" for julepynten?

Hvert eneste år, når det lir litt ut i januar, og juletre og julepynt fortsatt står fremme hos oss, så begynner jeg å fundere på når jula egentlig "skal" ryddes bort. For det er jo en tradisjon, det der, eller en "regel" for når ting skal skje, selv om jeg, i det minste tro mot meg selv, om ikke til tradisjonen, nesten aldri klarer å forholde meg til sånne datoer og regler.

Egentlig er det vel både Trond og meg som er sånn. Trond elsker å være kjærringa mot strømmen, og gjøre ting på sitt eget vis. Jeg elsker jul. Når vi så i tillegg begge to har tendens til aversjon mot å komme i gang før vi må, så er det en særs dårlig kombinasjon. På det verste har vi ikke bare feiret jul helt til påske, for å si det sånn. Et år tok vi ned julegardinene til sommerferien. Julegardinene var med både på påskefeiring og 17. mai før de ble byttet ut med noen lettere gardiner. Det gikk, det og. 

Men altså, på denne tiden av året, så begynner jeg å fundere på når det egentlig er jula skal "ut". For det er jo strengt tatt greit å ha en slags "deadline" for når det bør være gjort. Særlig når vi er to som altså venter til siste liten, eller kanskje til og med litt etter siste liten, før vi kommer i gang. Jeg pleier å si at det er ikke det at Trond ikke rir den dagen han saler. Det er det at han snakker om den salen i så skrekkelig lang tid før han finner den frem. 

Et kjapt Google-søk forteller meg at vi i Norge faktisk har to "offisielle" datoer for når jula skal ryddes bort. Den første er 13. dag jul, eller "Helligtrekongersdag". Det er altså 6. januar. 6. januar, hallo? Da har jo så vidt røyken lagt seg fra nyttårsrakettene, og vi er langt i fra ferdige med å spørre hverandre hva vi fikk til jul i år. Ja, for det har jo da ikke vært jul i år enda. Så, nei, 6. januar, det er jo helt uaktuelt. Det er vel forresten også ortodoks jul sånn omtrent da, så hallo? En kan jo ikke rydde bort jula da!

Den andre datoen som angis er tjuende dag jul. "TjugandedagsKnut jager jula ut", heter det. Det er altså litt senere, eller helt nøyaktig en uke senere, enn 13. dag jul. Da er vi kommet til 13. januar. Men 13. januar, den har en tendens til å komme og gå, mens jeg altså går rundt og funderer på om det kanskje ikke er 20. januar som  er den "magiske" datoen da jula skal være borte, for jeg er rimelig sikker på at det har noe med 20 å gjøre. 

Dermed blir det som oftest 20. januar her i hus før vi kommer så langt som til å begynne på å rydde bort jula. I år ble det til og med 21. januar, men da gikk Trond til verks, og begynte på juletreet, som i år vel strengt tatt utgjorde sånn omtrent 90 % av julepynten som ble satt frem. Jula ble litt "halt", kan du si, når vi hold på å flytte inn i nytt hus sånn midt oppi det hele. Så da jeg kom hjem fra jobb fredag, så var juletreet pakket ned i pose og juletrepynten sortert i tre fine hauger rundt omkring i stua. Og utpå kvelden, eller sannsynligvis natta, så kom faktisk juletrepynten ned i esken den skal ned i, behørig sortert, for jeg har jo en ambisjon om å være organisert, selv om jeg rir litt i motvind der.

Nå er det meste av annen julepynt som vi rakk å finne frem faktisk også blitt pakket ned. Vi har faktisk aldri vært så nærme å være ferdige med å pakke ned jula som vi er nå. Det nærmer seg absolutt noe. Men det er bare en ting. Vi har noen veldig høye vinduer, og i de vinduene henger det noen advensstjerner ganske høyt oppe. Da må Trond i stige. Og når han så har en plan om å bytte ut stjernene med noen vinduslamper vi har pakket ett eller annet sted, gjerne i tre forskjellige esker, så hadde det jo vært fint å kunne gjøre begge deler i samme operasjon, da. Det synes i alle fall Trond. 

Så, om du kjører forbi huset vårt en gang rundt påsketider, og det fortsatt henger adventstjerner i vinduet, så vet du hvorfor. Vi har nok ikke funnet den esken med de vinduslampene. Enda.

17. januar - 2022 - mandag

Foto: Trond og meg selv

Etter en uke sykemelding var jeg tilbake på jobb mandag.
Trond hadde "langfri", og var hjemme hele uka.
Jeg ble glad for å få nytt tastatur med innebygd kortleser på kontoret.
Og for at Trond fylte kurven min i kjøleskapet på jobb med mat og drikke.

Stikkord for dagen: hverdagsgleder

18. januar - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Trond fikk bestilling på middag fra meg, etter inspirasjon fra snapchat.
Da ble det ostesmørbrød med mye godt inntil til middag.
Trond tok bilde av oppvaskmaskina mens jeg holdt på med oppvasken.
Og så av termostaten i stua, som sliter litt med å få kontakt innimellom.

Stikkord for dagen: kontaktvansker

19. januar - 2022 - onsdag

Foto: Trond og meg selv

Mamma og Trond hadde seg en tur til Bergen og sykehuset onsdag.
Og så ble Trond sendt på Ikea for å handle hyller. 
Jeg mekka middag helt på egen hånd, med pølser og makaroni.
Og så var jeg litt irritert på treskeia som følger med all plasten i yoghurten.

Stikkord for dagen: hylleshopping

20. januar - 2022 - torsdag

Foto: Trond og meg selv

Rune har lang dag på torsdager, med fysio før skole og kulturskole etterpå.
Trond ordna med søppel både her og der, og monterte hyller i stua.
Og så kom det jo plutselig litt snø. Vi er jo tross alt i januar enda.
Maia fikk nye sko, bare at de var i Eivindvik, og hun i Balestrand.

Stikkord for dagen: vinter

21. januar - 2022 - fredag

Foto: Trond og meg selv

Så da fredag kom, så fikk vi pakket og sendt sko til Balestrand.
Trond ordner lunsj til alle, jeg fikk ost, mens mamma fikk suppe.
Vi er så stolt av amaryllisen som blomstrer så fint for antagelig første og siste gang.
Grønne fingre, det har vi bare ikke her i hus.

Stikkord for dagen: tjuendedagnyttår

22. januar - 2022 - lørdag

Foto: Trond og meg selv

Snøball synes den nye senga til bestemor er helt fantastisk god,
og benytter enhver anledning til å krype oppi til henne og kose seg.
Det er kjekt å se at mamma orker å sitte oppe litt mer igjen.
Vi har holdt på med å få ryddet bort jula i helga, med variert suksess.

Stikkord for dagen: juleryddestria

23. januar - 2022 - søndag

Foto: Trond, Amanda og meg selv

Trond mekka skikkelig søndagsmiddag med svinesteik i går.
Jeg skulle lage vafler til ettermiddagskos.
Det ble i stedet dessert, men godt for det.
Og så var det de adventsstjernene, da, de henger nå fortsatt der.

Stikkord for dagen: vaffelsøndag

Ukens anbefaling - Uke 3

Norled hurtigbåter - godstransport


Det er rart med det, av og til glemmer Maia ting når hun drar,
og av og til er det ting vi tenker hun trenger som må sendes til Sogn.
Det går selvsagt an å sende ting med posten, det kommer frem da også,
men vi har oppdaget en ny verden når det gjelder å få småting til henne;
vi sender det med hurtigbåten, og 3 timer senere så får hun det i hendene i Balestrand.
Prisen er ikke dyrere enn posten, og det er fremme med ekspressfart.

Dette kan vi så absolutt anbefale, alt har kommet helt og godt frem
hver gang vi har benyttet oss av denne muligheten.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 3

- Where are you, Christmas? - 


(Video: Amanda)

👇

Åse sitt hjørne

Vekas quiz har som tema: Royalt. I dag er det 4 spørsmål, og 8 bokstaver, vi skal frem til: Første bokstav i by og land i oppgave 1. Initialer i oppgave 2. Første bokstav i begge navn i oppgave 3. Og første bokstav i fornavn og sang i oppgave 3. 
Riktig stokket skal du frem til et ord med hintet: Kongelig gave, turområde og åsted.

Oppgåve 1. Hvilken by og land skal vi frem til her?


Oppgave 2: Hvilken historisk person?


Oppgave 3. Hvem sikter vi til her? En barndom er slutt. Feiret med salutt. Blir nok den første en gang. Selv om ventetiden blir lang. En sporty jente rett og slett. Ja, denne er ganske lett.

Oppgave 4. Her skal du frem til artist og sang.





Vekas premie: Acorn market bag, fra Handmade by Raine. Heklet i Line fra Sandnes garn. 
For å bli med i trekningen må du sende svar til Åse, enten på Facebook eller Messenger.



Fasit fra forrige uke

1. Engel, ikke dra. Andreas Haukeland. 
2. Novak Djokovic. 
3. Beirut. Libanon. 
Løsningsord: Blenda.

Vinner av premie: Aud Wesenlund Ødejord.

Vekas håndarbeidprosjekt

Zen shawl etter Maureen Clark. (Modifisert). Strikket i Maya fra Järbo, Lettlopi fra Istex og noe restegarn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar