Årsoversikt

søndag 15. september 2019

Uke 37 2019 - Når forandringens vind blåser, bygger noen vindskjerm, mens andre bygger vindmøller.

Sumaren kverv og snur seg burt;
dag etter dag han ut or synom siger.
Graset vil verda styrdt og turt.
Ljoset vil minka; myrkret stiger.
Dagen er stutt, og natti lang;
so er no årsens gamle gang.

Ivar Aasen

Foto: Trond W. Hjønnevåg
Når forandringens vind blåser, bygger noen vindskjerm, mens andre bygger vindmøller.

Det blåser ute. De sier det er restene av "Dorian".
Det er i alle fall høstens første storm.
Og vi har hverken bygd vindskjerm eller vindmølle.
Men vi står han nok av også denne gangen, vil jeg tror.

Denne uka har tatt oss fra valgurnene på mandag
via fine hverdager og hverdagskvelder i uka,
til en helg med Maia på Metrocon i Stavanger,
og vi andre her hjemme på basar i dag,
med lett bekymring for om jenta kom seg hjem i vinden i dag.

Mandag

Foto: Rune W. Hjønnevåg
Å stemme ved lokalvalg er kjekt.
Du føler at akkurat din stemme faktisk betyr litt for utfallet,
selv om det ikke blåste noen forandringens vind her i kommunen.
Barna fikk være med og se og lære om valg,
og Rune fotograferte villig og stolt med ny mobil.

Tirsdag


Da Trond skulle til å gå ut og selge lodd til søndagens basar,
og fant loddboka klistra fast til bordet i stua,
satt latteren løst hos meg, som så det komiske i det hele.
Tirsdag ble i det hele en skikkelig tullete dritt-dag,
det meste gikk på tverke, og jeg var glad da dagen var over.

Onsdag


Jeg oppdaget mens jeg var på visitt på sjukeheimen
at det var foreldremøte i ungdomsskulen kl. 16.15 på onsdag.
Ja, ja, da får en jo bare "hive seg rundt",
og stille på møte, selv om vi hadde tusen andre ting på agendaen.
Og da fikk jeg jo sett Maias kunst på veggen i klasserommet.

Torsdag


Maia hadde en hektisk dag på torsdag, 
med kulturskoletime, forberedelser til diskotek på fredag,
og pakking til helgens tur til Stavanger, stresset hun litt med alt.
Amanda hadde funnet ut hun bare skulle spise rosa mat på fredag,
så da bakte vi like godt rosa boller, Amanda og jeg.

Fredag


Jeg kjørte Maia til Knarvik etter skole og jobb, 
så hun kom seg avsted til Metrocon sammen med 2 venninner.
Rune og Amanda var på diskotek på ungdomshuset;
Rune på barnedisko, der han hadde kost seg stort.
Og Amanda for første gang på ungdomsdisko, det tror jeg var et høydepunkt!

Lørdag

Mens Maia har tilbrakt helga på Metrocon i Stavanger,
tilbrakte jeg endel av lørdagen på syrommet,
for å sy to vesker til gevinster på basaren i dag.
Trond startet dagen med å kaste endel søppel på høstrydding, 
og tok deretter turen til Åsane og kjøpte seg ny mobiltelefon.

Søndag


I går kveld, i natt og i dag har det vært mye vind.
Men det stoppet ikke basaren fra å gå av stabelen med mange flotte gevinster.
Rune og Amanda vant, begge to, så det var bra.
Nå i kveld har Trond vært i Åsane igjen, og hentet Maia,
De to er på vei hjem, så får vi håpe at ferja går, og at de rekker den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar