Årsoversikt

søndag 24. juni 2018

Uke 25 2018 - Sliten start på barnas sommerferie

Denne uka har jeg bare vært sliten. Det har nok noe med det å gjøre at jeg hadde vakt på legevakten natt til søndag, slik at både helg og nattesøvn ble rotet litt til, og at jeg ikke er helt i form, men kanskje mest med det å gjøre at jeg rett og slett bare er sliten av å forsøke å sjonglere arbeid både her og der, utdanning, sosialt liv, husarbeid og familieliv, og kanskje aller mest, sliten av å føle at jeg ikke strekker til for noe av dette, og dermed går rundt og har mer eller mindre kontinuerlig dårlig samvittighet fordi det alltid er noe jeg ikke har gjort som jeg føler at jeg burde ha gjort.

Men det har jo ikke bare vært tunge stunder denne uka, da. Uka har også inneholdt besøk fra farmor, siste skoledag for dette skoleåret for barna, avslutningsfest på skolen før sommerferien, koselig feiring av sankthansaften sammen med nye venner, siste kveld på puben og seminarhelg for Amanda med korpset. Full fart på alle fronter, med andre ord, det er kanskje ikke rart at jeg blir litt sliten, når jeg tenker meg om.

Fredag var det siste kveld på "Svingen Pub" med pizza, øl og bingo.
Det må være lov til å innrømme at en er sliten, tenker jeg. For det blir en jo av og til.


Uka startet for min del med kjøretur til Brekke og utekontor der. Jeg var alene hele formiddagen, noe jeg grudde meg veldig til, siden det innebærer at jeg må være både sekretær og lege, og det er i grunnen travelt nok å bare være en av delene på en mandag. Og det ble jo, som forventet, en travel dag, såpass travel at jeg ikke fant nista mi før jeg kom hjem fra jobb. 

Det ble ikke gjort mye husarbeid den ettermiddagen, jeg kollapset vel mer eller mindre på sofaen, og kan faktisk ikke huske hva jeg gjorde på ettermiddagen, men jeg tror at Trond og Amanda var i Brekke på øvelse med skolekorpset på mandag ettermiddag.


Været har jo ikke akkurat gjenspeilet at vi er midt på sommeren denne uka heller. Tirsdag var ikke noe unntak, Trond tok dette bildet på jobb, og hadde mest assosiasjoner til "wet wet wet" i følge ham selv. Jeg var fortsatt sliten, selv om det egentlig var en fin dag på jobb på tirsdag, så ble det kollaps på sofaen også denne dagen etter jobb.

På tirsdag fikk vi også besøk av farmor, hun er så snill at hun har kommet opp hit for å hente barna, slik at de får dra på sommerferie til Sokndal, mens jeg og Trond fortsetter på arbeid noen uker til. 


Onsdag var det tid for utekontor på Byrknes. Det er jo alltid kjekt å komme en tur ut dit, for meg er jo Byrknes litt som å "komme hjem til familien", siden jeg var endel på familiebesøk på Byrknes i oppveksten, selv om det ikke blir mye tid til familiebesøk når jeg er der ute nå for tiden.

Formen har ikke vært på topp hele uka, det begynte vel strengt tatt i forrige uke, med en sår hals som bare ikke vil bli så mye bedre, og som det ikke er så mye mer å gjøre med enn å ta tiden til hjelp, dessverre.


Så kom siste skoledag for barna før sommerferien. For Maia siste skoledag på barneskolen - til høsten har vi en ungdomsskoleelev her i huset. Her i Eivindvik var det felles avslutning for alle, fra første til tiende klasse, med flott underholdning med sang, dans og mere til. Høytidelig utdeling av karakterer og vitnemål til ungdommene på ungdomsskolen var det også, og jeg, som er så lettrørt som jeg er, satt der og tutet serviettene fulle, selv om jeg egentlig ikke kjenner disse ungdommene noe særlig godt. 

Men så kan jeg le av meg selv i ettertid, da. Det er nå bare slik jeg er. Og så er jeg svak for tekstene til Jakob Sande, som vi sang flere av denne kvelden.


Jeg kom meg gjennom uka, da, både på jobb og på hjemmefronten, selv om huset ikke akkurat er strøkent. Målet var hele tiden å komme seg til fredag, og det klarte jeg jo! På fredag fikk vi endelig endel nytt utstyr til kontoret, blant annet denne undersøkelsesbenken, så nå slipper jeg å ta pasientene med ut på et annet rom hver gang jeg trenger å kjenne på en mage eller å undersøke en vond hofte.

Fredag kveld var vi på bingo på Svingen Pub her i Eivindvik - den siste kvelden før de flytter ut av lokalene her, og i stedet åpner lokalene i Tveita, et lite stykke herfra. Det ble fullt hus og en skikkelig fin avslutning på en "æra" her i Eivindvik.


I går var det St. Hans. Vi har aldri fått den sterke tradisjonen for å feire denne dagen her i familien. Rart nok, egentlig, for jeg er jo veldig glad i tradisjoner og unnskyldninger for å feire noe, men sånn har det nå blitt. Men så var vi så heldige at vi ble invitert på middag og besøk hos våre kommende naboer oppe i "Prestesundet". Det ble en veldig koselig kveld, i godt selskap og med deilig mat. Det lover godt for fremtiden!

Vi tok oss en tur til Dingja, der det skulle være bål, men da vi kom dit, hadde bålet alt brent ned, og så var det så mye knott/smikke, at vi bare tok turen hjem igjen. På veien hjem tok Trond dette fine bildet av solnedgangen i vest. Det kan jammen være flott her ute, også på en regnvåt kveld.


Amanda har tilbrakt helga i Brekke på seminar med skolekorpset der. De skal delta i NM neste helg, og har øvd som bare det denne helga. I dag har Trond og jeg vært i Brekke og hjulpet til med å lage og servere middag til alle barna i korpset. Og så har vi tatt med oss Amanda, og alt hun hadde meg seg for 2 dagers overnatting på skolen der, hjem igjen.

Etter at vi var hjemme igjen sovnet jeg igjen på sofaen, og så har vi sett film sammen i kveld, da jeg våknet til liv igjen. Barna har allerede hatt sommerferie i 3 dager, og nyter late dager hjemme, og så får jeg bare forsøke å hente meg inn mellom "slagene", for jeg er redd for at det, til tross for at barna har fått ferie, blir en ny hektisk uke for min egen del. Men det skal nok gå bra også denne uka, for det gjør jo heldigvis som oftest det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar