Årsoversikt

søndag 3. juni 2018

Uke 22 2018 - Sommeruken da vi fikk en tenåringsdatter

I går fylte Maia 13 år. Så nå har vi fått en tenåring i huset her for første gang i vårt liv. Enn så lenge merker vi ikke store forskjellen ut over det at Maia nå har fått seg konto på Facebook og Instagram (for mammaen hennes sier at det er en grunn til at de har 13-års grense). Gårsdagen ble derfor benyttet til Bergenstur sammen med venner for å feire dagen hennes slik hun ønsket seg.

For en fantastisk uke vi legger bak oss - nok en deilig sommeruke med masse sol og varme. Faktisk har det jo vært såpass varmt at det egentlig bare var deilig at gradestokken i dag viste noen grader mindre, og da kan vi i alle fall ikke klage. Nei, her gjelder det bare en ting: å nyte det mens vi kan, og håpe på at det vil vare og vare og vare!

Så nydelig kan det være på en fin sommerdag her i Gulen.
Så langt har det vært en solskinnsdag å ha en tenåringsdatter i hus.


Uken vi legger bak oss har også vært en ny vaktuke for meg, med vakt i Gulen på dagtid. Det betyr også at jeg har vært på utekontor i Brekke på mandag og på Byrknes på onsdag denne uka. For tre uker siden lovde jeg at jeg skulle ta bilde fra Sognefjorden neste gang jeg var i Brekke. Det holdt jeg nesten på å glemme, men på vei hjem kom jeg på det, så da ble det dette bildet som er tatt innover Sognefjorden (verdens flotteste fjord) fra Botnen.

Mandag ettermiddag var Amanda og Trond i Brekke på øvelse med korpset, mens Maia, Rune og jeg var hjemme og slappet av her etter en lang dag på jobb.


Trond hadde forhørt seg litt på jobb denne uka for tips til ferskvann i området her, der vi kunne dra og bade litt. Brosvikvatnet hadde blitt anbefalt, selv om det er et lite stykke fra Eivindvik. Så litt utpå kvelden på tirsdag satte familien seg derfor i bilen, og kjørte til Brosvikvatnet og tok oss et friskt kveldsbad. Anbefalingen var god - vannet var deilig, og med sandbunn og grunt vann langt utover, så var det perfekt for en familie som trengte nedkjøling etter en varm dag.

Rune hadde tatt med seg en flaske med brus fra bilen, som ikke akkurat var kald etter en dag i bilen, men det fikset han greit med å legge flasken i vannet for kjøling.


Hver gang jeg er på utekontor på Byrknes må jeg telle broene på veien hjem, for jeg kan altså aldri huske at jeg har kjørt over denne broen på veien til Byrknes. Jeg forstår det ikke, men slik er det hver gang - på vei til Byrknes kan jeg bare huske å ha kjørt over tre broer, men på hjemveien så teller jeg alltid alle fire broene. 

Vel hjemme i Eivindvik var jeg innom butikken og kjøpte et lite plaskebasseng til barna, slik at de kunne kjøle seg litt ned her hjemme mens vi voksne var på foreldremøte på skolen. Maia og de andre i 7. klasse var med på slutten av møtet for å få informasjon om åttende klasse sammen med oss foreldrene, og mens de ventet tok de seg et bad i sjøen like ved skolen. Vel hjemme etter møtet fant vi Amanda og Rune i plaskebassenget - godt fornøyde med å få kjøle seg litt ned.


Siste dagen i mai 2018 var en ganske rolig dag på jobb, så jeg fikk gjort litt papirarbeid mellom konsultasjonene, endelig. Etter jobb hadde jeg til og med litt overskudd til å rydde og ordne litt i hus mens Trond og barna var på kulturskoleøvelse og bueskyting, slik de pleier å være på torsdagene. 

På kvelden var det varmt og vindstille, en dårlig kombinasjon når det kommer til Eivindvik, for da kommer knotten frem, og det blir risikosport å ligge med vinduet åpent. Men Trond fant løsningen med å sette vifta like ved vinduet - da blåste den knotten ut igjen, om de forsøkte å komme seg inn.


Trond hadde en plan for fredag ettermiddag - han ville tilbake til Brosviksvatnet og ta et nytt bad. Så etter skole og jobb puttet vi wienerpølser i pølsetermosen og pakket med oss chips og brus, og dro sammen med våre kommende naboer i det nye byggefeltet på badetur. 

Fredag var vannet i Brosvikvatnet blitt såpass varmt at det bare var deilig å legge på svøm der. Men det var fortsatt fint lite vind, og dermed kom knotten så fort solen forsvant. Så da var det bare å pakke sammen og komme oss hjem, dessverre.


I går var det altså bursdag i familien. Dagen startet med kort, bursdagssang og frokost på senga for Maia. Deretter gikk hun og Trond i bilen, plukket opp vennene som skulle være med til Bergen på tur, og kjørte avsted. Amanda, Rune og jeg tok båten til Bergen litt senere, og så møttes vi alle i Bergen, der bestemor, Olai, Arne og Solveig også møtte oss.

Vi hadde en fin dag sammen i Bergen, alle sammen. Først litt shopping, deretter spiste vi på McDonalds, der Maia fikk bursdagsgavene sine, og så sang alle for henne. Etterpå dro vi til Åsane, der de fikk shoppe litt til, før vi dro hjemover. Bestemor, Olai, Arne og Solveig var med oss hjem, og hadde lånt syvseteren til Ragnhild, slik at vi kom oss hjem, vi som hadde tatt båten til Bergen, vi også. På veien hjem stanset vi innom Hosteland, der barna fikk bade og kose seg litt, før vi returnerte hjem etter en super dag på tur.


I dag har vi hatt en rolig dag hjemme med besøk fra gjengen fra Arna. Det er alltid kjekt når søskenbarna kommer sammen, og så greit at vi bor så nær hverandre nå at det skjer rett som det er. Bestemor og gjengen måtte dra tilbake til Arna litt utpå dagen i dag. 

Etter at de hadde dratt måtte vi til Solleibotn for å hente el-bilen, som hadde stått der siden vi dro til Bergen derfra i går. Så da passet det godt å kombinere med en liten badetur der ute igjen. I dag var det litt vind, slik at vi slapp knotten, men det ble litt kaldere å komme opp fra vannet igjen, da. Og det var nok bare barna som kom seg uti i dag. 

Men for en flott bursdagsuke Maia har hatt, og så mye vi har fått tid til, selv om jeg har hatt vaktuke med lange dager på jobb. Og tenåringsdatteren er som en solskinnsdag å ha i hus, enn så lenge, i alle fall!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar