Årsoversikt

søndag 29. april 2018

Uke 17 2018 - Fra allmennmedisinsk våruke til vårlig konfirmasjon

Hjemme igjen etter en ny uke på tur, først til Tønsberg på Allmennmedisinsk Våruke og nytt grunnkurs, deretter hjem til Eivindvik, og i dag tur - retur Arna i konfirmasjon til Solveig. Alle tre "delene" av uka har vært fine, på hver sin måte, men dagen i dag har jo likevel vært uken absolutte høydepunkt. Hurra for flotte Solveig, og gratulerer så mye med dagen - igjen!

Grunnkurs A i Tønsberg og deltagelse på "Våruka" var en både lærerik og spennende opplevelse. Selv om jeg er litt overraska over hvor annerledes kursene er i allmennmedisin om jeg sammenligner med indremedisin, der alt dreide seg om fag, så har det vært mange innlegg å lære av, blant annet om den gode pasientsamtalen, fremtidens legekontor og normaltariff. Og så var det spennende å få være litt med på møter både i Allmennlegeforeningen og Norsk Forening for Allmennmedisin, og se hva som rører seg innenfor foreningen.

Rikholdig kakebord hører med i konfirmasjon. Denne flotte kaka er laget av Elin
Borte er bra, det, men hjemme med familien er nå likevel best.


Uka startet tidlig på mandag for min del, etter en relativt søvnløs natt på nattoget (så mye for gode ideer), så gikk jeg av toget i Drammen litt over halv seks mandag morgen. Etter litt ventetid i Drammen, og nytt tog fra Drammen til Tønsberg, og en kort drosjetur fra jernbanestasjonen var jeg vel fremme på hotellet der våruka skulle finne sted - ingen tvil om det.

Mandag ble en lang dag på kurs, vi holdt på til halv seks på kvelden, bare med en times pause til lunsj, men selv om jeg var trøtt, så var det mye å lære om alt som rører seg i allmennmedisinens verden. På kvelden var det kjempekoselig "ALIS-kveld" sammen med ALIS-utvalget i foreningen, hele styret i allmennlegeforeningen og mange "ferske" ALISer fra hele landet.


Grunnkurs A består av 4 dager på kurs og 5 timer nettkurs, så tirsdag fortsatte vi bare "der vi slapp" mandag kveld. Igjen var det mye å lære og mye å sette seg inn i. Jeg slet med ettervirkninger etter manglende søvn natt til mandag, og hadde migrene hele dagen. Ikke helt optimalt for å være på kurs, men med litt smertestillende så kom jeg meg gjennom dagen.

Ettermiddagen og kvelden ble dermed tilbrakt i ro på hotellrommet, der jeg fikk slappet av og restituert meg litt. Og så fikk jeg snakke med barna og sunget nattasang for dem før vi tok natt.


På onsdag fikk vi besøk av presidenten i legeforeningen, Marit Hermansen, som kom med en flott hilsen til oss "ferske" innen allmennmedisin. Kurset gikk videre, og etter lunsj fikk vi anledning til å delta i Allmennlegeforeningens landsrådsmøte og se hvordan møtet og diskusjonen gikk der. 

På kvelden var vi ute og spiste middag sammen, vi i gjengen fra "ALIS-VEST". Og så var vi på fotballpub etterpå. Her hjemme hadde Maia pizza-fest med klassen og noen til, og Amanda og Rune hadde samtidig picnic på rommet til Amanda med litt kos for dem.


Fjerde og siste dag på kurs for denne gang gikk fort unna, siden vi igjen hadde undervisning før lunsj, og deretter deltok på årsmøte i Norsk Forening for Allmennmedisin. Igjen var det lærerikt både å delta på kurs og møte, og spennende å se og oppleve også dette.

Etter at dagen var over, tok jeg toget fra Tønsberg til Oslo, og deretter fly fra Oslo til Bergen, der Trond møtte meg på flyplassen, før vi kjørte hjem til Eivindvik. Det var deilig å komme seg hjem, selv om uken på kurs hadde vært både fin og lærerik.


Fredag var jeg derfor endelig tilbake på jobb her hjemme i Eivindvik. Det merkes at en har vært borte fra jobb endel de siste ukene, så det var bare å "brette opp ermene" og gå igjen på toppen av lista over ting som helst skulle vært gjort for en tid tilbake.

På kvelden fikk vi besøk av mamma/bestemor, og det passet godt, for det var quiz på Eivindvikroa, og vi kunne derfor stille lag fra "Barnehagen". Vi klarte oss ganske godt, og kom på en hederlig andreplass, helt etter målsetningen, for vinnerlaget må lage neste quiz, så om vi vinner, så kan vi jo ikke delta neste gang.


I går hadde vi en fin lørdag i ro her hjemme i Eivindvik. Jeg fikk ordnet litt i hus, svigermor og jeg bakte suksessterte som vi skulle ha med til konfirmasjonen i dag (men som stod igjen i kjøleskapet), og mamma/bestemor, Maia og jeg var på butikken og handlet, før vi tok oss en koselig kaffedate på blomsterhandelen her i Eivindvik. 

På kvelden var det lørdagskos med taco og lørdagsgodter. Mamma/bestemor ville se "Klassekampen", der de skal kåre landets smarteste tiendeklassinger, så dermed ble det til at vi så på det, til stor glede for alle mann, siden det jo ble litt quizkveld også denne dagen.


I går kveld innså jeg at siden Solveig stod konfirmant i dag, betyr det at det "bare" er 2 år igjen til vi har første konfirmant her i huset. Tiden går jammen fort. Dagen i dag startet med påkledning av bunad og finklær, og deretter hastet vi ut i bilen og dro avsted til konfirmasjon i Arna. Først da vi stanset utenfor kirka oppdaget vi at noen hadde griset til bilen vår i løpet av kvelden eller natten med egg. Vi håper at det dreier seg om guttestreker, for om det er noen voksne som har noe usnakket med oss, så hadde vi håpet at de ville snakket med oss i stedet for å ty til slike virkemidler. Det ser heldigvis ikke ut til at det har blitt skade på bilen, selv om det er trist nok å oppleve at noen får seg til å gjøre noe slikt.

Konfirmasjonsdagen har ellers vært en flott opplevelse, først med en flott stund i Ytre Arna kirke, med flott sang og mange fine ord, deretter med deilig middag og feiring av Solveig, med flott taler fra Runar, Anne og Åse, og sang fra bestemor og Åse, og til kaffe og kaker en flott og inspirerende bildekavalkade fra Solveig sitt liv. En fantastisk fin avslutning på en ganske så fin uke - både borte og hjemme, selv om det jo er best hjemme, da!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar