Årsoversikt

søndag 1. april 2018

Uke 13 2018 - Påskeuka vel overstått

Huff, i dag holdt jeg nesten på å glemme å blogge. Siden morgendagen er en fridag, så har jeg ikke helt søndagsfølelsen, og dermed ble det nesten en forglemmelse her. Men bare nesten, da. For jeg kom jo på det, akkurat når jeg begynte å tenke på om jeg skulle ha lagt meg akkurat nå, etter at vi spilte ferdig den siste runden med "Backpacker". 

Vi har hatt en flott påskeuke, for min del har den føltes todelt - først med tre dager på jobb og vakt, og deretter fire dager her i Sula hos mamma/bestemor. Barna har fått ha noen flotte dager her ute sammen med venner og familie her, og vi har fått lade batteriene noe, samtidig som jeg har fått gjort i alle fall litt av alt det jeg måtte få gjort disse påskedagene. Og så, tror jeg i alle fall, har jeg klart å unngå å gå helt "fem på" i dag, på selveste aprilsnarr-dagen.

Krokusen blømer, og påskeharen legger fargede egg i hagen til bestemor. Det er vår!
Påskeharen kan visst være en skikkelig tullekopp sånn rett før første april.


Mandag var jeg på jobb, siden jeg hadde vakt disse påskedagene. Jeg hadde vakt i Eivindvik denne dagen, selv om det var en mandag, siden det var påskeuke. Trond var ikke i form, og holdt seg hjemme fra jobb denne dagen. 

På ettermiddagen fikk jeg og Maia litt "ånden" over oss, og ryddet og stelte i stua, fikk på plass teppet vårt under bordet, la på påskeduker, og pyntet med påskepynt. Det gjorde seg med litt påskestemning i hus, selv om vi ikke gjorde så mye av det, siden vi jo skulle reise bort i påskeuka.


Tirsdag morgen startet påskeferien på ordentlig for barna, da de dro avsted på besøk til bestemor. Alene på båten til Sula for første gang, og det gikk veldig greit. Nå var det ikke så veldig skummelt, da, for jeg fulgte dem jo til båten, og bestemor stod klar på kaia på Nåra og tok imot dem. 

Tirsdag kveld brukte Trond og jeg litt til å pakke til påskeferie for alle mann, og litt til å oppdage en ny serie på Viaplay, "Timeless", som vi begge likte veldig godt. Og tenk, da vi spilte spill i kveld, kunne jeg svare på et par av spørsmålene på grunn av ting vi hadde lært av den serien!


Onsdag hadde jeg en kort vakt, siden legevakten bekreftet at de tok over vakten fra klokken 12. Dermed fikk jeg gjort litt papirarbeid resten av dagen, noe som kommer godt med sånn rett før noen dager fri. Trond jobbet full dag, så jeg måtte vente på ham før vi kunne følge etter barna til Sula.

Det var deilig å ha såpass kort vei hit til Hjønnevåg, i alle fall når vi sammenligner med hvor langt det var å reise fra Haua. Så etter bare et par timer var vi på plass hos mamma/bestemor, og familien var gjenforent. Onsdag kveld var vi hos Aud og Rolf på besøk, der Amanda og Mathilde hadde et flott show med sang og sketsjer - kjempeflinke jenter vi har!


Skjærtorsdag er det fast tradisjon med basar i bygdehuset i regi av Solundir kvinne- og familielag. Her er det alltid mye folk, så vi var tidlig ute for å sikre oss bord. Rune var mest imponert over at det var "buffet" med kaker, så han kunne spise så mye han ville, noe han også gjorde.

Noen gevinst ble det ikke på oss, men det viktigste er jo det sosiale. Og de gevinstene Maia likte best, var noen fine påskehøner, så da gikk vi like godt inn på nett og bestilte oss noen slike høner da vi kom hjem igjen.


Spill hører med i påsken, i alle fall for vår del. I år har vi spilt flere forskjellige spill sammen med barna, blant annet dette nye spillet, som vi kjøpte i vinterferien. Escape Room ble en suksess, selv om det er angitt at en bør være over 16 år, så klarte begge jentene våre å løse flere av oppgavene, og delta på lik linje med oss voksne. Og vi kom oss "ut" av rommet innen de 60 minuttene vi hadde til rådighet. Det eneste som er litt "dumt", er at en bare kan spille det fire ganger. Men det ser ut til at det kommer "utvidelser".


I går kom påskeharen på besøk her hos bestemor, slik han har gjort hvert eneste år vi har feiret påske her ute. For barna er det å gå på jakt etter egg i hagen på lørdags morgen blitt en tradisjon. I år hadde påskeharen hatt det moro med å legge en hel masse tomme påskeegg rundt omkring, noe Rune ikke syntes var gøy i det hele tatt, men heldigvis fant barna til slutt tre egg som var ganske så fulle med påskegodter, så da gikk det bra til slutt.

Jeg tror at påskeharen nok har vært litt inspirert av at det er første april i dag, og dratt sin egen lille påske-aprils-narr med alle de tomme eggene, og det er Rune helt enig med meg i at nok er forklaringen, for påskeharen pleier jo ikke å spøke med påskeeggene.


I dag har jeg vært mest opptatt av å unngå å bli narret april. Jeg begynte dagens blogg med å skrive at jeg ikke hadde blitt lurt, men tenk, så klarte altså Maia å lure meg akkurat nå, åtte minutter før midnatt. Men det var en ganske uskyldig aprilsnarr, så jeg kan leve med det.

Vi har vært på besøk hos Mona og familie i dag, og kost oss med lammelår her hos mamma/bestemor. Og så har Trond stått en liten stund på ski, slik at vi kunne få tatt og sendt en snap med det obligatoriske påskeski-bildet. Alt i alt har vi hatt en flott påskeuke, alle fem, og jammen har vi fått gjort mye av det som "hører til" i påsken, selv om ikke alt er gjort på tradisjonelt vis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar