Årsoversikt

søndag 15. april 2018

Uke 15 2018 - Og så kom våren

For en deilig uke vi legger bak oss i dag! Endelig kom våren, og det til fulle. Etter en lang og særdeles kald vinter så føles det fullt fortjent at vi har fått litt sol og varme denne uka. Med deilig solskinn og nydelige dager, så kan jo ikke uka sies å ha vært annet enn et deilig pust av frisk luft.

Uka har ellers for min del inneholdt tre dager på kurs. Det medfører jo helt automatisk tre dager borte fra barna og Trond. Heldigvis var mamma/bestemor Kari så snill at hun kom på kort varsel til Eivindvik for å hjelpe Trond litt med barna. Det setter vi stor pris på, som Rune hadde sagt til bestemor: "Det er så godt å ha deg her, bestemor!"

Vårstemning på høyt nivå i Eivindvik.
Litt sol og varme tiner fort opp selv den mest stivfrosne vinterkropp.


Uka startet, slik den oftest gjør, med mandag. Siden jeg skulle på kurs i Sogndal fra onsdag, begynte jeg dagen med å studere alternative reiseruter fra Eivindvik til Sogndal, og oppdaget fort at det jammen var litt lengre inn til andre enden av Sognefjorden enn hva jeg hadde tenkt, og at det medførte at jeg ville måtte starte grytidlig på onsdag for å rekke frem i tide til kursstart.

Mandag kveld brukte jeg, blant annet, til å montere nattbordet til Maia, etter åtte måneder så vil vel de fleste være enig med meg i at det vel må være på tide å få det opp. Nå gjenstår det "bare" å få opp skrivepulten hennes også, så er vel rommet hennes snart "klart", det også. 


Det hadde jeg jo egentlig tenkt at jeg skulle begynne på tirsdag ettermiddag, men så kom våren, og da jeg hentet barna etter skolen var det en forespørsel fra dem: "kan vi spise ute i det fine været i dag?" Så da ble det grilling på engangsgrill og en deilig ettermiddag ute i "hagen" her i stedet for møbelmontering på oss. Og det tenker jeg var helt greit, for barna koste seg skikkelig både med grillmat ute og en fin ettermiddag med lek og moro.


Onsdag morgen startet grytidlig for meg, med avreise fra Eivindvik ti over halv seks. Tre og en halv time senere, litt over ni, etter en fin kjøretur via Førde og Fjærland, kunne jeg parkere utenfor hotellet der jeg skulle være på kurs i tre dager.

Med full pensjon og eget rom på hotellet var det egentlig helt ok å være på kurs, selv om det i stor grad har dreid seg om lover, forskrifter og paragrafer som regulerer arbeidshverdagen til allmennpraktiserende leger. 


Dag to av kurs fortsatte som dag en, med nye paragrafer å forholde seg til. I pausene kunne vi hente oss både kaffe, saft fra Lerum, kaker, frukt, popcorn og softis, så det manglet i alle fall ikke på ting å fylle magen med.

På kvelden skulle vi på Quizkveld på et utested i Sogndal. Og tenk, så holdt jeg på å ikke slippe inn, siden jeg hadde glemt å ta med meg legitimasjon - det er noen år siden sist jeg ble bedt om bevis på at jeg har passert 18 år. Så den skal jeg leve lenge på!


Siste kursdag for denne gang ble fredag, fortsatt med mye godt å ta for seg i pausene. Det må jo innrømmes at det er litt dumt å ha sittet inne i en konferansesal uten tilgang på det deilige været i tre dager, men samtidig så hadde en jo sittet inne på kontoret disse dagene om en ikke var på kurs.

Hjemveien gikk nesten like raskt som turen til Sogndal, så fredag kveld var jeg hjemme igjen i Eivindvik. Turen gikk rett til "gatefest", som vel og merke var nesten over da jeg kom dit, men det var nå kjekt å ta turen innom likevel, da.


Og så har vi hatt en nydelig helg her hjemme. Amanda og Trond var i Brekke på formiddagen på lørdag på øvelse, og "høna" til Amanda var med, siden den visst har blitt litt maskot for korpset for tiden. Rune og jeg var hjemme alene, siden Maia var på overnatting med venninner, og bestemor dro hjem til Sula på morgenen. 

Jeg og Rune hadde planlagt en sykkeltur, så det ble det, selv om jeg endte opp med å måtte låne sykkel av Maia, siden min sykkel manglet luft i dekkene, og sykkelpumpa var vanskelig å finne. Vi syklet ned på butikken og kjøpte vafler fra klassen til Maia som tjente penger til klassetur, og deretter bort på skolen der vi koste oss helt til Trond og Amanda kom tilbake fra Brekke. Og så fikk vi vasket bilen av tiende klasse, som vasket biler til inntekt for klassetur for dem.


Og så ble det søndag, fortsatt med deilig vær, og tid til å være ute og kose seg. Og så har vi kost oss litt innendørs også, med bygging av lego sammen med barna. Litt husarbeid har vi også fått tid til, så dagen har blitt godt utnyttet, synes nå jeg.

Det er rart hvor mye det betyr for kropp og sjel at det kom litt godvær nå, det er akkurat som livet blir litt lettere. Vi trengte det nå, at vinteren og kulden slapp taket på oss, slik at vi kunne tine litt opp, og kjenne på hvor godt livet kan være når bare værgudene er litt mer på vår side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar