Årsoversikt

søndag 10. desember 2017

Uke 49 2017 - Vi karer oss frem mot jul

Vi levde med hua i handa 
men hadde så sterk ei tru 
Og ett har vi visserlig sanna 
Vi e hardhausa vi som du. 
Nå har vi den hardaste ria 
vi slit med å karre oss frem 
mot lyset og adventstida 
d'e langt sør til Betlehem


I en verden der alt, alt er blitt så hvitt og vakkert, skal du lyse i vinduet mitt.

Tenk, da har vi alt lagt bak oss den første adventsuka i 2017, og vi en bare 2 uker unna selveste julaften! Denne uka har jeg blogget hver dag i adventsbloggen, så om det blir litt repetisjon for noen i dag, så er vel det mye av forklaringen. Men søndagsblogg, det må det jo bli, selv om det er advent og tid for nissebesøk.


Uka startet, slik ukene ofte gjør, med mandag. Jeg skulle på nattevakt på legevakten denne natta, og brukte derfor ettermiddagen til å ligge i senga og sove, og deretter til å gjøre meg klar til nattevakt, kjøre til nattevakt, og så ha nattevakt på legevakten i Knarvik.


Tirsdag morgen kjørte jeg så hjem fra legevakten, var hjemme rundt klokka halv elleve, stupte mer eller mindre til sengs, og sov til langt utpå dagen. Ettermiddagen brukte jeg for det meste til å sy videre på kjolen som Maia skulle ha på juleballet på fredag. Dette bildet er tatt ned mot lekehytta som står i hagen vår, der barna hadde pyntet fint med lys på mandagen.


Onsdag ble kjolen ferdig, og jeg var veldig fornøyd med at jeg ikke satt og sydde til jenta vår skulle gå ut av dørene her. Men da hun prøvde kjolen på, så innså jeg at hun jo ikke hadde sko til å ha på seg inntil kjolen, for skoene hun fikk i sommer har alt blitt for små for henne. 

Men en kjapp melding på facebook senere så fikk vi låne opp til flere skopar fra snille venner i Ytre Sula. De ble sendt med båten torsdag morgen, siden det var meldt dårlig vær både torsdag og fredag.


Torsdag fikk jeg endelig nye møbler til kontoret mitt på jobb, etter nesten 4 måneder uten hylleplass og med avlagte møbler, så var det stas å få på plass nye og fine møbler. Om jeg bare får en undersøkelsebenk på plass også, så blir det nok riktig så flott!

Trond og jeg forsøkte begge å få hentet de skoene fra båten, men først kom den før rutetiden, og så ble det glemt å sette dem på land, og deretter så kom den ikke i det hele tatt på kvelden, for det blåste storm her vest. Så torsdag kveld var vi litt bekymret for hvordan det skulle bli med de skoene. Samtidig hadde vi tilbud om reserveløsning fra flere her i Eivindvik, så det hadde nok ordnet seg uansett.


Men fredag morgen gikk båten igjen som den skulle, og Trond stilte tidlig på kaia for å være sikker på at han fikk fatt på skoene. Så da barna kom hjem fra skolen, stod det fire par sko klare som Maia kunne velge mellom. 

Og juleball ble det i blåsten, og Maia hadde kost seg skikkelig, og strålte som ei sol i ny kjole og flotte sko. 


Dagen i går ble preget av at nesten hele familien var med og bidro til adventskonsert i kirken her i Eivindvik. Trond og jeg var med og sang i "Eivindvik julekor", mens Amanda og Maia var med og leste opp juleevangeliet, på nynorsk! Så du kan vel si at familien var sterkt representert blant innslagene på konserten. Det ble i alle fall en fin stund med mye flott musikk og sang.


I dag har det snødd, og snødd og snødd her i Eivindvik. Barna koser seg med snøen og har vært ute i flere omganger og lekt og bygd snøhytte og mer, Trond har måkt snø i flere omganger, og jeg har vært litt stressa med tanke på at jeg skal til Brekke i morgen tidlig.

Men det er jo kjekt med litt snø nå i adventstida, det gir liksom litt ekstra julestemning når verden er svøpt i hvitt. Så får vi bare kare oss frem nå i dagene frem mot jul. Og kose oss med alle adventslysene som skaper stemning og kontrast mot alt det hvite!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar