Årsoversikt

søndag 17. desember 2017

Uke 50 2017 - Travle adventsdager og adventskvelder

Vi skal pynte huset med mose, brisk og blad 
Vi skal lage staker og sette dem på rad 
Vi skal bake boller, store og små. 
Vi skal lage snipper med melis på

Så her er nok å gjøre 
For Tommeltott og Slikkepott 
Og Langemann og Gullebrand 
Og Petter Spillemann 


Når vi ikke har mulighet til å bake syv sorter, kan vi ikke da være fornøyd med én?

Er det lov å være sliten nå, det lurer jeg på? Etter en uke med vakt lokalt på dagtid og juleforberedelser på kveldstid og natt, så kjenner jeg at det blir tungt å gå på en ny uke med stress og kav frem mot neste helgs julehøytid.

Med travle dager på jobb, overtid så godt som daglig, og deretter travle ettermiddager og kvelder med alle mulige forberedelser til jul, slik at kveldene har blitt til natt, og vel så det, før jeg har fått krøpet under dyna for et par timers søvn, så er jeg i alle fall sliten, om det er lov eller ikke. For her er nok å gjøre, og likevel blir det nok i år som tidligere år: en kommer ikke i "mål", og det går heldigvis greit likevel.


Uka startet med glatte veier og utekontordag i Brekke. Det gikk noe tid å komme seg dit og tilbake, men jeg (og bilen) kom oss da både til Brekke og hjem igjen i et stykke. På hjemveien stanset jeg på Rutledal og foreviget det vinterhvite landskapet og alle bilsporene.

Mandag kveld kom bestemor på besøk igjen, etter at hun hadde hatt noen dager hjemme i Sula.


Både mandag og tirsdag var Amanda hjemme fra skolen på grunn av at hun falt i en trapp (to ganger) på søndag, og slo baken såpass at hun ikke klarte å sitte. Jeg måtte jo på jobb, så det var jammen godt at både bestemor og farmor var på besøk, så Amanda slapp å være alene hjemme. Tirsdager er alltid travle på jobb når en har vakt, og denne tirsdagen var intet unntak.

På ettermiddagen gikk det i knipsing av bilder til julekort, og deretter bestilling av julekort, slik at jeg kunne få hentet julekortene neste dag, da jeg skulle til Bergen.


Onsdag var det Luciadag, og jeg var i Bergen på veiledningsgruppe. Dermed ble det ikke utekontor på Byrknes denne uka. Jeg stanset på vei til Bergen og hadde frokost med kaffe latte og lussekatt. 

På veien hjem handlet jeg noen av julegavene som vi skal sende, så jeg var ikke hjemme før litt utpå kvelden. Og der ble jeg møtt av nybakte lussekatter som Amanda og bestemor hadde bakt. Det tror jeg faktisk er første gang det har blitt lussekatter i vårt hjem. Veldig koselig! Og igjen, veldig bra at bestemor og farmor ordnet opp.


Torsdag var jeg tilbake på kontoret i Eivindvik, igjen ble det en travel dag med mange konsultasjoner, og overtid. Hjemme etter jobb ble ettermiddagen benyttet til mer eller mindre panikk-laging av julegaver som jeg hadde planlagt at jeg skulle sy. 

Gavene skulle vært sendt på fredag om en skal være sikker på at de skal komme frem til jul. Det skjedde ikke, for selv om de for så vidt var ferdige før jeg la meg en gang natt til fredag, så ble det ikke tid til å få pakket alt inn og gjort klar for sending. Så vi får bare satse på å sende dem avsted i morgen, og krysse alt for at de kommer frem til jul.


Fredag var intet unntak på jobb, vaktuker på vinteren er rett og slett noe heseblesende. Men vi kom oss da gjennom dagen. Etter jobb var jeg i et møte i banken, og deretter skyndte vi oss hjem for å lage kakao, som vi skulle ha med ut til naboer på førjulskos.

Med grilling, gløgg, kakao og skigang for barna i flotte løyper var det et deilig avbrekk fra adventstress, og kjempekoselig å få sitte ned og snakke litt med naboer og bare nyte en rolig ettermiddag! Jammen kjekt å få bli invitert på slikt!


I går var Trond og jeg til Åsane for å handle julegaver til barna og litt til. Det var faktisk ikke så fullt som en kunne ha fryktet, men klokka gikk fort, og plutselig stengte butikkene, selv om vi altså ikke var kommet helt i mål med gavene. 

Da vi kom hjem, hadde vi fått enda mer besøk, for tante Aud var kommet fra Sula. Tirsdag denne uken mistet min tante Ingunn på Notodden sin kjære mann Arne, og hun og mamma/bestemor reiste i dag til Notodden for å være med sin søster i noen dager, og for å delta i begravelsen.


Etter at vi fikk sendt dem avsted litt utpå dagen i dag har jeg og Amanda (og litt Maia) bakt pepperkaker. Det ble nesten en full stor boks, så nå har vi nok pepperkaker frem til påske. På kvelden har vi sett film sammen med barna, og tatt oss tid til å kose oss litt sammen med dem, det er viktig å få gjort sånt også, selv om det resulterer i mer nattarbeid for oss voksne.

Men sove, det kan vi gjøre en annen gang. For her er nok å gjøre..... Og snart er det jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar