Årsoversikt

tirsdag 26. september 2017

En dag i mitt liv i bilder - September 2017

En dag på kurs i riktigere antibiotikabruk

September er på hell, og sensommeren med den. Så da var det vel på tide med en ny "dag i mitt liv i bilder". I dag har jeg vært på kurs i "Riktigere Antibiotikabruk for Sykehjem i Kommunen", eller "RASK", som det også er kalt. Og da tror jeg de mener "rask" som i "frisk og rask", eller som "fort", og ikke som i "rusk og rask". Men det er bare min tolkning, da.


Dagen i dag startet kvart over fem, det er i overkant tidlig for min smak, men siden jeg ble hentet og fikk være passasjer på dagens "utflukt", så gikk det da på et vis. Dermed hadde vi da alt vært på tur i to timer da det var lyst nok ute til at det på dagens første bilde ble noe mer enn bare svart.


Litt over en time senere, og da altså godt og vel 3 timer og 20 minutter etter avreise fra Eivindvik, så var vi på plass på hotellet på Skei i Jølster, der dagens kurs ble avholdt. Kurset skulle starte klokka 10, så vi var ute i god tid.


Dermed ble det tid for en kopp med kaffe eller to, litt frukt, og deilige nybakte scones og litt prat og sånt, før vi registrerte oss og gikk inn i konferanserommet.


Dagens første innlegg ble holdt av Nicolai Harbin, som jeg kjenner fra tiden i Flekkefjord. Han var turnuslege der den gang jeg var lege i spesialisering, og dermed fungerte som hans "lærer". I dag var det han som skulle lære meg noe om riktigere antibiotikabruk. 


Det har vært et nydelig vær i dag, noe vi fikk anledning til å nyte i pausene. Og med flott natur i Jølster som bakgrunn så kan det vel nesten ikke bli bedre pauseinnslag.


Etter en ny bolk med undervisning og diskusjon rundt bordene var det tid for lunsj. Det var rikelig med mat å ta av, og dessertbord med alt for mye å velge i, så jeg forsøkte å ta litt av alt, jeg da. Det ble litt rart med skogsbærsmak på karamellpuddingen, men ellers smakte maten fortreffelig.


Ja, dette var jo dagens tema; hvordan bli flinkere i vår bruk av antibiotika på sykehjemmet. Over et år skal vi forsøke å sette inn forskjellige tiltak for å se om det kan ha effekt på hvor mye antibiotika vi bruker. Vel, statistikk er nå engang statistikk, men det er fornuftig å ha fokus på dette uansett, da, for det er til alles interesse at antibiotika kun gis på riktig og god indikasjon. Så er det sagt.


Forebyggende tiltak er et av flere virkemidler for å unngå infeksjoner som trenger antibiotikabruk. Her var det flere gode forslag til hvordan en kan tenke for å forebygge, både primært og sekundært.


Kaffi er en viktig ingrediens for et vellykket kurs. særlig når det lir mot slutten av dagen, og noen har vært våkne siden kvart over fem. Kaffi på kurs i krus, joda, det ble jo litt morsomt, det.


Kvart over fire startet vi på veien hjem. Noen stopp ble det jo på veien, for eksempel så dreiv de, ikke helt overraskende, på med veiarbeid flere steder langs Jølstravatnet. 


I Førde stanset vi for å handle litt mat. Det vil si, det var bare en av oss som skulle handle mat, men vi andre to endte visst opp med å handle mest. Det er jo alltid noe en kunne ha hatt, mener jeg. 


Veien hjem gikk via ferjekø på Lavik. Men det var heldigvis ikke så lang kø som Lillebjørn Nilsen synger om. Vi var vel 4 kjøretøy med på ferja over fjorden, så det gikk helt fint.


Det er nydelig når været slår til her i Sogn, så da er det bare å knipse kveldstemningen på veien ut langs fjorden fra Brekke til Rutledal.


Litt før åtte ankom vi så Eivindvik. Etter en lang dag både i bil og på kurs var det helt greit å komme hjem til restemiddag, selv om magen visst fortsatt var mett etter dagens lunsj. 


Resten av kvelden har gått med til å være litt med barna og hunden, før de har tatt kvelden og jeg nå blogger. Snøball har lært å spille død i kveld, nå spørs det bare om hun husker hvordan det var i morgen. Nå har jeg et håp om en episode med Tid for Hjem, før vi finner loppekassa for i kveld. 

En fin dag på kurs har det vært, selv om reisen nesten tok lengre tid enn selve kurset. Men faglig påfyll er viktig, og veldig kjekt. Så må vi bare se om vi ikke kan få brukt litt av dette påfyllet i hverdagen også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar