Årsoversikt

søndag 20. august 2017

Uke 33 2017 - Gode dager i Gulen med gode venner

Tonight I'm layin' in your arms carvin' lucky charms 
Out of these hard luck bones 

These are better days baby 
These are better days it's true 
These are better days 
There's better days shining through

Fra Tronds nye jobb på en av de bedre dagene.
Vårt liv kan ikke være fullkomment uten venner.

Det er søndag kveld, barna er kommet seg opp i senga, og begynner å bli klare for morgendagen, da de har sin aller første skoledag på ny skole her i Eivindvik. Vi har hatt en ny fin dag og en fin uke her i Eivindvik, selv om denne uken også har hatt noen mørkere øyeblikk. 

I dag har vi hatt besøk av Mona og barna, denne uka har vi også hatt besøk av flere som bor her i Eivindvik. Og forrige uke var både tante Aud og onkel Rolf, Vegard og barna, og Runar med familie innom, i tillegg til alle nye venner her i bygda. Vi er heldige, som har så mange venner som gjør livet helt fullkomment for tiden!


Uka begynte vel omtrent der den forrige slapp - med oppussing. Her representert ved Amandas "nye" kommode, som ble "rubbet" på søndag kveld, og fikk første strøk med hvit maling på mandag. Denne uka er det Amandas rom vi har forsøkt å få klart, i skrivende stund er det gulvlister som vel mangler før vi er "ferdige", selv om Amanda nok ville si at det ikke stemmer, for hun skal ha endel figurer på veggene som ikke er på plass enda, heller.

Trond hadde første dag i ny jobb, På "DC Halsvik", tidligere "Yeoman Halsvik", i Sløvågen. Han trodde han skulle begynne klokka seks, og var derfor oppe i otta, men det viste seg at han de første ukene skulle jobbe fra halv åtte til halv fire, så det ble foreløpig bare den dagen med så tidlig morgen.


Tirsdag skulle jeg starte i min nye jobb, men det ble bare en kort tur innom jobb før jeg og barna dro til Solund i begravelse. Monas mor, min "ekstra-mamma", Martha, sovnet stille inn sist uke, og nå var det tid for å følge henne til graven. Det ble en trist og lei dag, selv om det også var godt å få tid sammen med Mona og familien midt oppi alt det triste.

Jeg hadde, klok av skade, kjøpt med meg Kleenex, men den pakken klarte Amanda å plukke ut av veska mi for å lage en "Musicly", så den som (igjen) kom til kirke uten noe å tørke tårene med, det ble meg. Amandas snipp ble redningen, den er heldigvis vaskbar.


Onsdag ble dermed min første hele dag på kontoret, og der ble jeg møtt av en flott blomsterbukett og kort med hilsen fra kommunen. Det er med skrekkblandet fryd at jeg nå har startet i allmennpraksis, etter mange år på sykehus, så er det jammen mye "nytt" å sette seg inn i. Men jeg får da bare ta en ting av gangen, og så satser vi på at det blir bra til slutt.

Onsdag brukte jeg nok mest tid på å få alle tilganger opp og gå, ikke helt uvanlig første dag på jobb i dagens samfunn, og kanskje særlig i helsevesenet, der "alt" nå er på data, slik at du er litt hjelpeløs om det ikke fungerer. Og jeg skal innrømme at jeg følte meg litt "lost" da jeg gikk hjem på ettermiddagen, med mange tanker i hodet om hvordan dette skulle bli.


Torsdag morgen våknet jeg så ti over åtte. Mobilen hadde slått seg av, selv om Trond skulle ha lagt den på lading, og noen annen vekkerklokke har jeg ikke pakket ut enda, så da gikk det som det måtte gå. Trond var ikke helt populær hos meg da jeg småsprang ned til jobb, heldigvis er det kort vei, så jeg var på plass før klokka var halv ni.

Trond fikk en melding om at dette fikk han bare ordne, ellers... Så den som kom hjem fra jobb med ny lader til meg, det var min mann, som var veldig lei seg, og som hadde fått littegrann kjeft per sms tidligere på dagen. Den nye laderen fungerer foreløpig utmerket, og mannen er tilgitt. 


Dagene på jobb torsdag og fredag gikk ellers mye bedre enn onsdagen, selv om jeg enda må be mye om hjelp for å få gjort alt det en allmennlege skal gjøre. En ting er sikkert, det er stor variasjon i hverdagen, og selv om det kan være vanskelig å "snu" hodet hele veien, så må jeg innrømme at jeg synes det er veldig gøy også! 

Fredag ble jeg og Amanda ferdig med kommoden hennes, og den synes vi ble riktig så fin med nye farger. Veggene på rommet hennes er malt i de samme fargene, syrin (som Trond og karen på malebutikken var enige om at er "lys lilla"), og antikkhvit. Det blir skikkelig fint på rommet hennes, flere bilder skal nok komme etter hvert.


I går var vi rett og slett i Åsane og i Knarvik på handletur. Amanda hadde blitt lovet ny skolesekk nå som hun begynner i "storskolen", så det måtte vi ha, og så ble det jo litt mer maling, litt flere malekoster, litt annet som vi tror vi trenger, og helt sikkert litt som vi ikke trenger.

Runes rom var så fint oppusset fra tidligere at vi ikke har gjort noe der, og siden han nå har litt mer veggplass, så ble det noen nye plakater til rommet hans. Det blir nok litt "Star Wars"-tema, siden vi fant så kule plakater fra en av favoritt-filmseriene hans. Og med billige rammer fra IKEA, så blir plakatene litt ekstra fine, spør du meg!


I dag har vi vært hjemme her i Eivindvik. Vi har hatt koselig besøk av Mona og barna, det er så kjekt å være nærmere dem, det blir nok flere besøk både den ene og den andre veien. I tillegg har naboene Belinda og Rudi vært på besøk med skikkelig verktøy og godt fraspark, så dermed har vi fått litt bedre plass på kjøkkenet til det "nye" kjøleskapet, som vi får på plass senere i uka.

Vi har gode dager for tiden, selv om vi er langt fra å være kommet helt på plass, så har vi det godt sammen her i Gulen. Nå står vi foran en ny spennende uke, med tre som skal begynne på ny skole. Senere i uka får vi enda mer etterlengtet besøk, og målet er vel å komme enda litt mer "på plass" enn vi har denne uka. Men vi nyter dagene, og livet, og tar en dag av gangen, og det gjør godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar