Årsoversikt

søndag 30. oktober 2016

Uke 43 2016 - Det er fort gjort å glemme

Så har vi lagt bak oss en ny uke, en som har endt opp med å være litt utenom det vanlige, av flere grunner, egentlig, ikke bare fordi Trond og jeg har prestert å glemme både det ene og det andre denne uka, selv om akkurat det kanskje er det som har preget uka likevel.

Uka begynte bra, med Trond på formiddag, alle på skole og jobb, og alle avtaler under kontroll. Mandag var en fin dag, med andre ord. På ettermiddagen var jeg til og med ute på vift på egen hånd, på forening sammen med venninner. Det gjorde godt, av og til er det deilig å legge bort alle bekymringer hjemme og komme ut av huset uten mann og barn, og bare være seg selv. Så mandag var en ganske så god dag, på alle måter.

En fin dag.
Mens jeg var på forening, innså jeg at Rune skulle til helsesøster for å få vaksine tirsdag (det hadde vi glemt), men at en av oss foreldrene skulle følge. Siden både jeg og Trond skulle på jobb på dagtid, ble det vanskelig å få til, så heldigvis er en av damene i foreningen helsesøster, og kunne gi beskjed om at vi måtte utsette dette til neste uke, når Trond har mulighet til å følge uten å måtte ta fri fra jobb.

Tirsdag morgen var det kaldt, skikkelig kaldt, med minusgrader og frostrøyk og hele pakka. Jeg forsøkte å finne frem ullundertøy til barna (nå endte det bare med at Maia tok på seg ullundertøy, Amanda mente det klødde, og Rune hadde vokst ut av det han hadde), vi fant frem votter, hansker, luer og skjerf, og jentene fikk på vinterjakker, mens til Rune fant jeg ingen jakker som var store nok. Gutten vår har nemlig vokst litt det siste året. Så da jeg dro til jobb, var det egentlig bare en ting jeg tenkte på, og det var at gutten vår trengte en ny vinterjakke.

Kalde og mørke morgener, også på Titania.
Da jeg var ferdig på jobb, fant jeg derfor ut at jeg skulle ta turen innom Eikunda og se om jeg kunne finne en jakke til Rune. Jeg ringte Trond, og minte han på at Rune skulle på fotballtrening, og vi ble enige om at jeg skulle finne jakke. Deretter gikk jeg på handletur og fant både jakke og ulltøy til Rune. Tilbake i bilen oppdaget jeg så at Trond hadde både forsøkt å ringe og sende melding. Vi skulle nemlig vært på foreldresamtale angående Rune ti over halv fem. Da var klokka fem.

Til mitt forsvar: jeg oppdaget både lapp med beskjed om vaksine og lappen med tidspunkt for foreldresamtale sist fredag morgen, da Rune og Amanda begge var syke, og ikke skulle på skolen. Jeg hadde da skrevet på at vi ønsket vaksine, og at vi kom til foreldresamtale, og Trond leverte lappene fredag morgen, men så ble det ikke registrert i kalenderen vår at dette skulle skje, siden jeg gikk på jobb, og Trond var hjemme med 2 syke barn. Dette var den første feilen, den neste var det kalde været på tirsdag morgen, som fikk meg til å prioritere innkjøp av varme klær til gutten.

Heldigvis fikk vi kontakt med kontaktlærer, og avtalt nytt tidspunkt allerede onsdag. Jeg holdt på å glemme det igjen, da, for jeg var såpass tidlig hjemme fra jobb at vi rakk middag før samtalen, men Trond hadde heldigvis kontroll, så da var vi på samtale sammen med gutten klokka fem. Etterpå gikk vi innom butikken og skulle handle litt kos til kvelden, da vi plutselig innså at Amanda skulle være på speideren omtrent akkurat da, og det hadde vi klart å glemme. Så da var det bare for Trond å stikke hjem og hente Amanda, og få henne kjørt til Speideren, om enn noe forsinket.

Mer bilder fra Tronds jobb. Her motorsportsenter.
Så kom torsdag. Torsdag morgen våknet Maia med feber, verk i muskler og ledd, og et hode, som i følge henne selv, kjentes ut som om det veide ett tonn. Jeg hadde ingen som helst mulighet for å være hjemme torsdag, så Trond måtte snu i døra på jobb for å gå hjem og ta seg av sykt barn, mens jeg gikk på jobb og forberedte dem på at jeg måtte være hjemme fra jobb fredag for å ta meg av Maia hvis hun fortsatt var syk, siden Trond hadde lovt at han skulle komme på jobb fredag.

Nå viste det seg at Trond hadde glemt at han ikke skulle på jobb fredag, for han hadde en avtale som skulle vare hele dagen fredagen, og hadde tatt fri fra jobb på grunn av dette. Det hadde han helt glemt, inntil jeg sjekket kalenderen sent torsdag kveld, og minte han på dette.

Trond finner stadig flotte bilde-motiver.
Fredag morgen var Maia fortsatt like tung i hodet, med feber og hele pakka, så dermed måtte hun og jeg holde oss hjemme. Jeg skal innrømme at det gjorde godt for min egen del også, jeg var skikkelig sliten, og det var godt å ha en rolig formiddag hjemme sammen med en redusert frøken. Og så fikk jeg lov til å hente Amanda og Rune på skolen når de var ferdige klokka 12, noe jeg aldri har fått gjort før, så det var veldig kjekt å få gjøre for en gangs skyld. Av og til er det ikke så dumt med en dag hjemme med sykt barn, særlig siden jeg hadde fått gjort mye klart på jobb på torsdag, så jeg ikke hadde så skrekkelig dårlig samvittighet for å være hjemme, heller.


Fredag ettermiddag og kveld koste vi oss med barna. Amanda og jeg malte med fingermaling, og koste oss med det. Og så spilte vi Cluedo, og koste oss med fredagskos og julebrus. Og så endte jeg og Trond (og Maia en periode) kvelden med å se 227 minutter med amerikansk histore. Til tross for at Maia ikke var helt i slag, men i bedring, så ble altså fredagen en nokså fin dag for oss alle sammen.



Lørdag morgen lurte Trond på om vi skulle ta den turen til IKEA for å få handlet nytt stuebord og litt til. Joda, alle vi andre var med på det, Maia følte seg i grei nok form til det, og dermed ble det bestemt at vi skulle dra avsted. Første stopp var Egersund, for å låne tilhenger fra Statoil, men så viste det seg at de ikke hadde ledig henger. Dermed tenkte vi at vi kunne handle litt i Egersund i stedet, men så oppdaget jeg at jeg hadde fått en SMS. Det viste seg nemlig at Amanda skulle vært i bursdag omtrent akkurat da, noe vi også hadde klart å glemme.

Så da var det bare å snu nesa mot Haua uten at det ble noen handling i det hele tatt, og få Amanda, dog en god halvtime for sent, levert i bursdagsselskap. Så det ble ingen handletur på oss, utenom en tur på Kiwi, da, for å handle inn til lørdagsmiddag, og en tur innom lekebutikken her på Haua, så barna fikk gått litt i butikk likevel, mens Amanda var i bursdag.

Ja, denne uka har vært en uke i forglemmelsens tegn, vi har klart å glemme avtaler både her og der, og en begynner nesten å lure litt på om en har begynt å bli så gammel at det er på tide å skylde på alderen. Men sannsynligvis er det vel brutte rutiner med sykdom og tilfeldige feriedager som har gjort oss forvirret og glemsk. Det er i alle fall lov til å håpe på at det ikke ligger noe mer alvorlig enn det bak all glemmingen denne uken.

Amanda gleder seg til jul.
Nå ser jeg at jeg har glemt å si noe om dagen i dag, men det er egentlig fordi det er lite å si om dagen i dag. Jeg begynte nemlig å kjenne på en sår og vond hals når jeg la meg i går kveld, og våknet med feberfølelse, et hode som føles som en blyklump, sår hals, og verk i muskler og ledd. Lyder det kjent? Vel, sofaen har vært mitt tilholdssted i dag, etter at jeg da endelig kom meg ut av senga litt utpå dagen. Jeg har gått inn og ut av drømmeland, ja, selv dagens blogg er skrevet etappevis, siden kreftene ikke helt strekker til noe som helst.

Nå får vi bare håpe at ikke alle avtaler for uken som kommer har blitt forskjøvet på grunn av at klokka ble endret i natt, for da blir det nok fort nye "forglemmelser" på oss her i familien, siden den elektroniske kalenderen har gjort oss litt avhengig av den. Og så satser vi på at det blir en ok uke, selv om jeg akkurat nå ikke føler meg helt klar for en ny uke, og på toppen av alt, så har jo Trond ettermiddagsuke igjen, så oddsene er vel kanskje ikke i vår favør. Men det er alltid lov til å håpe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar