Årsoversikt

søndag 16. oktober 2016

Uke 41 2016 - Høstferie på sparebluss

Da var årets høstferie overstått, i alle fall for barnas del, siden det bare er dem som har hatt ferie denne uka, mens Trond og jeg begge to har vært på jobb som vanlig. Det ble, med andre ord, hjemmeferie på våre tre i år, noe de faktisk har gitt uttrykk for at har vært helt greit, ja faktisk sa Maia at hun syntes at det egentlig var deilig med noen rolig dager hjemme i stedet for å dra på ferietur.

I tillegg har vi hatt en uke med litt dårlig råd, av flere forskjellige grunner, og dermed har vi øvd oss litt på å være økonomisk, noe både jeg og Trond har veldig godt av, siden vi vel kanskje egentlig ikke er så flinke til å være akkurat det i hverdagen. Nå er det på ingen måte krise, vi klarer oss fint, og har "backup" å ta av, men vi utfordret hverandre litt på å tenke over hva vi brukte penger på, for å se om vi kunne klare oss uten å ta av det vi har i bakhånd. Og det har egentlig vært en lærerik erfaring for oss begge.


Barna har altså hatt fri, både fra skole og fritidsaktiviteter. Det blir fort lange dager hjemme, og det har nok blitt mer "skjermtid" enn hva som er anbefalt, men de har vært ganske flinke til å finne på andre ting de kunne gjøre, også. Trond har jobbet nattevakter, så han har vært hjemme, selv om han har forsøkt å sove på formiddagen, mens jeg har vært på jobb som vanlig på dagene. Dermed har barna vært litt alene på dagene, selv om pappa har vært tilstede, og så har jeg vært tilgjengelig på telefon. Og det har altså barna benyttet seg av.

Amanda begynte mandagen med å sende melding til meg om hun kunne lage "treats" til Snøball. Hun hadde nemlig funnet en oppskrift på muffins til hunder på internett, og hadde lyst til å teste den. Siden det involverte bruk av bakerovn, så ba jeg henne om å vente til jeg kom hjem, etter at hun hadde sendt oppskrift til meg på "Viber". De er teknisk anlagte, barna av vår tid, må jeg si! Så på ettermiddagen på mandag ble det altså baking av muffins til Snøball, men de inneholdt egentlig bare helt "vanlige" ingredienser, som var trygge for Snøball, men helt spiselige for oss mennesker også. Så til kaffemat på mandag spiste vi alle, inklusiv Snøball, hundemuffins.


Tirsdag ville hun lage vannmelon-is, og sendte melding om det. Igjen måtte jeg be henne vente til jeg kom hjem, eller i det minste til pappa var våken, siden det involverte bruk av skarpe kniver. HMS i hjemmet er viktig, tenker jeg! Men det ble vannmelon-is på kvelden, selv om de ikke fikk spist dem før på onsdag da. Vi moste vannmelon og frøs i isformer. Så skulle det være noe grønt på toppen, oppskriften ba om kokosmelk, men det hadde vi ikke, så jeg foreslo eplejuice med grønn konditorfarge. Det fungerte imidlertid dårlig, for da fløt bare vannmelonen opp. Så da tilsatte vi litt maisenna i eplejuice, og varmet litt, og dermed hadde vi laget grønt slim! Det fungerte i formene, vannmelonen fløt ikke lengre opp, og vi kunne fryse vannmelonisene. Men det smakte ikke videre godt med frossen eplejuice med maizenna, så det fungerer nok bedre som slim til Halloween enn som den grønne delen av en vannmelon-is.


Maia sendte melding på mandag, og ville at jeg skulle kontakte mammaen til en venninne, for Maia ville overnatte der fra mandag til tirsdag. Hun fikk beskjed om å ta det med Trond når han stod opp, så da hadde hun gått ned og vekt Trond og bedt ham ordne opp. Enden på visa ble i alle fall at hun forsvant ut døra her på mandag omtrent samtidig med at jeg kom hjem fra jobb, og ble borte til godt utpå kvelden på tirsdag.

Rune hadde overnattingsbesøk av bestekompisen fra tirsdag til torsdag, det var avtalt på forhånd, og veldig gøy for guttene å ha litt ferie sammen mens vi voksne har vært opptatt med hverdagene. De to går så godt sammen, så det er bare gøy å ha en ekstra. De koser seg med jakt på en liksom-elg de har fått for seg at bor i området her, og har forsøkt å fange denne elgen med både feller, lyssverd, plastsverd og diverse andre våpen som er ganske så ufarlige for en elg som bare eksisterer i deres fantasi. Men de har jammen hatt det mye gøy med den elg-jakta likevel!

På jobb har det vært travelt denne uka, ikke mye høstferie-stemning der, med andre ord, ut over at det har vært tøft å fylle ledige vakter for dem som har holdt på med sånt, siden alle som ikke allerede er på jobb, enten var bortreis eller syke. Men vi har da kommet oss gjennom uken likevel, selv om jeg skal innrømme at jeg startet fredagen med et "Thank God it's Friday".


Torsdag var jeg og Trond på øvelse med amatørteateret. Jeg stilte med tre revy-sanger som vi gjorde ferdig onsdag kveld, mens Åse og Perro var på besøk, så blir det spennende å se om noen av dem kan brukes i revyen, som settes opp i begynnelsen av mars til neste år. Det var en fin øvelse, selv om vi ikke var så mange, så hadde vi det skikkelig gøy! Og nå skal vi snart begynne å se over det vi har laget så langt i høst, noe jeg synes er like kjekt som å skrive det i utgangspunktet.

I helgen har Maia vært på nytt overnattingsbesøk, hos en annen venninne denne gangen. Hun syklet dit på fredag kveld. Jeg og Trond fant på at vi skulle sykle opp og hente henne hjem i går, så dermed ble det første sykkeltur med alle fem pluss Snøball på sykkel, selv om vi ikke akkurat syklet sammen. For Rune trenger litt ekstra tid og motivasjon, og Snøball må få tid til å lukte, tisse og bæsje litt underveis, mens jentene sykler foran og er fremme lenge før oss andre. Vi må nok øve oss litt på det der med å sykle sammen på tur. Men gøy var det!

Amanda fiksa frokost på lørdag morgen. Flinke jenta vår!
Ellers har vi egentlig bare kost oss sammen, hele familien, denne uka. Jeg tror alle har hatt godt av et avbrekk fra hverdagsrutinene, selv om det ikke ble noe tur på oss i år. Trond og jeg har en plan om å finne på noe litt senere i høst, om vi bare finner en helg der alle har fri, og økonomien strekker til, men vi får se hva det blir til med oss. Vi har i alle fall lært oss at det er ganske lurt å kikke litt på hva ting koster på butikken, for det er mye å spare om du velger de billigste produktene, selv om det ikke alltid er logisk hva som er billigste alternativ. Men det visste kanskje alle andre enn oss fra før.


Vi har sett ferdig niende sesong av Big Bang Theory, og testet et par av Sheldons varianter av toast til kveldsmat i kveld, her ble det både Star Wars Toast (med en lys og en mørk side) og Arme Riddere, til alles fornøyelse. Og så har vi gjort klart til å komme tilbake til hverdagen igjen i morgen, Maia har til og med laget klar lunsjen sin. Nå gjelder det bare å få snudd det døgnet tilbake til normal rytme igjen, for det har jo, som jeg tidligere har spådd, blitt noe forskjøvet igjen. Men det er jo bare godt og vel 9 uker igjen til jul, og da blir det jo kluss i døgnrytmen igjen, likevel, er jeg redd.

Rune synes forøvrig at det var noe stort tull at han skal tilbake på skolen i morgen, for en uke ferie kan da vel ikke vare bare 7 dager? Nei, lillegutt mente bestemt at det måtte være minst 10 dager i en uke her i kveld. Men det er nok bare slik det føles når det har vært travelt på jobb, dessverre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar