Årsoversikt

søndag 9. oktober 2016

Uke 40 2016 - Hverdager, en tur til IKEA, og litt til...

Da har vi igjen overlevd en "ettermiddagsuke", årets ellevte, faktisk, om jeg ikke har telt feil. Jeg skal ikke begynne å klage over at Trond igjen har jobbet ettermiddag, jeg vet at det er like tungt for han som for meg, men jeg må bare få konstatere at vi altså har kommet gjennom denne uka helskinnet, alle sammen. 


Siden det altså da har vært ettermiddagsuke, så har jo uka stort sett forløpt slik den pleier å gjøre når det er ettermiddag, og det har vært lite krumspring i forhold til "rutinen", noe som egentlig har vært helt greit, siden hverdagen på mange måter er travel nok, særlig når jeg skal "fikse" ettermiddagsaktivitene for barna sånn litt på egenhånd. Men nå må det innrømmes at det fort hadde skjært seg om vi ikke hadde hatt "base" hos svigermor disse ukene, for når barna skal ut på forskjellige aktiviteter både rett etter skolen og en time eller to etter skoletid, så hadde det blitt mange kilometer fram og tilbake for dem om de skulle gått helt hjem innimellom det som skjer. Ikke at det gjerne hadde gått, det også, vi bor ikke  langt fra sentrum, men jeg har en viss forståelse for at det blir litt kjipt å gå hjem for å snu i døra og gå tilbake til sentrum for å rekke det en skal være med på. Så, nok en gang, takk Gud for svigermor, som bor i sentrum, og er så grei som hun er!

Vel, nok syting om ettermiddagsuker. Tror jeg. I alle fall for denne gang. Håper jeg.


På jobb har det vært litt roligere dager nå som både jeg og min kollega Thomas er tilbake på jobb. Det tror jeg faktisk vi begge er glade for, det var godt å kunne gå hjem fra jobb i rimelig tid på fredag og vite at jeg i alle fall nesten er "à jour" nå. Det er greit at ting fungerer på jobb når ettermiddagene insisterer på å være så travle som de er for tiden. Det eneste som har plaget meg litt, er det ytterste leddet på langefingeren på venstre hånd, som har gjort vondt, sånn helt uten at jeg skjønner hvorfor den gjør det.

Det har egentlig gjort vondt der sånn omtrent en ukes tid, jeg er ikke helt sikker på når det var jeg faktisk merket at den gjorde vondt første gang (jeg er en sånn pasient det er vanskelig å få eksakte fakta ut av, skjønner jeg). Til å begynne med gjorde den nemlig bare vondt når jeg løftet kaffekoppen (irriterende nok, egentlig, men fullt mulig å unngå å løfte med langefingeren), men ut over i uka begynte den å verke når jeg skulle skrive noe, når jeg skulle vri på rattet mens jeg kjørte bil, og etter hvert så gjorde den egentlig vondt bare jeg brukte den fingeren til noe som helst. Til slutt fant jeg ut at jeg måtte forsøke å avlaste, og bestemte meg for å tape fingeren fast til en av de andre fingrene.


Jeg forsøkte først å tape den til pekefingeren, men det gikk heller dårlig, så da ble det ringfingeren som til slutt ble "limt" fast til den vanskelige langefingeren. Det gikk bedre, men når jeg forsøkte å ta på meg engangshansker på lørdag så oppdaget jeg at det ikke var bare-bare med 4 fingre, hvorav en var dobbelt så tykk som vanlig. Men jeg tror (og håper) det har hatt effekt, for fingeren kjennes bedre.

Det har ellers vært skrekkelig kaldt på nettene og morgenene denne uka, høsten har virkelig gjort sitt inntok, ja, faktisk har det nesten vært vinterfølelse når en kikker ut på bilen på morgenen og ser at det er frost på frontruta. Vi har fått testet "forvarmeren" på den nye bilen denne uka, for å si det sånn, og jeg er så langt godt fornøyd med å komme ut til varm bil med klar frontrute. Men ellers skal en ikke klage på været, for det har jo vært klart og fint rent bortsett fra kulden, da.


Fredag fikk barna ferie litt før enn planlagt, siden skolen stengte klokka 11. Vi hadde tenkt å ta turen til Sandnes og IKEA etter jobb (Trond hadde fri fredag, hurra!), men så fikk Amanda invitasjon til ikke mindre enn to fødselsdagsfeiringer på fredag, så dermed måtte vi utsette turen til IKEA til lørdag. Så der var vi da i går. Vi hadde tenkt å handle både nytt stuebord og 2 hyller til rommet til Amanda, og kikka til og med litt på ny skrivepult til henne, men så glemmer vi stadig vekk at vi har byttet til en noe mindre bil enn vi har vært vant til, så det går rett og slett ikke lengre å shoppe masse på IKEA samtidig som alle fem er med i bilen. Så det ble bare en hylle, og selvsagt en masse andre småting som vi enten trenger eller ikke, og så får vi ta turen inn igjen med tilhenger om noen uker for å handle mer.

Barna insisterte på besøk på Toys R Us, de hadde med seg egne penger (oppsparte midler fra bursdager og ukepenger), og fikk handle for dem. Rune kjøpte seg litt, Maia fant seg noen ting som hun ville ha, men Amanda, hun klarte ikke å bestemme seg for noe som helst, og endte med å reise hjem med alle pengene i god behold. Det er jo i grunnen greit, hun er flink til å spare, jenta vår, sånn sett. 


Det ble også en tur innom Kvadrat, der vi spiste "middag", og kikket litt i butikker. Litt "snop" ble det også, jeg og Trond kjøpte blant annet niende sesong av "Big Bang Theory", og barna kikket litt på BR leker også, for de hadde visst ikke fått nok av lekebutikk på Toys R Us. Men så dro vi hjemover igjen, og var hjemme såpass tidlig at vi kunne handle matvarer hjemme på Haua, ulogisk nok.

I dag har vi vært hjemme og slappet av. Noen, (les Snøball), mer enn andre, hun finner stadig vekk nye steder å slappe av, som i nakkekroken min, i vinduskarmen, mellom beina mine på lenestolen, oppå dyna mi når jeg ikke har stått opp enda, eller midt i haugen med reine håndklær og annet som burde vært lagt sammen. Jeg og Trond har skrudd sammen bokhylle på rommet til Amanda, og fylt bøker i hyllene, og så har jeg og jentene ryddet videre på Amandas rom, slik at det nå begynner å nærme seg noe der inne. 


Og så har vi sett sånn omtrent halve sesong ni av "Big Bang Theory", og kjenner jeg meg og Trond rett, så rekker vi nok en episode eller to til før vi legger oss. Men først må jo jeg blogge meg ferdig. 

Jeg kom akkurat på at jeg jo hadde tenkt å skrive noe om "Rosa Sløyfe"-aksjonen, for den har vi jo fått med oss denne uken. På jobb hadde vi fått rosa engangshansker, det syntes jeg var ganske stilig, og utenfor Statoil, eller egentlig "Circle K" i Egersund, så er det så flott for tiden, med mange flotte rosa BH-er som dekorasjon mellom pumpene. Jeg mistet selv min kjære bestemor Gunnhild til brystkreft for mange år siden, og synes det er så utrolig flott at det blir satt fokus på forskning på brystkreft, og vil derfor avslutte dagens blogg med å oppfordre alle til å gi sin støtte til "Rosa Sløyfe"! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar