Årsoversikt

søndag 17. juli 2016

Uke 28 2016 - Sommerferie er greit

Jepp, det er søndag i dag, så da må jeg jo blogge "dobbelt" opp, for jeg kan jo ikke forsømme "ukebloggen" min, eller "nyttårsforsettbloggen", selv om jeg for tiden ferieblogger hver eneste dag!

Jeg har egentlig ikke så veldig søndagsfølelse i dag, siden vi er i Polen, og her er alt åpnet som om det var hvilken som helst hverdag, så det var på nære nippet at jeg holdt på å glemme hele ukebloggingen. Men det er søndag, også her i Polen, selv om en ikke merker dette fullt så godt som hjemme i Norge, der søndag betyr: "å hjelpe meg, vi har glemt å planlegge søndagsmiddagen, hva gjør vi nå, som butikken er stengt'?" Nå kan det vel mistenkes ut fra dette, at jeg er for søndagsåpne butikker, men det er jeg egentlig litt usikker på. Jeg mener, joda, det hadde vært greit å kunne handle inn det jeg trenger på søndag, når jeg har glemt å handle på lørdag, men jeg er  usikker på om vi trenger å kunne gå i butikker også på søndager ut over det. (Men ei lita Brustad-bu i Sokndal, det hadde neimen ikke vært dumt, likevel, da!)


Nå har vi snart vært på ferie-tur i en ukes tid, og egentlig rukket over mye på disse 6 dagene vi har vært på tur. Vi har hatt spennende dager med dekk som punkterer på motorveien i Danmark, dukker som forsvinner og dukker opp igjen i Berlin og vaskemaskiner som tar klær som gissel. Vi har hatt late dager, med 12 timer i badeland, og sightseeing via buss, og vi har hatt travle dager, der vi har gjort masse på få timer. Vi har møtt venner, vi har "hilst på" filmstjerner i voks, vi har nesten møtt på famile (men vi var bare like i nærheten av hverandre i Berlin), og vi har øvd oss på både tysk og polsk. Og alt dette på 6 dager! Og vi er så vidt kommet igang med ferien!




Ferie er neimen ikke dumt, altså, det må jeg innrømme. Nå er jeg heldig, og har det veldig bra i jobben min, og synes egentlig det er helt topp å være på jobb. Men likevel, så er det deilig å bare kunne dra omkring og se seg om, og være sammen med familien litt mer enn noen korte og hektiske timer på ettermiddagen. Det er på en måte nå i ferien at vi "lever" skikkelig. Samtidig, så er det ikke alltid like lett å få barna med på at vi skal "leve" skikkelig nå, for de vil jo helst bare sitte i ro på hotellrommet eller leiligheten og kikke på videoer på nettbrett eller mobil. Og det første de leter etter når vi kommer inn i en restaurant eller en butikk, det er WiFi. Vi kunne sikkert spart mye penger på å holde oss hjemme, og bare sitte inne og være på nett.

Apropos nett. Denne uken har diskusjonen i familien (og forøvrig store deler av resten av verden) gått rundt den nye appen "Pokemon Go", som tilsynelatende "alle" spiller for tiden. Slik jeg har forstått det, ble den lansert denne uka i Tyskland, det er kanskje derfor vi har merket dette spesielt mye. Maia har mast om å få laste denne ned til mobilen sin (siden hun har skrekkelig lyst til å være med på dette "racet"), mens Trond har vært uvanlig skeptisk til et spill, da han har lest eller hørt at det er folk som har mistet livet mens de har lett etter Pokemons.



Maia har argumentert med at det er "PGI 3", altså anbefalt for alle over 3 år, og med at "alle" spiller dette. Og det kan jo ha positive ringvirkninger, om denne appen altså får tilsynelatende alltid innesittende ungdommer ut av hus for å lete etter Pokemons, så må en jo nesten si at det er en bragd i seg selv! Enden på visa her i familien har blitt at Maia har fått laste det ned, med streng beskjed om at hun ikke får gå med denne og lete i bytrafikk eller andre steder der det potensielt kan kjøre biler, og Amanda og Rune er fortvilet over at de altså ikke kan laste appen ned på sine mobiler, siden de ikke er kompatible med appen. Kanskje like greit, spør du meg, men det er nok de to dypt uenige med meg i, og begge ønsker seg nå derfor nye mobiler som de kan ha Pokemon Go på. (Nå må jeg innrømme at når jeg gikk til anskaffelse av min første "Smart"-telefon, så var det fordi jeg hadde lyst til å teste "Angry Birds", så jeg skal kanskje ikke snakke for høyt.)

Ellers må jeg faktisk komme med litt skryt sånn på tampen av dagens blogginnlegg, og dette må dere ta til dere, Telenor, for det er ikke ofte jeg kommer med skryt! Det er faktisk veldig greit og veldig bra med de nye abonnementene, som vi kan bruke akkurat som hjemme rundt omkring i Europa. Så langt ser det faktisk ut til at dette innfrir - vi har brukt mobilene akkurat som hjemme, og det har ikke kostet oss noe mer ekstra enn de kronene som våre nye abonnementer kostet mer enn de gamle. Så greit å kunne ringe hverandre når vi ikke finner hverandre, å kunne ta frem GPS og Google Maps når en står fast på hvordan en skal komme seg frem, og kunne booke overnatting og andre ting via mobil, uten å bekymre seg grønn over hvor mye dette skal koste! Veldig bra, Telenor! Dette liker vi!



Nei, nå har Trond og barna gjort seg klare for senga, så det er best jeg gir meg for i dag. Med to blogginnlegg på en kveld, så skulle det greie seg for nå, tenker jeg, uansett! Og i morgen starter uke 2 av årets ferie for min del - vi er så vidt kommet i gang! Hurra for at vi enda har noen uker igjen - for sommerferie, det er rett og slett ganske greit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar