Årsoversikt

søndag 12. mars 2023

We don't talk about Bruno. Or do we? (Uke 10 2023)


 Når "vi" får en ide

I helga før vinterferien fikk vi en ide. Og når jeg skriver "vi", så skal det innrømmes at det kanskje først var meg som fikk ideen, for så å foreslå det for Amanda, og siden så la vi frem ideen "vår" for Maia. Heldigvis så syntes vi alle tre at det var en ganske god ide, så dermed var det ikke så veldig lang vei fra tanke til handling for noen av oss.

Ideen var at jentene skulle delta på UKM med sangen "We don't talk about Bruno" fra animasjonsfilmen "Encanto". Grunnen til at jeg fikk den ideen, er at de allerede kort tid etter at vi så den filmen fordelte "stemmene" i sangen, og siden har de to sunget den rett som det er, med stor innlevelse, både i bilen og hjemme. Og så mener Amanda at jeg kanskje hadde litt lyst til å sy kostymer også. 

I alle fall. På en-to-tre hadde vi laget en plan for kostymer og kostymeskift som i alle fall Amanda og jeg hadde stor tro på skulle fungere, og plutselig hadde de meldt seg på UKM. I høstferien ble det tur på Selfmade i Åsane for innkjøp av stoff til kostymer og diverse tilbehør, og så ble det, eller litt masing fra Amanda, kostymesying i de aller fleste ledige stunder, de neste to ukene.

Når begge jentene skulle skifte kostyme 2 ganger i løpet av en sang på vel 3 1/2 minutt, så krever det at kostymeskiftene må gå fort. Men med litt fantasi, litt tankevirksomhet, og en god del borrelås, så hadde vi en klar formening om at dette skulle vi få til. Og det fikk vi jo. Selv om klokken ble halv to natt til fredag denne uken (natten til dagen UKM skulle arrangeres på), og jeg på det tidspunktet var ganske så lei av å sy borrelås, så ble kostymene klare. 

Det ble så bra! Selv om Maia altså ikke hadde fått testet sitt siste kostymebytte mer enn en gang før hun gjorde det på scenen på den ene prøven de hadde, så gikk det så bra. Med relativt fersk koreografi (den lagde de vel helst på torsdag kveld), nydelig sang (mamma er veldig stolt av jentene sine), og med effektive kostymeskift, så ble det en suksess. Og om noen uker så skal de nok forsøke å gjenta bragden på fylkesfinale "nord" i Sogndal. 

Det kan være at kostymene skal få enda noen detaljer til da, men jeg satser på at jeg da får rota meg til å gjøre det litt før natta før den forestillingen. 

💙

Mandag 6. mars 2023


På utekontor i Brekke. Når en ikke har annet for hånden, fungerer tungespatel fint i kaffen.

Tirsdag 7. mars 2023


Mens Amanda og jeg har sydd, klipt og limt kostymer på spisestua, har Snøball slappet av.

Onsdag 8. mars 2023


Ja, for uten tilgang til journalsystemet, så vet jeg jo ikke hvem som har time en gang.

Torsdag 9. mars 2023


Når VyBussen er forsinka, så må jeg til Instefjord for å hente Maia. Da blir det sen middag.

Fredag 10. mars 2023


Fredag var den store dagen, det ble en kjempefin kveld for alle involverte. Og kostymene ble klare!

Lørdag 11. mars 2023


Når Trond er på møte på Voss, må jeg til Bergen for å hente ham hjem. I snøkaos. 

Søndag 12. mars 2023


Bilen til Trond måtte spas frem etter noen dager på Sollibotn. Galskap med så mye snø i mars!

💙

På nattbordet akkurat nå: Hodekløpinne


Siden det har blitt mest søm og lite lesing også denne uken på grunn av det, så fortsetter jeg å fortelle om andre ting som jeg finner på nattbordet mitt eller der omkring, jeg, da. 

Denne "hodekløpinnen" har jeg kjøpt på TGR. Jeg antar at det ser ganske så idiotisk ut, men du verden så deilig det er å få klødd og massert hodebunnen med denne. Absolutt verdt prisen, som heller ikke var all verden på TGR. Må prøves!

👍👍👍👍👍👍

💙
 
På tv-skjermen denne uka: Flash

Denne serien er det Rune og jeg som ser sammen, vi har kastet oss ut i DC-universet etter først å ha sett "Gotham" sammen i fjor vinter og vår, så begynte vi vel på "Flash" i fjor høst.


Vi holder på med sesong 6 av totalt 8 sesonger. Dette er en skikkelig superhelt-serie, med en ny "skurk" hver sesong som truer tilværelsen til alle i universet. I tillegg leker de mye med tanke på et "multivers", så flere karakterer dukker opp i forskjellige "typer", noe som skaper både forvirring, men også mange spennende muligheter.

Vi to koser oss skikkelig med "Flash" når vi får lov til å sette oss ned og se sammen, men det avhenger av at Amanda er opptatt med noe annet, siden hun ikke deler vår kjærlighet til superhelter fra DC-universet. Vi liker for øvrig de fleste superhelter, samme hvilket univers (eller multivers) de hører til. Og siden det er så mange serier med mange forskjellige superhelter, så har vi flere å velge mellom når vi en dag har sett alle episodene av "Flash", for sesong 8 er visst den siste.

👍👍👍👍👍

💙

På lego-fronten denne uka: Grimaulds Plass 12


Denne uken ble det lego i stedet for brettspill. Jeg gjorde et "uttak" fra legofondet da jeg fant dette settet på tilbud på Extra Leker. Det har stått på "ønskelista" mi siden det kom ut i høst, både fordi jeg er veldig glad i legosett der det skal bygges hus (det er vel den uforløste arkitekt-spiren i meg som ligger der og ulmer), men også fordi jeg er veldig glad i akkurat dette huset i Harry Potter-serien.

Rune er litt irritert på at vi så sjelden får tid til å sette oss ned og bygge lego. Jeg har flere store sett stående i eskene i påvente av bygging, og det syntes gutten er ganske så teit. Men med en travel hverdag, så er det ikke så rart at det tar tid å få bygget et hus, selv om det er av lego. Jeg gleder meg veldig til å begynne på dette. Jeg må bare gjøre ferdig "Galtvort" først.

👍👍👍👍👍👍

💙

På test-bordet denne uka: Orange Bar


Denne sjokoladen fant Amanda på Meny i Knarvik. Det er vel på en måte sjokoladeplateversjonen av sånne "sjokoladeappelsiner" som en har fått kjøpt rundt påsketider tidligere år. Og den smakte vel også omtrent slik de sjokolade-appelsinene smaker.

Trond sier det smakte godt, at sjokoladen smeltet på tunga, og at en skulle ønsker at en hadde mer. Amanda sier at det var vanskelig å "knekke" en appelsin-skive, men at smaken var like god. Jeg likte dem også, appelsinsmaken passer sammen med melkesjokoladen. Maia ville ikke smake, for hun liker ikke slik sjokolade. Og Rune tror vi også likte den, for han ba om flere stykker.

👍👍👍👍👍

💙

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar