Årsoversikt

søndag 19. mars 2023

Når Snøball trenger en klipp (Uke 11 2023)


 Klippe, klippe, sa kjærringa

Når jeg forteller historien om hvordan vi fikk hunden i vårt liv, Snøball, så liker jeg å si at vi hadde familieråd der det ble lagt frem to alternativer, enten å få en baby til, eller å få en hund, og at det da ble enstemmig vedtatt at vi skulle få oss hund. Om det var helt slik avgjørelsen ble tatt, må jeg innrømme at jeg ikke helt husker, men det ble i alle fall hund. Og det ble Snøball.

Siden Trond er allergisk mot hunder satset vi på en allergivennlig rase. Bichon Frise er en slik rase. Grunnen til at de er allergivennlige, er at de ikke mister pels, eller røyter, som det også heter, eller "snøse", som Trond sier det. Det er allergivennlig fordi det visstnok er noe i hårroten som pels-allergikere reagerer på, og når pelsen ikke faller av, så blir det mindre av dette. 

Vel, for å gjøre en lang historie kort, Trond har tålt Snøball veldig godt, og sånn i utgangspunktet tenkte vi at det å slippe å støvsuge og vaske på hundehår i tillegg egentlig var helt greit, og litt "verdt det" at hunden da i stedet måtte klippes med jevnlige mellomrom. Så de siste, snart 8, årene, så har Snøball blitt klippet, dog med noe ujevne mellomrom. 

Snøball liker på ingen måte å bli klippet. Om jeg finner frem saksen, eller spør henne om vi skal klippe, så har hun en tendens til å løpe og gjemme seg. Det gjør det ikke lystbetont. Særlig når en vet at det tar flere timer, med møysommelig arbeid for å komme til i alle kriker og kroker, og da må en i alle fall ha tid, noe det ofte er dårlig med i mitt liv. I tillegg så har vi forsøkt å planlegge klippene slik at hun slipper å gå med helt kort pels midt på vinteren, og veldig tykk pels midt på sommeren. Dermed - ujevne mellomrom. 

Uansett. De siste ukene har det vært veldig tydelig at Snøball trengte en klipp, snøvær eller ei. Jeg glemte forresten å si at vi de siste årene i tillegg til disse ujevne mellomrommene, som oftest har klippet Snøball i etapper. Slik ble det også denne gangen. Det er vel sikker 2-3 uker siden jeg begynte på klippen. Da var det hode, hals og for-beina som ble klippet. Så i noe tid nå, så har Snøball gått rundt og sett ut som hun hadde bukser på. 

Men nå i helgen tok Amanda og jeg igjen saksa fatt, og fikk først klipt bakbeina, rumpa og halen, slik at på lørdag kveld og søndag formiddag, så sprang hun rundt her med en "ring" med lang og til dels tovet, pels midt rundt magen. Men til slutt tok Amanda saksen i egen hånd, og fullførte klippen, slik at Snøball nå er nyklippet, og ferdig klippet, for en stund. 

Det er nå at mange lurer på om vi har fått oss ny hund. Hun har tross alt krympet to størrelser, og ser nesten ut som en liten valp akkurat nå. Men det er den samme "gamle" og gode Snøballen vår som løper rundt her, noe lettere til beins enn hun har vært den siste tiden. Nå kan vi nyte det noen uker, Snøball og jeg, og ikke tenke på neste gang jeg må ta saksa fatt. Vi gruer oss nok nesten like mye, begge to.

💙

Mandag 13. mars 2023


Mandag var det tur til Førde på Rune og meg. Runes brudd var ikke helt grodd, så det ble ny gips.

Tirsdag 14. mars 2023


Så ble det tur til Bergen på tirsdag, da var det temakveld på HUS på meg og to sekretærer.

Onsdag 15. mars 2023


Så var det tid for 4H møte, med vaffelkonkurranse, der vi fikk være med som dommere.

Torsdag 16. mars 2023


Jeg fikk være med på utrykning med ambulanse, første gang det passet slik etter over 5 år her.

Fredag 17. mars 2023


Uka løper fort av sted, plutselig er det fredag, og en kan glede seg til helg.

Lørdag 18. mars 2023


Det er viktig med godt utstyr, rikelig med godbiter, og korrekt vernetøy når det skal klippes.

Søndag 18. mars 2023


Det er mye kos med en hund i livet, her er det Snøball som har lagt seg oppå Maia.

💙

På nattbordet akkurat nå: "Slug-fidget"


Det er ikke juks, den ligger faktisk på nattbordet mitt, denne også. Det er en leddet "snegle" til å fikle med, særlig velegnet for neurodivergente, som kan ha stor nytte av slike, men også til glede for mange andre barn og voksne. Amanda kjøpte først denne, men ville heller ha en regnbuefarget en da hun fant det, så da kjøpte jeg den til henne, og fikk denne grønne i bytte.

Om jeg bruker den mye? Nei. Men jeg har flere i familien som av og til trenger noe sånt å "fikle" med, og da er det greit å ha en på felles. Og det er ganske beroligende å vri på den når en først begynner, det skal innrømmes. Denne kan ikke tas fra hverandre, slik sett er Amanda sin regnbuefargede noe mer avansert. Men det er helt greit, det.

👍👍👍👍

💙
 
På tv-skjermen denne uka: The Last of Us

Dette er en av de nyere "familie-seriene" våre, der alle fem ser episodene sammen.



Dette har vel vært vinterens store "snakkis" på seriefronten. Serien bygger på et tv-spill, men har fått mye skryt for hvor godt den er laget, i motsetning til flere tidligere forsøk på å lage tv-serier av tv-spill. Uansett kritikernes mening; vi har kost oss med denne, selv om den er noe mørk og skummel til tider. Men nå har vi tross alt tre tenåringer i hus, så de tåler det.

Siste episode av sesong 1 kom på HBO Max denne uken, så da Maia kom hjem torsdag kveld, ble den sett her i hus. Og det er ingen tvil: vi gleder oss til neste sesong, selv om det nok blir litt ventetid før vi får sett den. Pedro Pascal er blitt en favoritt også her i hus, for å si det sånn.

👍👍👍👍👍👍

💙

På spill-fronten denne uka: The Sims 4 (PS5)


Amanda har kjøpt seg sin helt egen Playstation 5 for noe av pengene hun fikk til konfirmasjonen. På den har hun blant annet installert The Sims 4, og i helgen har vi "spilt" dette en god del sammen. 

Jeg har vært veldig glad i the Sims lenge. Faktisk er mitt forhold til denne spill-serien (vel og merke på PC) mer langvarig enn forholdet til min ektemann. Men etter at barna kom, så ble det lite tid til spilling på fritiden, så The Sims 3 og The Sims 4 er det helst barna som har spilt. Og vi er like glad i å "leke" med simmene, og bygge hus og mer i nabolaget vårt, alle sammen, men kanskje mest vi jentene.

Det er faktisk en god del underholdning å sitte sammen og "planlegge" hvordan ting skal foregå, så dette klarer vi å gjøre til "multi-player", selv om det bare er en som kan styre kontrolleren av gangen. The Sims er og blir gøy! Gleder oss til neste "generasjon", som det ryktes skal komme om ikke for lenge.

👍👍👍👍👍👍

💙

På test-bordet denne uka: Dr Sour Sour Gummies


Vi prøvde denne blå varianten, som jeg fant på "Billy" på Åsane Senter denne uka. De skal være veldig sure, men det er vel ingen av oss helt enige i. Men at de var gode, det er vi enige om.

Maia synes de var ganske "grei" sure, og smakte godt, men tunga svir om en spiser for mange. Amanda synes de var gode, og hadde god smak, og at de var passelig sure, slik at en hadde lyst på flere. Trond synes de ikke var så sure som fryktet. Konsistens som seigemenn, som Trond sier han foretrekker. Jeg liker sure ting, så disse falt i smak.

👍👍👍👍👍

💙

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar