Årsoversikt

søndag 6. mars 2022

Uke 9 2022 - Mitt favorittdyr

Illustrasjon: Maia

 Mitt favorittdyr


Da jeg var ung, så definerte jeg meg som et "katte-menneske". Altså, ikke et menneske som egentlig var en katt, men som et menneske som liker katter bedre enn, for eksempel, hunder, eller for så vidt, et hvert annet kjæledyr som kunne vært aktuelt å ha. Hvis jeg skulle skrive i en "vennebok", og et av spørsmålene var "hva er ditt favoritt-dyr?", så kan jeg så godt som garantere at mitt svar var: katt. 

Vi hadde katter da jeg vokste opp. Fresia og Knøttet, het i alle fall to av dem. Jeg tror at jeg tenkte på Knøttet som "min" katt, men ofte kan min kjære søster fortelle meg at jeg tar heftig feil om hva som var "mitt", og hva som egentlig var hennes, men som jeg fikk "låne", så akkurat der kan det være at det bare har vært min oppfatning av situasjonen. Men i alle fall, vi hadde katter. Vi hadde også, etter hvert, en hund (Rexi), og et "drykkjelam" (jeg trodde lenge det var et "krykkjelam", sulemål var ikke mitt første språk, og det var vel logisk for meg at det trengte "krykkjer"), som etter hvert ble til en sau.

Jeg har en teori rundt dyrene vi hadde hjemme i min oppvekst. Det var nemlig sånn at min kjære storesøster var litt redd for de fleste dyr. Jeg er usikker på om hun var redd for katter, men jeg vet at hun var redd for hunder, sauer og kyr. Og jeg tror at det var derfor pappa gikk til anskaffelse av både hund og lam. Han kom aldri så langt som til kyr, men det er kanskje like greit. Min teori er at pappa dreiv med en tidlig form for eksponeringsterapi, Noe som trolig fungerte, Åse ble i alle fall fortrolig med både katter, hunder og sauen vår, Suzi. Jeg mistenker at hun fortsatt har et anstrengt forhold til kyr. 

Men altså, jeg var aller mest glad i katter. Trolig fordi Åse likte hunder best, og når Åse likte noe, så var det viktig for meg å ikke like det - og helst like veldig godt noe som var ganske motsatt av det hun likte. Ergo; Åse likte hunder, jeg elsket katter. (Åse likte HaPå - jeg likte Nøtte, osv.) Dette vedvarte egentlig til jeg var godt oppi 20-årene. Men så møtte jeg Trond.

Trond er allergisk. Mot det meste av dyr som har pels eller fjær. Så han var tidlig ute med å forklare meg at han ikke kunne ha andre kjæledyr enn fisk, og muligvis skilpadde. (Slanger og andre reptiler er utelukket av andre grunner; min fobi mot slike.) Problemet hans er at han samtidig er over gjennomsnittet glad i dyr. Så da han sa vi ikke kunne ha hund eller katt, begynte jeg ganske fort å lete etter allergivennlige raser.

Slik kom jeg over rasen "Bichon Frise". Og slik ble det til at jeg fikk et nytt favoritt-dyr. Etter at Snøball kom inn i livet vårt, har jeg ikke helt forstått hvordan jeg kunne foretrekke katter. Snøball fikk navnet sitt før vi visste hvor mye stell en sånn pels trenger for å se ut som en snøball, men hun bærer det med stolthet, og bryr seg ikke om at navnet ikke er "kjønnsriktig" en plass.

Denne uken har jeg vært syk. Og Snøball har fulgt meg i tykt og tynt. Hvor enn jeg har vært, har hun fulgt meg. Jeg har fundert på om hun instinktivt følger den hun oppfatter som "sykest" (det har i alle fall jeg gjort; oppfattet meg selv som "sykest"), og våker over denne, eller om det egentlig bare dreier seg om myke steder å sove. Men godt selskap og litt trøst, det er det ingen tvil om at hun gir. 

Så mitt "nye" favoritt-dyr, det er ikke katt, ikke hund, men Snøball. 

28. februar - 2022 - mandag

Foto: meg selv og Trond

Vi startet uken mer eller mindre der vi slapp forrige uke: med korona.
Trond og mor testet positivt, dermed slapp Rune og jeg ut av isolasjon.
Formen var dårlig, så det medførte bare små turer til kjøkkenet,
og så lengre hvilestunder i stua eller senga etter hver tur.

Stikkord for dagen: korona-jackpot

1. mars - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Amanda var på skolen i begynnelsen av uka, og måtte handle for oss andre,
siden vi var hjemme i isolasjon og spiste kjeks i mangel av brød.
Snøball ommøblerte sengene sine i stua helt på egen hånd.
Jeg blogget utpå tirsdag kveld sist uke, mandag var det ikke overskudd til slikt.

Stikkord for dagen: hundesengommøblering

2. mars - 2022 - onsdag

Foto: Trond, meg selv og Rune

Amanda var til Solund på bading, og handlet vannmelon til kveldskos.
Snøball fulgte meg i tykt og tynt gjennom dagen.
Trond poserte i påskepysj, og koste seg i den, selv om han var syk.
På kvelden var barna på 4H og besøkte kyr på Haveland, for de er ikke redd for kyr.

Stikkord for dagen: dyrelykke

3. mars - 2022 - torsdag

Foto: meg selv

Amanda ble syk igjen onsdag kveld, og var hjemme resten av uka.
Dermed ble det Rune som fikk i oppdrag å gå på butikken.
Han handla grillmat i godværet, og gjorde en god jobb med det.
Det har gått med noen halsdrops denne uka, med vedvarende sår hals.

Stikkord for dagen: korona-tilbakefall

4. mars - 2022 - fredag

Foto: meg selv og Trond

Snøball har jo syntes at det er helt greit at vi er syke, og hjemme.
På fredag prøvde Rune og jeg å sitte ute litt, men det ble fort kaldt.
Amanda og jeg begynte på en ny hobby. Maia kom hjem for helga,
så da så vi film, fredag ble det den nyeste "Ghostbusters".

Stikkord for dagen: Ghostbustersnostalgi

5. mars - 2022 - lørdag

Foto: Trond, meg selv og Maia

Lørdag hadde jeg min beste dag denne uka, og forsøkte å utnytte det.
Vi var på besøk hos mamma, som er på sjukeheimen for rehabilitering,
jeg fikk ryddet kjøkkenet, som bar preg av at jeg hadde vært syk en uke,
vi bakte boller, og vi koste oss med Alle mot 1, og så Marvel-film utpå kvelden.

Stikkord for dagen: bedring

6. mars - 2022 - søndag

Foto: Trond og meg selv

Maia glemte fastelavnsbollen sin sist helg, så da ble det kremboller også denne helga.
Jeg og Trond var ikke enige om hvem som skulle fylle diesel.
Maia dro tilbake til Balestrand og Sygna etter en fin helg.
Trond tok bilde av solnedgangen - for en utsikt vi har!

Stikkord for dagen: re-fastelavn

Ukens anbefaling - Uke 9

Diamant-broderi


Barna fikk hvert sitt slikt "diamant-broderi" til jul fra tante Aud og co.
Denne helgen fant Amanda og jeg ut at vi ville teste dem ut.
Det er veldig gøy, litt som vanlig broderi, men det går fortere,
selv om det er smått og litt vanskelig å lese for mine øyne.
Men med godt lys og hjelp fra Amanda, så får jeg det til.
Vi synes det var veldig gøy, og gleder oss til det endelige resultatet.
Anbefales for deg som liker å brodere og være kreativ.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 9

- Snøball -


Video: Amanda 

Maien på Sygna - Uke 9


Besøk er kjempe gøy! 

Hei der  
Denne uken hadde jeg planlagt at Tor og Hans skulle komme til Sygna på besøk! Jeg hadde jo fri sist uke, men de hadde fri denne og vi tenkte at det ville være flott for dem begge å få se hvordan miljøet var på Sygna, og få treffe alle vennene mine her som jeg snakker så mye om til dem. 

Tor skulle komme onsdag kveld og så skulle Hans komme torsdags kveld, og de skulle begge overnatte i det nedre ubrukte bygget på skolen sitt område. Vi skulle også dra hjem i lag alle 3 med de samme bussene på fredag. 

Dessverre, så sa internat lederen til meg på onsdags morgen til meg at de ikke kunne komme og overnatte på skolen i ukedagene og jeg og de ble kjempe lei oss. 

Heldigvis for han, så er Hans litt sta og veldig flink med ord, så han klarte å få fikset det sånn at han fikk komme torsdags kveld likevel! 

Da på Torsdags kveld dro jeg ned il ag med 4 andre venner og hentet Hans fra båten, og vi lo og koste oss masse både på veien ned og opp. Hans fikk hilst på alle vennene mine og var med i timene våres. Det var en flott dag med masse smil og latter.

Foto: Maia

Etter skolen dro vi hjem til Gulen igjen sammen, og hadde det gøy på bussene også. Vi har snakket om at han skal komme på besøk igjen en annen helg og at jeg skal komme til han sin skole en annen helg. Det gleder jeg meg masse til og jeg håper at vi får det til. 

Hjemme holdt jeg meg etter å ha komt tilbake til Eivindvik og det var masse kos der også, jeg tror jeg blir igjen neste helg, men jeg vet ikke helt! 

Den eneste jeg vet sikkert er at dette har endt opp med å være en flott uke 

👇

Åse sitt hjørne


Vekas quiz har som tema: Sterke jenter. (I anledning kvinnedagen på tirsdag.) 7 bokstaver i dag. Oppgåve 1: Første bokstav i by og fylke. Oppgåve 2: Initialer på person. Oppgåve 3: Initialer på person. Oppgåve 4: Første bokstav i bandnavn. Løsningsordet har hintet: Ønskelig egenskap i diskusjon eller diamanter.

Oppgave 1. Hvilken by i hvilket fylke finner du i rebusen?


Oppgave 2. Hvilken dame skal vi fram til her?


Oppgave 3. Hvilken dame skal vi fram til her? Har vi sett en kronprinsesses fall? Slik kan det gå når du jukser med tall. Moralen er, hold styr på alt du har gjort. Ellers kan du falle fra maktens tinder fort. Som minister og nestleder måtte hun gå. Sitter Giske og flirer nå?

Oppgave 4. Hvilken popgruppe har jeg prøvd å tegne her?


Send svar til Åse på Messenger eller Facebook for å delta i trekningen.

Denne vekas premie: Evening Evelyn, heklet sjal i Mandarin Petit fra Sandnes garn og 100 % cotton fra Søstrene Grene. Mønster fra Drops design.


Fasit fra forrige uke 

1.Eremitasjen - Katarina den Store. 
2. Vladimir Putin. 
3. Texico i New Mexico. 
4. Åge Aleksandersen. 
Løsningsord: Våpenmakt. 

Vinner av premie: Aud Wesenlund Ødejord.

Vekas håndarbeidprosjekt

Kjærleiksrosa hals i eget design strikket i Mor Aase superwash (Rema 1000).



👇

Trond på tampen


Så var det min tur helt på tampen igjen. Kan jo skrive om hva som helst, men det er ikke alltid like lett.
 
Hmmm... så hva skal jeg skrive om. Jo, rydding. Det høres nok kjedelig ut tenker du.
 
Ja, her i huset med 3 rotekopper og 1 som rydder, så føler jeg at den som rydder får for lite skryt i hverdagen. Den som rydder klager lite, og de som roter klager hele tiden på hvor rotete det er og roper på "Askepott" med en gang noe må ryddes.
 
Noen vil ha "hjelp" til å rydde, mens en ber om "et spark bak".
 
Jeg vil med dette si tusen takk for det fantastiske arbeidet du legger ned, og skal for n'te gang forsøke å holde det ryddig.

Med takknemlig hilsen han som trenger "et spark bak"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar