Årsoversikt

søndag 13. mars 2022

Uke 10 2022 - En ny erfaring

Illustrasjon: Maia
 

En ny erfaring


Etter et par uker med virus-smitte og smittevern har det denne uka vært godt å se at ting er i ferd med å normalisere seg igjen. Jeg har vært tilbake på jobb, med stigende form ut over i uka, Trond har også vært tilbake på jobb, og alle tre barna har vært friske og tilbake på skolebenken. Hverdagen i hjemmet har på mange måter blitt normalisert, det er rart hvor godt "normalt" kan kjennes ut når en har hatt en uvanlig situasjon en periode, selv om det egentlig var en relativt kort periode. 

Men en ting er fortsatt ikke tilbake til normalen. Mamma er nemlig fortsatt ikke kommet hjem. I alle fall ikke helt hjem, til oss. I stedet har både hun og vi her i hus fått en ny erfaring. Og det har heldigvis vært en positiv erfaring for oss alle, selv om det er rart at mamma ikke er på sykehuset, og ikke hjemme, men akkurat nå på et opphold på sjukeheimen her i Eivindvik.

Jeg har vært tilsynslege på sjukeheimen siden vi kom hit til Gulen, så jeg kjenner etter hvert sjukeheimen relativt godt, både bygget, de som jobber der, og de som bor der. Men nå har jeg fått prøve en ny "rolle" på sjukeheimen, som pårørende til en pasient som er innlagt der. Det har gått ganske greit, synes jeg, i alle fall, selv om mamma fortsatt synes det er rart at alle kjenner meg når jeg er innom på besøk. For henne er jo alle hun møter der stort sett nye bekjentskaper.

Nå kan det være at jeg får litt "special treatment" som pårørende, siden jeg tross alt er tilsynslege på sjukeheimen, men jeg tror egentlig at de som jobber der bare generelt er snille, hyggelige og greie. Alle møter oss med et smil, alle er hjelpsomme, og alle sier at vi bare må gi beskjed om det er noe vi trenger hjelp med. Mamma er strålende fornøyd, både med rom, personale og mat. Ja, hver dag når jeg kommer på besøk, så sier hun omtrent det samme: "jeg er så mett, for vi fikk så veldig god middag i dag." 

Av praktiske hensyn så har jeg, som oftest, tatt turen innom mamma på vei hjem etter jobb, sånn omtrent en gang mellom klokka halv fire og halv fem. Sjukeheimen ligger "på veien" mellom jobb og hjem, så det er jo greit å ta turen innom henne på besøk da. Og så gjelder det at det ikke blir for sent, for da er mamma gjerne trøtt og vil sove. Jeg mistenker at det fort hadde blitt for sent om jeg skulle ta turen ned igjen på besøk etter middagstid her i hus.

I tillegg: og dette er selvsagt ikke en avgjørende faktor, selv om jeg liker å tulle med at det er det, så oppdaget jeg ganske fort, at rundt klokka fem, da er det ettermiddagskaffe på sjukeheimen. Og som pårørende på besøk da, så drypper det gjerne litt på meg også. En kopp kaffe og noe godt å bite i, sånn i passelig tid etter jobb og før middag, det er neimen ikke dumt. Og så får vi pratet litt om hvordan dagen har vært, både for henne, som skal trene seg opp litt før hun kommer hjem, og for meg, med all familielogistikk og dramatikk som er i våre liv. 

Så langt har altså den nye erfaringen vært positiv for oss begge. Selv om jeg håper mamma snart blir frisk nok til at hun kan flytte hjem igjen, så er det ikke så dumt med besøk på sjukeheimen, for da skal jeg jo liksom ingen ting annet enn å være med henne. Og så gjør det ingen verdens ting at vi kan gjøre det over en kopp med kaffe og noe attåt. 

7. mars - 2022 - mandag

Foto: meg selv

Jeg skal innrømme at jeg ikke var 100 % tilbake,
men jeg forsøkte meg tilbake på jobb fra mandag,
og selv om det var tungt de første dagene, var formen stigende,
og det var godt å oppleve at det gikk bedre og bedre ut over i uka.

Stikkord for dagen: jobbretur

8. mars - 2022 - tirsdag

Foto: meg selv

Kvinnedagen ble ikke markert så veldig mye her i hus,
bortsett fra at Rune var tidlig ute med å gratulere med dagen.
Snøball markerte dagen med å ville ha det ekstra mykt i senga si,
og vi andre så på "kongen befaler" og koste oss med det.

Stikkord for dagen: kvinnedag

9. mars - 2022 - onsdag

Foto: Trond, meg selv og Amanda

Med solskinn og finvær har vårfølelsen kommet skikkelig denne uka.
Vi har besøkt mamma nesten hver dag på sjukeheimen.
Amanda og Rune har også vært med når det passet slik.
Og så prøver vi å være sunne og spise frukt til snacks.

Stikkord for dagen: vårfølelse

10. mars - 2022 - torsdag

Foto: Trond og meg selv

Trond har hatt 2 ettermiddagsskift denne uka, så fra onsdag så vi lite til han.
Han har tatt bilde av noe på jobb som jeg ikke ser hva er.
Vi kjøpte roser og tok med til mamma, og koste oss der.
Jeg og Amanda har ellers sett veldig mye "Young Sheldon" denne uka.

Stikkord for dagen: rosebukett

11. mars - 2022 - fredag

Foto: meg selv og Trond

Fredag var Amanda til kjeveortoped, og Trond fulgte henne.
Så satte han henne på båten hjem, og dro videre til Voss på årsmøte.
Rune og jeg besøkte mamma på vei hjem før vi hentet Amanda.
Snøball var helt ekstatisk over å få henne hjem.

Stikkord for dagen: gjensynsglede

12. mars - 2022 - lørdag

Foto: Trond og meg selv

Mens Trond koste seg med hotell-livet på Voss,
hentet jeg mamma hjem noen timer på lørdag på besøk.
Snøball syntes at haugen med rene klær så ut som en deilig seng.
Amanda lagde alkoholfri pina colada til lørdagskos.

Stikkord for dagen: hundelogikk

13. mars - 2022 - søndag

Foto: Trond og meg selv

Etter en relativt produktiv dag lørdag var søndag en tung dag.
Jeg var tung i hodet og sov mye, og oppdaget ellers at senga mi lagde lyd.
Trond kjørte hjem fra Voss etter frokost på hotell,
mens Amanda og jeg mekka vår egen hotellfrokost her hjemme.

Stikkord for dagen: hotellfrokost

Ukens anbefaling - Uke 10


Lekekassen.no


Hvis du er lego-entusiast, slik som meg, så anbefales lekekassen.no.
De har alltid gode priser på Lego, de har de fleste sett inne,
eller så får de dem inn, slik som dette settet som jeg har ønsket meg en stund.
Via siden deres la jeg inn at jeg ville ha beskjed når det var på lager,
og så kom det epost på mandag om at dette var inne.
Jeg bestilte det på mandag, allerede mandag kveld var det på vei,
og fredag kom det hit, med PostNord var det ukens eneste mulighet.
Jeg har bestilt flere både små og store legosett fra dem,
og har alltid vært fornøyd med leveringstid og pris.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 10

- besøkstid -


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 10


Familie både her og der

Heisann sveisann!

Jeg dro ikke hjem denne helgen, fordi det var masse som skulle skje på Sygna som jeg hadde lyst å være med på!

Noe som heter "Vision" skjedde denne helgen, så vi hadde mange gøye aktiviteter! Vi hadde ullsokke- og dodgeball-turnering, hvor jeg spilte på laget "hats and bags"! Hele poenget var at alle lagene skulle kle seg ut etter et tema som de også var oppkalt etter, og så ville ett lag vinne beste lag-tema og kostyme og et annet eller det samme, ville faktisk vinne turneringen. Jeg koste meg masse.

På lørdagen skjedde det mye, men det jeg husker best var på slutten når jeg var med på gameshowet som Vision hadde! Det var også veldig gøy.

På søndag så jeg High School Musical 2 sammen med to av vennene mine.


Når jeg tenker på disse ukene og helgene jeg er her på Sygna så er de minnene positive, men jeg kjenner sterkt på at jeg savner Tor og familien min.

Det som er fint da er at jeg teknisk sett har en god del familie på Sygna! Jeg har en tremenning og en firmenning som også går på Sygna, for eksempel. Til og med er en av bestevennene mine sammen med en helt annen firemening!

Så har jeg jo i tillegg helt flotte venner jeg er med dagen lang, og jeg kan jo alltids ringe Tor eller mamma hvis jeg føler for det! Det er fint å vite at uansett hva, så har jeg litt familie nær meg. 

👇

Åse sitt hjørne


Vekas quiz har som tema: Våpen og forsvar. Vi skal fram til 7 bokstavar denne veka og. Oppgåve 1: Rebusen gir eit etternavn og eit ord. Første bokstav i begge. Oppgåve 2: Første bokstav i navn på by. Oppgåve 3: Initialer, første bokstav i fornavn og etternavn. Oppgåve 4: Initialer i navn på artist. (Det navnet han er mest kjent som). Løsningsordet har hintet: Kake eller stridende kardinal.

Oppgåve 1. Hvilken omtalt statsleder skal vi fram til her? Og hva ville han gjerne hatt?


Oppgåve 2. Hvilken by skal vi fram til her?


Oppgåve 3. Kven skal vi fram til her? Ho er den første dama i sin stilling i sitt land, Ein stilling ho måtte velgast til to ganger. Økonomen fra katedralskolen i byen med Nordens eldste universitet, kjenner kanskje på trusselen fra øst. Er tiden for nøytralitet på hell?

Oppgåve 4. Her skal vi fram til vokalisten i eit rockeband. Kven er dette?


Send svar til Åse på Messenger eller Facebook for å delta i trekningen.

Denne vekas premie: Easter Basket med mønster fra Crochet 365 Knit Too heklet i Cotton Medi fra Europris.


Fasit fra forrige uke

1. Egersund Rogaland 
2. Lise Klaveness 
3. Hadia Tajik 
4. Abba 
Løsningsord: Klarhet.

Vinner av premie: Line Christin Haug.


👇

Trond på tampen


Så var jeg da her på tampen igjen. Jeg har en venn som har drevet med musikk siden han kunne holde et instrument. Hans hovedinstrument er gitar, og den trakterer han til fulle. 

For mange år siden, så hadde vi en god og lang samtale om fremtiden og hva den kunne bringe. Han så for seg at han med hardt arbeid kunne leve av musikken. Jeg har fulgt med fra "sidelinjen" og sett han og hans kamerater utvikle seg. 

Nå i uken så kom det en gladnyhet ut på profilen hans på Facebook. Han har fått jobb som gitarist ombord på Disneys nye storsatsing "Once Upon a Disney Wish" cruise båt i Caribien. 


Snakk om å få sin drøm oppfylt. Så Christer, om du leser dette...break a leg and have a jolly good time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar