Årsoversikt

søndag 17. mars 2019

Uke 11 2019 - Det er ikke bare én plage her i verden, men to og tre! sa kjerringa.

Så rart det er å våkne 
en tidlig tidlig morgen
før åsene er åser 
og trærne er blitt trær.
Det hemmelige under
som også heter våren
har ennå ikke rukket
å ta på sine klær.

Et glimt av fryd i luften
som hjertet ikke fatter.
Det sunne pust fra noe
som blir i evighet.
En munter sølvblank gjenlyd 
fra en usynlig latter:
Akk, menneske, så lite,
så ingenting du vet!

Inger Hagerup

Foto: Trond W. Hjønnevåg
Det er ikke bare én plage her i verden, men to og tre! sa kjerringa.

Jeg er ikke i form for tida, og orker følgelig fint lite.
I følge Trond har jeg ikke vært i form siden i høst en gang.
Men de siste ukene har det toppet seg fullstendig.
Og det bærer hjemmet vårt preg av.

Jeg tror det dreier seg om en vinterslapphet, jeg, da.
Og satser på at det kommer seg når bare våren får skikkelig tak.
Imens løper hverdagene videre med alt som følger med,
og vi halser etter. Eller ligger etter. Alt etter som en ser det.
Når bare helsa tillater det.

Mandag


Jeg fikk gjort en god del papirarbeid på jobb på mandag formiddag,
helt til jeg fikk en litt "gretten" epikrise som satte meg litt ut.
Så da ble resten av dagen mindre effektiv. Det er rart hvordan sånt kan påvirke en.
Trond sovnet med mobilen på magen på kvelden.
Det måtte bare foreviges. 

Tirsdag


12. mars har både svigermor og svigersysta Ragnhild bursdag.
I år hadde begge to jubileumsdager i tillegg.
Ragnhild ble 40 år. Eller 20 x 2.
Svigermor ble 75 år. Eller 25 x 3.
Amanda hadde malt dette fine bildet til farmor i gave.

Onsdag


Ukens midterste dag var kald, men vakker.
Jeg tok bilde ut vinduet på kontoret, 
for jeg funderte på om jeg vil kunne se huset vårt,
når det en dag kanskje begynner å komme opp der ute.
Det blir spennende dager når vi begynner på nybygg.

Torsdag


Amanda tok dette fine bildet på vei hjem fra skolen på torsdag.
Etter en travel dag på jobb dro jeg rett hjem til senga,
for å sove noen timer før jeg skulle på nattevakt på legevakten.
Imens var familien opptatt med kulturskole,
bueskyting og volleyball, slik de oftest er på torsdager.

Fredag


Nattevakten på legevakten var en av de roligste vaktene jeg har hatt.
Likevel var jeg såpass trøtt da jeg kom hjem
at jeg flatet ut i senga sammen med denne krabaten.
På ettermiddagen dro Maia på besøk i Knarvik,
mens vi andre koste oss her hjemme med en familiefilm.

Lørdag


I går ble en merkelig dag. Jeg sov først ganske lenge.
Så stod vi opp, og tok ganske raskt turen ned på kafe av og te.
Etter en handletur endte jeg på sofaen med migrene.
På kvelden var vi en tur på Quiz på kafe av og te,
med fortsatt migrene så var det neppe min fortjeneste at vi vant.

Søndag


I dag har vi vekslet mellom tre ting; møter i ungdomslaget,
å se Harry Potter-film 1, 2 og 3, og å hente Maia hjem igjen.
Siden Rune og jeg leste ut bok nummer tre i formiddag,
så kunne han nå se den tredje filmen.
Så dermed har dagen i dag blitt tilbrakt i Harry Potters univers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar