Årsoversikt

søndag 23. desember 2018

Uke 51 2018 - Med stormskritt mot julaften

Jeg var så fornøyd her i stad, for jeg hadde skrevet dagens innlegg i adventsbloggen, og trodde jeg var ferdig med å blogge for i dag, da Trond minte meg på at det jo er søndag i dag, og dermed også tid for et innlegg i denne bloggen også. Og siden vi er på den femtiførste uka i 2018, så kan vi jo ikke godt la være å blogge selv om det er tusen ting som jeg vel heller burde ha gjort akkurat nå. Som å sove, for eksempel?

Vi legger bak oss en ny adventsuke, den tredje for i år, og står foran juleuka over alle, med julaften allerede i morgen. Uka har jo vært preget av at vi har gjort forsøk på å bli klare til jul, og av at jeg er såpass sliten at langt fra alt er klart til jul. Men, som jeg har sagt flere ganger før, det blir jul, uansett, så vi får bare henge på som best vi kan. Og i morgen er det jul, så da kan en jo ikke la være å glede seg over det!

Soloppgang i Sløvågen mandag morgen.
Vil du være med, så heng på med meg. Juleeventyret venter på deg.


Uken startet for meg med besøk på "Post i butikk", for å få sendt pakker avsted til slekt og venner som vi ikke rekker å møte for gaveutveksling før jul. Fristen var jo 16. desember, men det var en søndag, så da satset vi på at det gikk bra med 17., noe jeg tror det gjorde, for pakkene kom frem i tide, så vidt jeg vet.

Akkurat en uke før julaften var det tid for juleball for mellomtrinnet, et flott initiativ tatt av foreldre i sjette klasse, litt som plaster på såret for de som ikke fikk vært med på juleballet for noen uker siden, og litt for å finne på noe for alle barna på mellomtrinnet som en juleavslutning. Og ball ble det, med "velkomstdrink", pizza og brus til mat, gele eller frukt til dessert, diskotek, leker, kåring av ballets konge og dronning, og masse, masse diskolys. En fin kveld, både for barna og for oss voksne som hadde en sosial stund på kjøkkenet.


Ukens andre dag oppfordret til kakebakning, både fra nissenes side og med de flotte formene jeg fikk i adventskalenderen, men etter en dag først på kurs i egenomsorg (det tror jeg at jeg trengte), og deretter 2 møter på sjukeheimen, så ble det dårlig med baking fra min side. 

Mamma kom på besøk fra Solund, på vei til Sokndal, der hun skal feire jul i år, så da måtte vi også prioritere å få pakket inn de gavene hun skulle ha med seg til Sokndal når hun dro videre nesten dag. En fin førjulskveld sammen med begge bestemødrene ble det, selv om jeg var noe sliten.


Ukens tredje dag var siste dag på skolen for barna, siden de fikk avspasere både torsdag og fredag etter vel utført skuespill, sang og dans sist uke på Putti Plutti Pott. Dermed fikk de med seg gaver til vennene på skolen på morgenen, og fikk levert de fleste av gavene til dem da.

Jeg startet igjen dagen på postkontoret, der jeg sendte julekort denne gangen, etter "fristen", men jeg tror nesten de fleste av julekortene kom frem fredag likevel, jeg! 


Torsdag ble dermed første dag i juleferien for barna, mens Trond og jeg var på jobb en tur, begge to, selv om jeg jobbet en litt kortere dag. Barna slappet av hjemme sammen med farmor, og lot til å nyte å ha litt fri, særlig siden de kunne sove lenge.

På ettermiddagen ble tiden blant annet brukt til å pakke inn og gjøre klar de gavene som skulle til Sula, siden jeg planla å forsøke å få sendt dem med båten til Nåra på fredag morgen. Men baking ble det dårlig med, også da. 


Nå klarte jo jeg å forsove meg fredag morgen, da, for den som våknet 09.30, altså 15 minutter etter at båten hadde gått, det var meg. Men det ordnet seg jo, for vi tok bare turen ned til båten i to-tiden, og da var mannskapet så snille og greie at de tok med seg gavene, og fikk levert dem til onkel Rolf på bussen litt senere på kvelden.

Jeg fikk disse to fine nissene i kalenderen. Fredag ble ellers for det meste brukt til å rydde og vaske i stua, slik at i alle fall stua er klar til julefeiring. Og så monterte jeg og Amanda sjokoladehus, som vi hadde bestemt oss for å ha i stedet for pepperkakehus i år.


Lørdag morgen pyntet vi sjokoladehuset, som ble riktig så fint, særlig med de fine julepingvinene vi har laget tidligere i adventstiden, som dekorasjon. Og så pakket vi inn gavene som vi skulle gi til gjengen i Arna, før vi pakket i bilen og kjørte dit.

På veien stoppet vi innom Åsane for noen siste juleinnkjøp, og deretter hadde vi en superfin kveld sammen med Runar og familie, med pakkelek, brettspill og masse kjekt. En perfekt kvelden før kvelden før kvelden!


I dag har vi reist hjem igjen til Eivindvik og så har vi fortsatt med siste innspurt av juleforberedelser. Vi har laget og spist risgrøt, slik at det blir riskrem til dessert i morgen. Vi har endelig bakt litt, dog utradisjonelle julekaker i form av "Chocolate Chip Cookies", for det er noe av det beste vi vet, og så måtte vi jo ha cookies til julenissen, som kommer i kveld. Vi har fått levert ut de siste julegavene, og nå, i nattens mulm og mørke, skal jeg få pakket inn de siste gavene til barn og voksne i huset her.

Så har vi tent lys, og sett "Grevinnen og Hovmesteren" og ledd hjertelig, selv om alle har sett det mange ganger før. Og så har vi kjent på at julestemningen er i ferd med å sette seg for alvor. Og det er bra, for i morgen er det jo selveste dagen vi alle har ventet på. Så da kan vi, en dag i forkant, men egentlig ikke, siden vi jo er en god time inne i 24. desember, ønske alle en riktig god jul! 

Måtte alle gode ønsker bli oppfylt i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar