Årsoversikt

torsdag 30. november 2017

En dag i mitt liv i bilder - November 2017

Fagdag om psykisk helse i Solund

Ja, da måtte det bli "dag i mitt liv i bilder" for november i dag, rett og slett fordi denne måneden har løpt så fort av sted at jeg ikke har fått gjort dette før. Og da dagen i dag jo er den siste novemberdagen, så hadde jeg ikke lengre noe valg.

Nå passet det jo litt bra, for i dag hadde jeg en litt annen hverdag enn til vanlig, siden jeg har vært på fagdag om psykisk helse i dag. 


Dagen i dag startet jo litt før jeg var innom kontoret, men dagens første bilde ble av dataskjermen på kontoret, der jeg var innom og jobben en times tid før vi dro avsted på fagdag. 


Det er alltid en god følelse å sette seg på ferja til Krakhella og vite at en er på vei "hjem". Selv om vi "bare" skulle til Hardbakke, så føles det jo som å komme hjem, så lenge jeg er i Solund.


Dagen i dag har jeg tilbrakt her, på Solund Leilegheitshotell, forøvrig et noe dårlig ord på nynorsk, men et kjent sted for meg, som har tråkket mine barnesko opp bakken til datidens "Pensjonatet", som vi kalte dette bygget da jeg vokste opp.


Tema for dagen var altså "Brukarorienterte tenester og recovery", rent tilfeldigvis er enda dårligere ord sånn med tanke på nynorsk, men det fantes visst ikke noe godt norsk ord for dette, selv om "tilfriskning" nok kan defineres til å bety omtrent det sammen hvis en vil.


Det dreier seg altså om prosessen med å "komme tilbake" fra sykdom, i dette tilfellet helst psykisk sykdom, og prinsippet der pasientens ståsted og behov står i sentrum. Vi jobbet blant annet med å se på verdigrunnlag.


Det er helt greit at vi er langt vest i havet, og at det sikkert hører med å servere fisk. Men måtte det absolutt være Bacalao? Det er noe med tomatsaus og fisk som jeg bare ikke kan få meg til å like.


På hotellet selges det ikke bare overnatting og opplevelser, her har de både ett og hitt til salgs til den som trenger julegaver eller en rask frokost.


Kaffepause gjør godt når det lir utpå ettermiddagen, og en har spist fisk til lunsj. Baksten falt, ikke helt overraskende, bedre i smak hos meg enn fisken.


I det de siste solstrålene forsvant ned i vest så satte vi oss i bilen for å starte på veien hjemover til Eivindvik og Gulen.


Ferjeturen går fort i godt selskap når praten sitter løst.


Vel hjemme var jeg innom kontoret og la fra meg hefte og "kortspill" om recovery. 


Og deretter ble det toast med ost og salami på en sulten mage. (Det mangler tidspunkt for jeg gikk tom for batteri på telefonen, men sånn ca. 19.30.)


Dagens siste bilde ble dette - av nissefamilien som kommer på besøk til oss hvert år i adventstiden. Denne gjengen dukket opp i hagen vår i ettermiddag til stor glede og jubel fra våre tre barn. Men vil du lese om det, må du lese adventsbloggen vår. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar