Årsoversikt

søndag 10. april 2022

Uke 14 2022 - Vi forbereder oss til påske

Illustrasjon: Maia

Vi forbereder oss til påske


Denne uka har det meste egentlig dreid seg om neste uke. Eller helst forberedelser til neste uke. Og nedtelling, til neste uke. Til påske og aller mest, kanskje, til påskeferie. Vi har påskeverksted, påskebingo, påskeavslutning, går på påskehandel og påskelunsj. Alt sammen i god tid før påsken egentlig er helt i gang. Genialt nok så liker vi nordmenn å gjøre mest mulig ut av påsken, som til alle høytider. Selv om et fåtall av oss er så veldig opptatt av påskens egentlige budskap. Vi tenker nok mer på egg, kyllinger og påskeharen og sånt. Og skiturer på fjellet med kvikklunsj og appelsin og solbrente påskeneser.

Jeg mistenker at Norge kanskje har verdens lengste påskeferie. Mange tar fri fra "palmehelgen", som vi legger bak oss, en hel påskeuke og frem til og med andre påskedag mandagen etter. Barna har fri akkurat så lenge. Maia har til og med fri fredag før palmehelgen, og tirsdag etter andre påskedag, men hun er tross alt elev på en kristen privatskole, så det er kanskje ikke rart. Den gang jeg var student i Ungarn fikk vi en fridag i påsken. Jeg tror det var 2. påskedag. Da lærte jeg meg å sette pris på, og savne, den norske påsken. 

Men altså, denne uka har vi nordmenn i det store og det hele brukt til å forberede oss til påske. Vi har laga påskepynt på påskeverksted. Vi har handla påskesnop og påskemat, vi har pynta med påskepynt, vi har malt påskeegg og gjort alt det vi sikkert for det meste gjør også resten av året, bare at vi putter "påske" foran det. Det er omtrent som juleskinka, som endrer navn til påskeskinke noen uker før påske, før den blir en sommerskinke til sommeren, og deretter døpes om til juleskinke igjen en gang utpå høsten. Ja, for som høytider flest dreier det seg jo egentlig mye om mat, også i påsken.

Og så teller vi ned. Til ferie og noen deilige dager fri fra skole og jobb. Av og til tenker jeg at det kanskje hadde vært greit med en form for "adventstid" også før påske. Strengt tatt har vi kanskje det, når jeg tenker meg om, for vi har jo fastetiden. Tiden fra fastelavn til påskeaften. Men vi holder jo ikke akkurat faste, da. Vi feirer fastelavn med boller og karneval, og så venter vi til uka før påske før vi begynner å forberede påsken. Det der med faste hopper vi over, bortsett fra å kanskje gi et bidrag til fasteaksjonen. I alle fall om vi har konfirmant. 

Men nå fikk jeg en ide. Hva om vi lager en ny tradisjon? Jeg mener, det er jo lite aktuelt å begynne å faste, liksom. Det handler jo tvert om ikke om mat. Det går jo ikke an. Men hva om vi lager oss en "fastekalender". Litt sånn etter modell fra adventskalenderen. Tenk deg, da: 40 dager med en liten gave, eller en liten sjokolade hver dag, som nedtelling til påsken. Det hadde vært noe, det! 

Og så kunne vi brukt 40 dager på å forberede påske. Så hadde det sikkert blitt like gøy som jul. Og dermed hadde det jo vært en mulighet for at vi også her i hus ble litt mer klar for påsken. For det er jo sånn, da, at vi er jo ikke klare i det hele tatt, vi, som vanlig. Selv om vi har forsøkt å forberede oss denne uka. Og vi har nå fått laga litt påskepynt og handla det viktigste (altså påskesnopet). Men påskepynting i hus er det dårlig med, så langt har bare esken med påskepynt kommet ned i gangen. Men påske blir det jo, for det, da. Vi får trøste oss med det. Og forsøke å kose oss likevel. Akkurat det er vi forresten ganske gode på.

4. april - 2022 - mandag

Foto: meg selv og Trond

Trond har hatt formiddagsuke, så da har jeg hatt litt hjemmekontor,
slik at mamma slapp hele dagene alene. Og slik at jeg fikk varm lunsj.
Amanda leste til naturfagprøve mens Trond stekte vafler.
Og så koste vi oss med vafler, selv om det var en helt vanlig mandag.

Stikkord for dagen: hjemmekontordag

5. april - 2022 -tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Vinteren har ikke helt tenkt å slippe taket enda, det har vært snø også denne uka.
Det var såpass glatt at Trond ble stående i kø på hjemveien.
Amanda gikk med bøsse for fasteaksjonen sammen med Malin,
og jeg hadde litt hjemmekontor på slutten av dagen.

Stikkord for dagen: fasteaksjon

6. april - 2022 -onsdag

Foto: meg selv og Trond

Onsdag var mamma til øyelege i Knarvik, og jeg var med.
Hun fikk laserbehandling, og ser mye bedre igjen nå, hurra!
På kvelden hadde vi elevkveld med påskeverksted og påskelabyrint,
og valgfaggruppa til Amanda arrangerte bingo med påskegevinster.

Stikkord for dagen: påskeverksted

7. april - 2022 -torsdag

Foto: meg selv og Trond

Jeg fikk 200 kroner av svigermor til påskesnop,
så da fikk Trond i oppdrag å utnytte dem best mulig, på smågodt.
Rune var med og spilte både piano og tuba på kulturskolekonsert,
mens Snøball var så ivrig at hun satte seg fast i veska mi.

Stikkord for dagen: kulturskolekonsert

8. april - 2022 -fredag

Foto: meg selv og Trond

Fredag kom Maia hjem på påskeferie, og Trond henta på Solleibotn.
Siden hun kom hjem tidlig på dagen, gledet jeg meg til helg.
Trond lagde Quesedillas til middag før han dro på nattskift.
Amanda var på disco i Solund, og jeg hentet henne litt utpå natta på Solleibotn.

Stikkord for dagen: påskeferiestart

9. april - 2022 -lørdag

Foto: meg selv og Trond

Lørdag koste jeg og barna oss med arme riddere til frokost.
Jeg fikk bøker og filmer om Anne fra Bjørkely i posten,
isbilen kom og gjorde at frysen ble full av "påske"-is.
Og så spilte vi kortspill, og så Bridgertons på tv på kvelden.

Stikkord for dagen: Anne fra Bjørkely

10. april - 2022 -søndag

Foto: meg selv

Ukens siste dag brukte jeg til å forsøke å motivere meg til å rydde litt.
Det gikk ikke så bra, jeg endte med å spise is i stedet.
Men den klesvasken går jo ingen steder, da.
Så da brukte vi palmesøndag til det vi er best på: å kose oss.

Stikkord for dagen: palmesøndag

Ukens anbefaling - Uke 14


Ligretto


Barna fikk hvert sin boks med kortspillet "Ligretto" til jul 
fra tante Aud og onkel Rolf.
Jeg tror ikke de helt forstod hva det var, men nå har Maia lært å spille det,
og dermed var hun klar for å lære oss andre det også.
Da synes jo selvsagt alle sammen at det var ganske så gøy.
Det blir fort uoversiktlig når vi er mange som er med,
men det er veldig gøy, og alle fikk det godt til.
Anbefales på det varmeste som en familiesyssel, 
og tusen takk til tante og onkel for gavene!

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 14


- Påskeforberedelser - 


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 14


Enda en ferie!

Heiiiii

Denne uken begynte på en veldig interessant måte, da jeg hadde teste fest sammen med to av vennene mine siden jeg og en av de hadde vært syke sist uke og vi hadde lyst/hadde blitt fortalt av andre at vi burde teste oss.

Jeg og den andre vennen som testet seg bare for at det skulle være en teste fest testet negativt, men den andre vennen testet dessverre positivt.

Vi lo alle sammen, men jeg ble fort litt lei meg fordi jeg ble bekymret for at hun skulle smitte meg men heldigvis så har jeg testet negativt igjen etterpå!

Siste kvelden før jeg dro hjem, altså på torsdag, hadde jeg og vennene mine som var igjen, planlagt at vi skulle ha en "pizza fest".

Foto: Maia

Etter skolen ble jeg ferdig med å rydde og vaske, og ikke lenge etter på så gikk jeg ned til butikken sammen med 4 av vennene mine som skulle alle være med på "pizza festen". Vi kjøpte det vi trengte, siden jeg hadde allerede en xxl pizza deig og vi skulle bare lage en pizza ut av den, og jeg fikk hentet bildene mine som jeg skulle henge opp på veggen.

Når vi var kommet opp igjen gikk vi til hver våre rom fordi ikke alle var ferdige med å rydde og vaske sånn som jeg og jeg fikk hengt opp bildene mine.

Alle kom bort til mitt internat og vi lagde pizzaen sammen. Jeg lo og koste meg kjempe masse og kunne ikke ha forestilt meg en bedre slutt på skule tiden og start på en kjempe koselig ferie som jeg har gledet meg veldig til. 😊

👇

Åse sitt hjørne


Vekas quiz har som tema: Kontroversielt. 4 oppgaver og 9 bokstaver. Oppgåve 1: Initialer til person fra nyhetene (3 bokstaver) og første bokstav i navn på stilling. Oppgåve 2: Initialer til aktuell person (fornavn og siste del av etternavn). Oppgåve 3: Første bokstav i navn på by og landet den ligger i. Oppgåve 4: Første bokstav i både fornavn og etternavn til artist. (Det er samme bokstav, og gjelder artistnavnet.) Løsningsordet har hintet: Ikke så kontroversielt, men det jeg håper dere har masse av i kommende uke.

Oppgåve 1: Her skal vi fram til navnet på en person fra nyhetene, og en stilling han en gang har hatt, eller som den som tok over for han hadde.



Oppgåve 2: Også her skal vi frem til en person fra nyhetene. Navnet er tredelt, men se bort fra den midtre delen, i løsningsordet.


Oppgåve 3. Kva by i kva land skal vi fram til her?

Til påskefeiring passer denne bra,
Både våfflor og sjokolade vil vi ha.
En gang kjent som stopp for pilgrimmer mot vest, 
Nå går turen helst mot øst når noen vil ha en fest.
Området skifta i 1645 land men ikke sted, 
Etter Hannibalsfeide og Brømsebofred.
7 søknader om vinter-OL, har de sendt, men aldri fått,
Men 3 ganger har Alpin VM derfra gått.
Spesielt for Aksel har det betydd suksess,
Det bør jo være nok til at du skal være med?

Oppgåve 4. Hvilken artist har eg teikna denne veka? Han har samme bokstav først i både fornavn og etternavn. (Bruk denne en gang i løsningsordet.)


Vekas premie: Omfavnet, klut med mønster fra Bittas Strikkeplanlegger strikket i Mor Aase Bomull fra Rema 1000.


Send svar til aasesitthjorne@outlook.com eller på messenger. Fristen er mandag 18. April klokka 24.00.

Fasit fra forrige uke.

1. Henrik Asheim. Nestleder Høyre.
2. Odense.
3. Will Smith.
4. Bob Marley.
Løsningsord: SHOWMAN.

Vinner av premie: Brita Wesenlund Hjønnevåg.

👇

Trond på tampen


Heisann da var jeg her igjen. Nå i disse påskeforberedelsestider så er det jo ganske naturlig å tenke på hva en skal lese eller i mitt tilfelle høre eller se på. Som jeg snakket om tidligere, så er jeg blitt en ganske så storforbruker av lydbøker på Storytel.

Har hørt meg igjennom Fargo serien av Clive Cussler og anbefaler den til de av dere som liker historie ispedd litt krim og romanse. Paret en følger i serien minner meg litt om en krimserie som i sin tid ble vist på NRK. Seriens navn var "Par i hjerter", der her og fru Heart alltid havnet oppi trøbbel, men som seg hør og bør i en Krim serie, alltid klarte seg.

Lurer på om jeg hadde syntes at den tv-serien er like god nå som den var når jeg så den for første gang tidlig på 80 tallet.

Robert Wagner og Stefanie Powers

Hmmm... jeg må kanskje se om det er mulig å finne den på internett og se den om igjen sammen med ungene. Er jo litt redd for at de vil synes at den er for treng og gammaldags, men pytt pytt... kan da eventuelt ta på meg øreklokker og se dem om igjen på mobilen.

Vil ønske alle en riktig God Påske. 🐣🐔🐇

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar